Het project "Meer Biologisch op het Wiesn" heeft als doel om het aandeel biologische producten op het Oktoberfest in München fors te vergroten. Inmiddels zijn elf van de vijftien grote tenten biologisch gecertificeerd. Volgens projectcoördinator Johanna Zierl is het aanbod dit jaar breder dan ooit, met onder andere Kaiserschmarrn, biologische wijnen uit vaten en nieuwe vegetarische gerechten. "Al met al worden er op het Oktoberfest steeds meer biologische producten geconsumeerd", zei Zierl op Ökolandbau.de.
© Phillip Gray | Dreamstime
De omschakeling komt tot stand doordat organisatoren ondersteuning krijgen bij het vinden van producten en leveranciers. "Door de implementatie van het project werd duidelijk dat ze graag meer biologische producten willen aanbieden, maar ondersteuning nodig hebben", aldus Zierl. Voorbeelden zijn netwerkevenementen waar tentexploitanten in contact komen met leveranciers. Zo leverde een familiebedrijf uit Chiemgau groentebakken met Beierse ingrediënten speciaal voor het Oktoberfest.
Grote schaal
De schaal van het evenement heeft ook impact op de verwerking. Met 6,7 miljoen bezoekers en meer dan 300.000 kippen in twee weken is de vraag enorm. Dat stimuleert verwerkende bedrijven om nieuwe biologische producten te ontwikkelen. Zo produceert bakkerij Höflinger Müller inmiddels biologische pretzels. "Beetje bij beetje leidt de vraag van Oktoberfest-organisatoren tot de ontwikkeling van nieuwe biologische producten", aldus Zierl.
Praktijktest
Volgens haar draait succes om vertrouwen en samenwerking. "Biologisch voedsel met een opgestoken vinger pushen is niet productief", benadrukt Zierl. Het Oktoberfest fungeert daarmee als praktijktest voor logistiek, samenwerking en productontwikkeling en kan een signaaleffect hebben voor andere festivals en de horeca.
Bron: Ökolandbau.de