Dag- en verblijfstoeristen zijn een waardevolle nieuwe doelgroep voor korteketenlandbouwers. Via het project 'Westhoek op je bord' hielp Inagro samen met Westtoer en de regiowerking Toerisme Westhoek landbouwers hun aanbod af te stemmen op dag- en verblijfstoeristen. Het resultaat? Meer afzet, nieuwe samenwerkingen en een sterker netwerk van producenten die hun streek laten proeven.
© Inagro
Toeristen proeven de korte keten
Toerist-recreanten willen graag het lekkers dat een streek te bieden heeft proeven én zijn bereid hiervoor een faire prijs te betalen. Tenminste, als ze ontzorgd worden en er aandacht is voor beleving.
Vanuit het Leaderproject 'Westhoek op je Bord' werden korteketenproducenten begeleid om een aanbod voor toeristen te ontwikkelen met aandacht voor een correcte prijszetting, klantbeleving, duurzame verpakking en zichtbaarheid op toeristische platformen. Dit resulteerde in een mooi aanbod van apero- en kaasplanken, hoevepicknicks, (afhaal)ontbijten, dessertplanken, tot activiteiten op het erf. Er werd telkens rekening gehouden met de wensen van de toerist.
Nieuwe klanten, nieuwe kansen
In totaal namen 49 landbouwers en 56 toeristische ondernemers deel aan het traject. 30 landbouwers bieden vandaag een toeristisch streekpakket aan. Het levert niet alleen extra omzet op, maar ook duurzame samenwerking met logies én een sterk netwerk van collega‑producenten.
Producenten werden tijdens het project bewust gemaakt dat ze door slim samen te werken hun afzet kunnen vergroten. Belangrijkste tip die de producenten meekregen is dat je elkaar iets moet gunnen. Via workshops, inspiratiesessies, studietrips naar Meetjesland en Nederland werd ontmoeting en kennisdeling tussen producenten en logies gestimuleerd.
Dit resulteerde in een aantal nieuwe samenwerkingen met als hoogtepunt de Smaakmarkt op 17 juni bij Terrest Brewery in Houthulst. Elf producenten stelden er hun aanbod voor aan meer dan 46 logiesuitbaters. Die eerste kennismaking leverde meteen concrete afspraken en nieuwe samenwerkingen op.
© Inagro
"Ik heb veel opgestoken tijdens de verschillende workshops waaraan ik deelnam. Vooral de nieuwe contacten die ik kon leggen vond ik een grote meerwaarde. Je leert dat ze vaak voor dezelfde uitdagingen staan en ze geven je ook nieuwe inzichten. Een aantal van hen verkoopt nu ook mijn producten", aldus Katrien Zyde, Rabarberhoeve Het Warandehof, bij Inagro.
Belevingskalender
De korte keten biedt volop kansen voor het aanbieden van belevingsactiviteiten. Denk aan boerderijbezoeken, workshop, zelfpluk… Deze activiteiten maken landbouw tastbaar en tonen welke inspanningen landbouwers leveren om het voedsel te produceren dat dagelijks op ons bord komt. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid en waardering van consumenten. Deze belevingsactiviteiten passen perfect binnen een toeristisch aanbod en versterken de regionale identiteit.
Bron: Inagro