Tholen - Maurice Stoevenbeld maakt op LinkedIn, Instagram en TikTok video's waarin hij gerechten bereidt met biologische ingrediënten. De Amsterdammer wil met zijn filmpjes laten zien dat biologisch koken lekker, eenvoudig en betaalbaar kan zijn, en zo bijdragen aan een groter bewustzijn over biologisch voedsel.
© Maurice Stoevenbeld
"Ik had een bedrijf met promotionele artikelen, dat was eigenlijk niet zo goed voor het milieu: plastic frisbees, pennen, telefoonaccessoires en fietszadelhoezen uit China, die we met bedrijfsnamen bedrukten en in heel Europa verkochten. Ongeveer acht jaar geleden dachten we: 'Dit kan niet meer, het moet duurzamer'," vertelt Maurice. Binnen enkele jaren verkocht hij alleen nog producten van gerecyclede materialen en duurzame grondstoffen, waarna het bedrijf werd overgenomen.
"In januari waren de drie jaar dat ik nog zou blijven voorbij, en ik wilde eigenlijk een restaurantje beginnen met enkel biologische producten, de naam van het restaurant had ik ook al: 'Behapbaar'. Dit alles om te laten zien dat je best wat vaker biologisch zou kunnen gaan eten. Alleen dan moest er toch weer personeel komen en dat zou 24/7 stressen zijn. Dat wilde ik niet, dus ben ik filmpjes gaan maken."
Bewustwording
Hij ziet social media als middel om bewustwording te creëren. "Ik wil dat mensen straks denken: ik ga eens een bio avocado of bio kip pakken, want dat kan ik ook lekker en makkelijk klaarmaken en is nog beter voor mezelf en de wereld." En tegelijkertijd ook laten zien dat je kunt werken met biologische pepers, kruiden, biologische olijfolie, biologische pasta's.
Stoevenbeld kookt sinds zijn twaalfde en haalt zijn biologische ingrediënten vooral bij de Foodmarqt van Ekoplaza in Amsterdam. "Pas als ik daar liep, ging ik nadenken wat ik ging eten, dus ik at altijd vanuit het seizoen. Bij Foodmarqt waren er ook geen groenten buiten het seizoen te krijgen." Hij kookt op gevoel en probeert ook producten die voor velen spannend lijken, zoals artisjok, toegankelijk te maken.
Kosten en bereikbaarheid
De prijs van biologische producten hoeft volgens hem geen drempel te zijn. "Waarom koop je dan niet twee zakken chips minder per week en in plaats daarvan biologische appels? Je kan ook de keuze maken om minder vaak vlees te eten, maar dan wel biologisch."
Ook ziet hij dat het aanbod groeit, maar nog niet overal in Nederland gelijk is. "In Amsterdam is er veel meer dan buiten Amsterdam. Als jij in Putten woont, ja, dan kan je met een beetje geluk naar de boer, maar die zijn ook niet altijd open."
LinkedIn
Naast Instagram en TikTok is Stoevenbeld actief op LinkedIn. "Ik krijg veel views en likes op Insta, maar er ontstaan geen zakelijke connecties zoals met biologische boeren en merken. Dat gebeurt wel via LinkedIn." Hij merkt dat de betrokkenheid daar groot is. "Een filmpje waarin ik biologische risotto met prei klaarmaakte, leverde 4.193 impressies op. De video duurde 1 minuut, en is totaal 22 uur bekeken! Dat vind ik veel voor iemand die net actief op LinkedIn is." Bekijk het filmpje op LinkedIn.
Toekomstplannen
Met inmiddels bijna 5.000 volgers op Instagram wil hij verder groeien naar 50.000 volgers en samenwerkingen aangaan met biologische winkels en boeren. Op LinkedIn groeit hij gemiddeld met 100 volgers per week. Over zijn plannen met de biovideo's zegt Stoevenbeld: "Je moet altijd ergens beginnen, maar als je ergens hard voor gaat en je best doet, komt er één iets op je pad, en twee, iets wat je niet verwacht, en dat maakt het uiteindelijk tot een succes."
Voor meer informatie:
Maurice Stoevenbeld
[email protected]