Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jochen Wyns, Zespri:

"De vraag naar biologische kiwi's is nog altijd groter dan het aanbod"

Het Nieuw-Zeeland seizoen van de Zespri kiwi's is inmiddels in volle gang. "Ondanks de vertraging bij de eerste Europese zending van het Zespri kiwifruit, hebben we het seizoen toch 2 weken sneller kunnen opstarten in vergelijking met 2023. In deze piekperiode van het seizoen komen er iedere week schepen binnen en verloopt alles intussen volgens plan." Dit vertelt Jochen Wyns, regional market manager Benelux bij Zespri. "Ik denk dat we zelfs kunnen spreken van een zeer voorspoedig kiwiseizoen. In de eerste drie verkoopsweken zijn er een recordaantal kiwi trays verladen in Nederland en België."

Het is een positief signaal na een vorig jaar, wat door Jochen wordt beschreven als een 'resetjaar'. 2022 werd getekend door de problemen in het leveren van een constante kwaliteit kiwi's voor het bedrijf. Met name klimatologische problemen en de coronapandemie hadden hier een groot aandeel in. "Daarom hebben vorig jaar alle processen, startend met het oogsten in de kiwigaarden tot de uitleveringen bij onze klanten, gemonitord en bijgespijkerd waar nodig. De hele industrie heeft zich achter dit initiatief geschaard en inspanningen geleverd om de kwaliteit opnieuw op peil te brengen en ook in de markt hebben we de processen verbeterd. De kwaliteit is een prioriteit voor Zespri en waar ons fundament op gebouwd is, dus we blijven dit bij elk schip en elke lading nauwgezet volgen."

Door klimatologische omstandigheden bleven de volumes vorig jaar nog enigszins achter met 136 miljoen trays Zespri Green, SunGold en RubyRed, maar in de kwaliteit was in de ruim 50 landen waar Zespri belevert toch weer een goede tevredenheid, zo gaf het team van Zespri in een eerder stadium aan. Bovendien ervoeren ze dit jaar weer een forse toename in de opbrengst naar 193 miljoen trays, dankzij de gunstige weersomstandigheden. "De Zespri SunGold blijft verder doorgroeien in vraag en dus populariteit, maar ook de Zespri Green kiwi doet het weer uitstekend na wat vorig jaar toch wel een dip in het aanbod was", zo legt Jochen uit.

Sterke plaats op de fruitschaal
Al met al tevredenheid aan aanbodzijde dit seizoen, maar ook aan de vraagkant hangt, ondanks het tegenvallende weer van de afgelopen maanden, een positief gevoel. "Vorig jaar zagen we de impact van de inflatie op het aankoopgedrag. Alleen zaten we, zoals bekend, ook met erg beperkte voorraden, wat destijds misschien in ons voordeel heeft gespeeld, omdat de vraag naar kiwi's ook toen steeds groter was dan het aanbod", zo legt Jochen uit. "Jaarlijks groeit de Europese vraag naar Zespri-kiwi's, waarop we uiteraard ook blijven inzetten en dit jaar zie je dat onze verkoopkanalen en de shoppers duidelijk anticiperen op de mooie nieuwe oogst. Klanten kunnen ook weer acties optuigen om de vraag bij de consumenten te stimuleren. De Zespri groene kiwi's doen een inhaalbeweging ten opzichte van vorig jaar en de SunGold variant blijft verder doorgroeien in populariteit, dus het is mooi dat er weer stabiele aanvoer binnenkomt, zodat wij en onze distributiepartners de nodige buffercapaciteit op kunnen bouwen om aan de sterke vraag te voldoen."

Qua afzetmarkten blijven op de Europese markt Nederland en België dan ook belangrijk voor het bedrijf. "Wat betreft kiwiconsumptie per hoofd van de bevolking zijn Nederland en België echte primussen in Europa. Je ziet dat de plaats van Zespri kiwi's in de fruitschaal sterk is en nog elk jaar blijft groeien. Uiteraard helpt een zonnetje en mooie temperaturen daar nog meer bij, maar je ziet dat men zich ook bewust is van de gezondheidsvoordelen, waardoor het voor veel consumenten ook gewoon een vaste waarde in de boodschappenmand is geworden. Naast de Lage Landen blijven echter markten zoals Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk wel voorop lopen in absolute cijfers qua afzet in totale kilo's, maar gezien de verschillen in inwonersaantallen is dit natuurlijk geen verrassing."

Stijgende lijn voor biologisch
Waar biologisch het in veel segmenten moeilijk heeft, ziet Jochen dat Zespri ook hier juist een stijgende lijn in te vinden is. "De vraag naar onze biologische kiwi's, met name Zespri SunGold Organic en Zespri Green Organic, blijft nog steeds groter dan het aanbod. Onze focus is dan ook zo veel mogelijk partners mee te laten groeien in deze stijgende vraag", vervolgt hij. "Hierbij lopen landen als Frankrijk echt voorop in de verkoop, gedreven door een bijzonder sterke vraag en groeiend bewustzijn bij de eindconsument inzake duurzaamheid. In Nederland en België werken we stapsgewijs om meer biologische Zespri SunGold en Zespri Green op de markt te brengen. We merken hier ook een stijgende vraag en willen dit segment verder ontwikkelen. Op deze manier krijgen onze gepassioneerde telers de mogelijkheid extra waarde te krijgen voor hun producten, wat voor Zespri het uitgangspunt is."

Boost door vrijhandelsakkoord
Na een aantal moeizame jaren lijken dus alle signalen weer op groen te staan richting de toekomst voor het bedrijf. Een gegeven dat hier ook nog eens extra aan bijdraagt is het getekende vrijhandelsakkoord tussen Nieuw-Zeeland en de EU. Traditiegetrouw is Azië een zeer belangrijke markt voor de Zespri kiwi's, maar hiermee wordt Europa ook belangrijker en belangrijker. De overeenkomst omvat de afschaffing van de tarieven op de export van Nieuw-Zeeland kiwi's naar EU. "Het tijdstip is hierbij ook nog een bijkomend voordeel. Het vrijhandelsakkoord is op 1 mei in werking getreden en houdt in dat vanaf dat moment het tarief van 8,8% op de kiwi import uit Nieuw-Zeeland onmiddellijk werd afgeschaft. Gezien dat meer dan 90% van ons volume voor dit seizoen na die datum werd verkocht, hebben we dat akkoord verwerkt in onze aanpak en prijszetting. De opheffing van het tarief zal voor Zespri op termijn echter vooral voordeel geven in onze inspanningen om onze export naar Europa te vergroten, waardoor consumenten nog meer kiwi's krijgen en onze telers/partners meer waarde terugkrijgen", zo besluit Jochen.

Voor meer informatie:
Jochen Wyns
Zespri International Europe
[email protected]
www.zespri.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer