Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
7 juni eerste jubileummarktdag in Freiburg

Alnatura viert 40-jarig jubileum

Alnatura viert dit jaar zijn 40e verjaardag: in 1984 legde oprichter en directeur Götz Rehn de basis voor het biologische bedrijf uit Hessen door het merk Alnatura te ontwikkelen. Slechts drie jaar later opende hij de eerste Alnatura Super Natur winkel in Mannheim. Sindsdien zijn er 152 Alnatura-winkels bijgekomen in Duitsland. In het laatste boekjaar 2022/23 genereerden ongeveer 3.500 medewerkers een netto-omzet van meer dan 1,1 miljard euro. De meer dan 1.300 biologische merkproducten die onder het merk Alnatura worden geproduceerd, worden verkocht in ongeveer 13.700 winkels van verschillende retailpartners in 14 landen.

Leidend principe 'Verstandig voor mens en planeet'
Al sinds de oprichting handelt Alnatura volgens de visie 'Verstandig voor mens en planeet'. Dit betekent ook dat winst niet het doel is, maar het mogelijke gevolg van zinvol handelen. Alnatura verkoopt alleen biologische producten en wil zo de groei van de biologische landbouw ondersteunen. "In de afgelopen 40 jaar heeft Alnatura veel mensen geholpen om de positieve gevolgen van biologische landbouw te begrijpen. Ze weten dat elke aankoop van een biologisch product zinvol is", zegt Götz Rehn.

Foto: Lars Gruber

De initiatieven van Alnatura
Alnatura bevordert belangrijke gebieden van de biologische landbouw met een breed scala aan initiatieven, bijvoorbeeld de ontwikkeling van biologische zaden, dierenwelzijn en de uitbreiding van biologische gebieden. Tot nu toe zijn 119 boerderijen ondersteund bij de omschakeling naar biologische landbouw, alleen al met behulp van het 'Alnatura Bio-Bauern-Initiative', dat in 2015 van start ging. Deze boerderijen bewerken een totale oppervlakte van ongeveer 20.000 hectare biologisch. Het initiatief maakt deel uit van het steunproject 'Gemeinsam Boden gut machen' van de Naturschutzbundes Deutschland (NABU), waaraan Alnatura jaarlijks gemiddeld ongeveer 300.000 euro doneert.

Alnatura past ook baanbrekende concepten toe als het gaat om dierenwelzijn: Als onderdeel van het Alnatura kippenwelzijnsinitiatief ('Hennenwohl-Initiative' dat in 2013 werd geïntroduceerd, voeren twee experts regelmatig audits uit op locatie en observeren ze zorgvuldig hoe het met de dieren gaat. Dit is een aanvulling op de gebruikelijke inspecties en biedt meer zekerheid dat de dierenwelzijnsnormen van Alnatura worden gerealiseerd. Alnatura gaat dus veel verder dan de eisen van de EU-biologische verordening. Met het Bruderhahn-initiatief uit 2016 was de biologische retailer uit Darmstadt de eerste winkelketen die het doden van kuikens voor alle eieren onder zijn merk afschafte - lang voor het algemene wettelijke verbod. Het initiatief garandeert dat de vleeskuikens worden gehouden volgens biologische richtlijnen. Het nieuwste initiatief, gelanceerd in het voorjaar van 2024, richt zich ook op dierenwelzijn: voor het uitgebreide assortiment van ongeveer 30 producten in het Alnatura weidemelkinitiatief moeten de koeien minstens 120 dagen in de wei grazen, zodat ze hun natuurlijke gedrag kunnen uitleven.

De criteria van Alnatura voor weidegang gaan verder dan de vereisten van de EU-bio-verordening en de richtlijnen van de biologische verenigingen. Men investeert in meer biodiversiteit op de weide en een betere bescherming van het klimaat dankzij de hoge CO2-opslagcapaciteit van de voedingsrijke weidegrond.

Eerlijke prijzen en langdurige partnerschappen zijn ook vanzelfsprekend voor Alnatura: zo krijgen partnerboerderijen van Alnatura contractueel vaste prijzen voor graan en de aankoop van hun oogst. Alnatura is sinds begin 2021 gecertificeerd volgens de nieuwe We-Care-norm voor sociale en ecologische rechtvaardigheid in de hele toeleveringsketen, waarmee het bedrijf zijn verantwoordelijkheid voor mens en milieu toont.

Vele malen onderscheiden
In de afgelopen 40 jaar heeft Alnatura herhaaldelijk erkenning gekregen voor haar vele ondernemersprestaties. Onlangs nog ontving Alnatura een dubbele onderscheiding van de German Sustainability Award Foundation: Alnatura is zowel het meest duurzame bedrijf in de voedingsmiddelen- en luxebranche in 2024 als de winnaar in de categorie 'Transformationsfeld Natur'. Dit erkent de bijzondere inspanningen en oplossingen van Alnatura voor het behoud van biodiversiteit en het herstel van ecosystemen. Voor de derde keer op rij won een winkel van Alnatura Super Natur de 'Deutschen Fruchtpreis' als belangrijke brancheprijs in 2024. En volgens de 'Kundenmonitor' 2023 en 2022 van Servicebarometer AG heeft Alnatura de meest tevreden klanten in Duitsland.

Götz Rehn: "Het succes van Alnatura hebben we vooral te danken aan onze klanten. Hun erkenning heeft ons in staat gesteld ons te blijven ontwikkelen. Tegelijkertijd gaat mijn dank en waardering uit naar mijn collega's in de werkgroep van Alnatura. Dankzij hun expertise, innovatieve ideeën en toegewijde samenwerking stellen zij ons in staat om heerlijke producten te produceren en te verkopen die staan voor de beste biologische kwaliteit tegen de beste prijs."

Het Alnatura-model voor de toekomst
Klantgerichtheid, persoonlijke verantwoordelijkheid van werknemers en een holistische kijk op mens en wereld behoren tot de bedrijfsprincipes en zijn daarom ook de sleutel tot Alnatura's principes van duurzaam bedrijfsmanagement. Alnatura leeft deze benadering al 40 jaar na. Hoe worden de producten geproduceerd, op welke kwaliteitskenmerken zijn ze gebaseerd en welke gevolgen hebben de productie en consumptie van deze producten? Deze vragen worden elke dag gesteld in de werkgroep van Alnatura. Met dit in gedachten ziet Götz de toekomst met vertrouwen tegemoet: "Door Alnatura op te richten wilde ik een bijdrage leveren aan de manier waarop de economie kan worden heroverwogen en gereorganiseerd. We bereiken nu veel mensen met dit idee, omdat hun bewustzijn is toegenomen door de merkbare klimaatverandering en de vele ecologische en sociale misstanden. Ze zien steeds meer in dat de aarde geen opslagplaats van grondstoffen is, maar een levend organisme. In de afgelopen 40 jaar hebben we kunnen laten zien wat zinvol zakendoen kan betekenen. Op deze basis vertegenwoordigt Alnatura ook een bedrijfsmodel voor de toekomst dat de taken in tijden van grote verandering onderkent en antwoorden ontwikkelt op essentiële vragen."

Jubileumfeest met en voor klanten
Van mei tot oktober 2024 viert Alnatura haar jubileum in veel Alnatura Super Natur winkels, onder andere met grote en kleine winkelevenementen. In de vestigingen in Freiburg, Darmstadt en Berlijn worden op openbare plaatsen jubileummarktdagen gehouden met een gevarieerd programma voor alle aanwezigen. Zo zijn er discussies gepland over verschillende biologische onderwerpen en kun je de hele dag biologische producten proeven bij de Alnatura marktkraam en bij de kraampjes van partners. Ook zijn er wedstrijden en diverse jubileumproducten op de Alnatura markten. Dit is Alnatura's manier om al haar klanten te bedanken en - net als in de afgelopen 40 jaar - steeds meer mensen enthousiast te maken voor biologisch.

Openbare jubileummarktdagen
Freiburg: vrijdag 7 juni 2024, Rathausplatz van 10 tot 16 uur.
Darmstadt: zaterdag 15 juni 2024, Alnatura Campus van 12:00 tot 17:00 uur.
Berlijn: donderdag 27 juni 2024, Kollwitzplatz van 12:00 tot 19:00 uur.

Publicatiedatum: