Tholen - Naast het conventionele aanbod heeft Sigfrido Fruit op de afgelopen Fruit Attraction ook een biologische lijn voor zowel mango's als avocado's gelanceerd ter ere van haar 10-jarig jubileum. "Veel van onze klanten waaraan we conventionele exoten verkopen, vragen ook naar de biologische variant", zo vertelt Xavier Halsberghe van Sigfrido Fruit.

"Inmiddels zijn de papieren daar volledig in orde en zijn we er effectief mee van start gegaan. We hebben specifieke klanten voor ons biologisch aanbod en er is nu iemand volledig in dienst voor de biologische afzet. Dat verloopt goed en het is een mooie aanvulling op ons assortiment."

De Vlaming verhuisde in 2001 naar Spanje en is de laatste tien jaar werkzaam voor het exotenbedrijf uit Malaga. Hij ziet dat het huidige Spaanse avocadoseizoen moeizaam verloopt en dat de markt in recente jaren steeds ingewikkelder is geworden. De droogte en het daaruit volgende watertekort zorgt ervoor dat de productie fors lager is dan andere jaren. "Het betekent dat er op dit moment een aanzienlijk lager aanbod is van met name de grote maten, wat voor relatief hoge prijzen zorgt." "Aan de ene kant zit je met de teelt. De kwaliteit is er namelijk wel degelijk dit seizoen, maar door het tekort aan water kunnen de avocado's niet in gewicht toenemen. Daardoor blijft men voornamelijk met de kleinere maten zitten en blijven de grotere maten steken tussen de 18, 20 en 22. De telers hopen nog altijd dat er wat meer regen gaat vallen, omdat uiteindelijk met de grote maten toch meer te verdienen valt. Of dit ijdele hoop is valt echter te bezien."

"Aan de andere kant is de vraag naar het Spaanse aanbod nog altijd enorm", vervolgt Xavier. "Er zijn veel origines op de markt, zoals Marokko en Colombia. Die prijzen liggen ook gevoelig anders naar gelang de kwaliteit. Het fruit is dan wat goedkoper, maar de kwaliteit wint het nog altijd niet van het Spaanse en we zien dat men nog altijd kwaliteit prefereert boven prijzen. De vraag blijft daardoor zeer goed. Dat is niet eens per se omdat het geteeld is in Spanje, maar een groot aandeel hierin is ook het feit dat het van A op C geleverd kan worden in bijvoorbeeld Frankrijk en Nederland, wat voor ons belangrijke afzetmarkten zijn. Als het maandag aan de boom hangt, ligt het woensdag bij de klant. Dat is en blijft nog altijd zeer gewild. Uiteraard wordt er naar de prijs gekeken, maar zeker in Frankrijk blijft kwaliteit nog altijd de boventoon voeren."

Watertekort
Hierin ziet de handelaar met name een stijgende populariteit in de kleinere maten. "Met groot valt over het algemeen meer te verdienen, maar klanten lijken klein steeds meer te prefereren. Vroeger was de maat 18-20 de edelsteen der edelstenen, maar tegenwoordig ligt het goud in de kleinere maten. Dat is een opvallende verschuiving. Vooral in Frankrijk, maar toch ook een groot deel van de grotere ketens, zijn kleinere maten preferabel. Misschien deels vanwege de prijs, maar voornamelijk omdat er gewerkt wordt met netjes, waarbij grotere maten niet ideaal zijn."

Wel ziet Xavier dat er tegenwoordig de nodige uitdagingen bij de handel komen kijken. "Zo wordt transport je steeds moeilijker gemaakt, vanwege de vele betogingen van bijvoorbeeld Franse en Duitse telers. Het kan tot veel vertragingen en onverwachte kosten leiden." Daarnaast is het watertekort een voortdurende uitdaging in de Spaanse teelt. "Ik ben bang dat dit uiteindelijk wel voor grote problemen kan zorgen en een oplossing is er ook niet echt. Simpel gezegd moet er meer regen vallen. Alles heeft water nodig en de stoffen die in regenwater zitten, zijn niet makkelijk na te bootsen. Dat is iets waar we allemaal mee om zullen moeten gaan, maar deze weersextremen zijn overigens een probleem waar meer plekken op de wereld mee te maken lijken te hebben. Na Spanje zullen we starten met Peru, die waarschijnlijk ook minder avocado's zullen hebben vanwege de problemen met El NiƱo. We zien de gevolgen daarvan nu al in de mango's."

Voor meer informatie:
Xavier Halsberghe
Sigfrido Fruit
Tel: +34 653 753 694
comercial@sigfridofruit.com
www.sigfridofruit.com