Versgroothandel Jimmy Loves Food helpt hun klanten met het lokaler maken van de menukaart. Hun producten zijn vers, seizoensgebonden, duurzaam en betaalbaar. Met een nieuw bio-certificaat voor AGF op zak, mag Jimmy Loves Food biologische aardappelen, groenten en fruit nu als biologisch verkopen.

Vroeger ging de chef van een horecabedrijf de hele week op de fiets naar de boeren in de buurt, op zoek naar de beste producten. Daar is tegenwoordig geen tijd meer voor, vertelt Loesje Porrio, dus doet Jimmy Loves Food dat voor ze. Porrio zorgt ervoor dat alles binnen deze bijzondere versgroothandel reilt en zeilt. “Wij hebben veel contact met telers, weten waar de producten die we aanbieden vandaan komen en proeven die ook regelmatig. Doordat wij alles uitzoeken voor de chefs, weten die zeker dat alles wat ze bestellen goed is", zo vertelt ze in gesprek met Skal.

Directeur Michiel Slegt, de vroegere eigenaar van de receptensite Smulweb, bedacht het concept nadat hij zich afvroeg waarom de groenteboer in zijn buurt naast bepaalde fruitsoorten uit Nederland ook dezelfde fruitsoorten uit het buitenland verkocht. En nog wel voor een lagere prijs. “Waarom zou je voedsel uit het buitenland halen als wij in Nederland op het gebied van landbouw het beste jongetje van de klas zijn? Daar was hij heel verbaasd over”, aldus Porrio. “Hij dacht: hoe kunnen we dat anders doen en gewoon lokaal dingen betrekken zonder dat het meteen peperduur wordt?”

Foodmiles
Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels levert Jimmy Loves Food verse producten in Amersfoort en Amsterdam. Elke ochtend leveren de leveranciers hun producten aan bij een hub aan de rand van de stad. Alle bestellingen van de restaurants worden daar verzameld en met elektrische bakfietsen bezorgd. Bij grotere bestellingen, bijvoorbeeld van conferentiecentra, wordt een elektrische bus ingezet. Elk kwartaal wordt berekend hoeveel foodmiles, CO2 en water afnemers hebben bespaard door Nederlandse producten te bestellen. Op basis daarvan ontvangen ze jaarlijks een percentage aan korting.

Vooral bij het midden- en hoge segment is er interesse. “Maar de Amsterdamse hamburgerzaak, TikTok-hit Maijard, betrekt ook alles bij ons. Van het broodje tot de kaas, het is allemaal Nederlands. Terwijl de smashburger een heel Amerikaans fenomeen is.” Mensen weten vaak niet dat bijvoorbeeld gember of passievruchten ook in Nederland worden geteeld. “Daar pionieren wij mee: hoe kunnen we ingrediënten van dichterbij krijgen?” Als het niet in Nederland geproduceerd kan worden, gaan ze op zoek naar het beste alternatief in Europa. Zoals citroenen uit Spanje in plaats van uit Zuid-Amerika. “Maar we verkopen nooit iets wat uit een vliegtuig komt.”

Vermenging voorkomen
De versgroothandel werkte al met biologische aardappelen, groenten en fruit, maar kon die zonder Skal-certificaat niet als zodanig verkopen. “Dat al die producenten biologisch telen en wij het dan niet als biologisch verkopen is natuurlijk zonde. We willen die meerwaarde niet verloren laten gaan. Daarom hebben we ons laten certificeren. Dat lukte vrij snel, heel fijn.”

De aanpassingen vielen mee. “We zijn natuurlijk geen verwerker; wij kopen in en wij verkopen. 's Ochtends staat alles bij ons vol en 's avonds is het leeg. Als verwerker of producent zitten er veel meer haken en ogen aan.” In de magazijnen zijn aparte plekken aangemaakt voor alle biologische producten om vermenging met gangbaar te voorkomen en op de facturen en pakbonnen moet duidelijk zijn aangegeven dat ze biologisch zijn. “Een aanpassing die zeker de moeite waard is als je ziet wat het ons oplevert.”

Goed gesprek
De inspectie verliep heel prettig. “Ik had er allemaal andere toestanden bijgehaald, zoals transport. Dat had ik ook allemaal netjes aangeleverd, maar de inspecteur zei: dat certificeren wij helemaal niet. Van tevoren dacht ik: het zijn best veel vragen waar je echt even over moet nadenken, maar toen de inspecteur op bezoek kwam was het eigenlijk een goed gesprek waarin we alles hebben besproken en we veel nieuwe informatie kregen.” Porrio vond het fijn om te horen dat alles in orde was. De certificering werd nog dezelfde dag bezegeld.

Haar tip voor mensen die zich willen laten certificeren en ergens tegenaan lopen: bel gewoon even met Skal. “Iedereen zit daar klaar om je te helpen. Er staat veel informatie op de website met superfijne voorbeelden. Daardoor wordt het wel echt gemakkelijker om alles wat nodig is voor een certificering op orde te hebben voordat de inspecteur op bezoek komt.”

Meerwaarde
Veel klanten vroegen bio en juichen deze stap toe. “We zien ook een stijging in de verkoop van onze bio AGF op dit moment.” Wellicht breiden ze het biologische aanbod uit naar zuivel en rundvlees. Juist omdat ze zo actief bezig zijn met de kwaliteit van de producten, van welk seizoen producten komen en waar ze vandaan komen, merken ze hoe groot de verschillen zijn tussen regulier en bio.

“ In eerste instantie denk je misschien: bio, het zal wel, een biet is een biet. Maar dat is dus niet zo. De beleving van een prei die alle ruimte heeft gehad en helemaal bio gecertificeerd geteeld wordt of een prei die zo snel mogelijk de grond uit moet omdat die de supermarkt in moet is echt anders. Wij zien dat de horeca dat steeds meer gaat waarderen, ook omdat de eindgebruikers dat veel belangrijker vinden. Alle extra moeite die een teler erin steekt, heeft echt meerwaarde. Het leuke is dat we dat nu ook mogen uitdragen en die teler kunnen laten shinen.”

Bron: Skal

Voor meer informatie:
Jimmy Loves Food
033-3030716
info@jimmylovesfood.nl
www.jimmylovesfood.nl