Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nabijheid van de teelt, selectie, doeltreffende communicatie

De drie winnende ingrediënten voor het succes van bio-AGF

De bijeenkomst die werd georganiseerd als onderdeel van de activiteiten van het Europese project It's Bio, medegefinancierd door Aop Gruppo Vi.Va en in het bijzonder door Almaverde Bio, Canova en Apofruit, leverde talrijke ideeën voor discussie en diepgaande analyse op over de strategische aspecten die waarde geven aan bio-AGF.

In de afgelopen 10 jaar (van 2012 tot 2023) heeft de afzet van bio-producten 90% van de Italiaanse gezinnen bereikt, van 13 naar 23 mln kopende gezinnen. Volgens de gegevens van Nomisma, gepresenteerd op de laatste editie van Marca, bereikte de totale markt voor bio-producten € 5.754 mln (a.i. 23 juli), met een +7% in waarde voor thuisconsumptie
(€ 4.207 mln) en € 1.268 mln (+18%) voor consumptie buiten de deur. Daarentegen bereikte de afzet van bio-groenten en fruit in de periode januari - september 2023, volgens gegevens van CSO Italië, iets minder dan € 520 mln, wat een waarde vertegenwoordigt van +2% en een omvang van -7% ten opzichte van 2022.

Ondanks de lichte tegentrend in voeding in het algemeen, daalde de consumptie van bio-AGF. De consumptietrend voor 2024, zoals gerapporteerd door het Coop Winter Report, ziet een duidelijke verbetering in de geneigdheid om groenten en fruit te kopen met 45% van de deelnemers aan de steekproef die zich bij hun aankoop in 2024 zullen laten leiden door de keuze voor gezonde producten. Welzijn en respect voor het milieu zijn de twee belangrijkste drijfveren voor de aankoop van bio-AGF, volgens gegevens gepresenteerd door Claudio Scalise van SGmarketing.

Het onderzoek, gepresenteerd door SGMarketing, over de geneigdheid om bio-producten te kopen laat over het algemeen een defensieve perceptie zien van de kant van de ondervraagde kopers die zien dat de sector nog steeds in moeilijkheden verkeert, zelfs op de middellange termijn. Gezien deze ervaring wordt een segmentatie van de categorie benadrukt met de aanwezigheid van 3 verschillende consumentengroepen: grote, middelgrote en lichte consumenten, waarvoor een gedifferentieerd verkoopbeleid moet worden ontwikkeld.

Uit het onderzoek komen met name enkele strategieën naar voren die merken implementeren om bio-producten in hun aanbod te versterken en de consumptie van deze categorie weer op gang te brengen. Enkele van de belangrijkste zijn: het herzien van de verpakking, de reorganisatie van het assortiment met meer nadruk op seizoensproducten, de reorganisatie van de communicatie om de waarde van bio-producten beter te benadrukken, de ontwikkeling van MDD en de reorganisatie van aanbiedingen.

Deze aanwijzingen versterken de keuze van de Apofruit Group die, zoals algemeen directeur Ernesto Fornari benadrukt, biologische tuinbouw in haar DNA heeft. Apofruit begon in 1993 met bio-teelt en richtte in 1997 Canova op, het bedrijf dat gespecialiseerd is in bio-AGF, en creëerde in 2000 het merk Almaverde Bio, marktleider in de Italiaanse bio-teelt.

De kern van het succes van Apofruit is Canova, een zeer gespecialiseerd bedrijf dat zeker uniek is in Italië en beschikt over vier speciale Apofruit fabrieken, een technologisch park voor de bewerking van geavanceerde producten. Talrijke koelcellen en bewerkingsruimten, vier partners met exploitatieplatforms verspreid over het nationale grondgebied door O.P. Terra di Bari (druiven), Gullino (appelen, kiwi's), Coop. Sole (aardbeien, meloenen, salades), Terre Dell'Etruria (groenten).

Klik hier om het volledige persbericht te lezen.

Voor meer informatie: itsbio.it

Publicatiedatum: