Tholen - De Biokennisweek 2024 zit er weer op. Op de Biobeurs presenteerden op 17 en 18 januari meer dan 170 exposanten zich aan de toegestroomde bezoekers in de Brabanthallen in Den Bosch. Vorig jaar waren dit er nog meer iets meer dan 200. Het afgelopen jaar was voor velen een uitdagend en turbulent jaar, maar op de beursvloer werd duidelijk dat er goede hoop is dat de markt in 2024 weer aantrekt.

Biojournaal bezocht alle exposanten en maakte een uitgebreide fotoreportage. Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

De sfeer was als vanouds gezellig en gemoedelijk. Wel voelde het wat anders dan voorheen. Er is duidelijk behoefte aan een beurs, men is het eens over het feit dat het een uniek contactmoment voor de biologische sector is. Exposanten waren blij met de enthousiaste reacties van bezoekers. Alleen vroegen veel exposanten zich af of er een andere opzet/invulling nodig is om dit evenement naar een hoger plan te tillen.

Diverse exposanten gaven aan dat er iets moet veranderen. Maar wat precies, daar verschillen de meningen sterk over. Zijn er ruimere openingstijden nodig? Moeten we er meer een netwerkbijeenkomst van maken, met de mogelijkheid om producten/diensten op een andere manier te presenteren? Is het een optie om de Nederlandse en Belgische beurs samen te voegen? Moeten er andere doelgroepen benaderd worden, meer buiten de sector zelf om?

Tijdens de rondgang langs de stands kwamen we verschillende nieuwe producten tegen. Een overzichtje: Aubergine paté, avocado spread, herbruikbare aluminium flessen voor verzorgingsproducten, Mama Kuh-kaas, Nederlandse biologische wijn die verreikt is met honing en kruiden, vegan biologische koffie uit Bolivia, Kalf bij de koe-lijn Yomio en volle yoghurt, Hennep Shampoo, een plasticvrije tray voor Seaveg Crispies, Shichimi Togarashi, Omega-3 brood, Umami saus, duurzame lunchboxen die oven- en magnetronproof zijn, dadelballetjes met mangosmaak en Thaise rijstnoedels.

Tot de exposanten behoorden diverse debutanten, waaronder Nature Bio Foods, Kaasmakerij Henri Willig, Albert Heijn, Harvest House, Turtle en Kult Kefir.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie: www.biokennisweek.nl