Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Traditie en vernieuwing centraal in het biologische kerst-AGF-assortiment"

Tholen - "In het kerst-AGF-schap zochten we een combinatie tussen traditie en verrassing," zegt René Oosting, Ketenmanager AGF bij Udea – groothandel in onder meer biologische levensmiddelen en franchisegever van de biologische supermarktketen Ekoplaza in de afgelopen Kersteditie van het vakblad Primeur. "Er is een groep die het samenzijn koppelt aan traditionele recepten, met bijvoorbeeld rode kool en spruiten, en er is een groep die naar iets vernieuwends zoekt."

In die laatste categorie biedt het biologische feestdagenassortiment bijvoorbeeld Nederlandse bimi – ter vervanging van ingevlogen groene asperges – spruiten op stam of flowersprouts, een kruising tussen boerenkool en spruitjes. "Dat zijn leuke, verrassende producten die er net even wat anders uitzien. Het vindt goed aftrek.” Daarnaast zijn er Europese granaatappelen, passiefruit en pitahaya’s. “Naast al het gewone willen we ook wat bijzonders brengen. Het is leuk als je dat op de winkelvloer terug kunt laten komen voor de consument.

Luxer en uitgebreider
Toch stelt de ketenmanager vast dat de kerstboodschappen van de consument in de basis redelijk voorspelbaar blijven. “Bijvoorbeeld de stoofpeer blijft gewild, want naast vernieuwende producten grijpen consumenten toch ook terug naar wat ze kennen. Maar het mag allemaal wat luxer en uitgebreider en het mag ook steeds meer echt lekker. Dat komt bij ons ook steeds vaker voor. Ik ben er blij mee dat de consument daar meer mee bezig is.”

Waar het gaat om trends, ziet René dat de aandacht voor de Oosterse keuken elk jaar blijft groeien, maar ook de gesneden AGF zit in de lift. “Gesneden AGF heeft in onze sector een kleiner aandeel. Een groot deel van onze consumenten vindt het waardevol om zelf te snijden, maar het is een groeiende markt en zeker rond de feestdagen is er meer vraag naar.”

Focus op Europa en Marokko
René geeft aan dat de focus op het in Europa geteelde exotische fruit al een tijdje gaande is. “Dit is al van voor de luchtvrachtdiscussie. In sommige regio’s passen de traditionele gewassen niet meer bij de klimaatomstandigheden, terwijl sommige exotische producten steeds beter geteeld kunnen worden.” De ketenmanager merkt op dat dit helpt bij het invullen van een assortiment zonder ingevlogen AGF.

“Want naast de bewuste keuze die we gemaakt hebben om af te zien van luchtvracht, vindt de consument dat ook vervelend worden en verwachten ze dat niet meer bij ons. Daar zijn consumenten gezond kritisch. We zijn met alle leveranciers bezig om dat goed te borgen, maar dat is in de handelswereld lastig. Het is de reden dat wij al langere tijd niet meer op de spotmarkt kopen, maar alleen in programma’s bij telers en leveranciers. Door uit de spotmarkt te stappen zijn we zekerder over biologische herkomst van onze producten. Daarbij hebben we een sterke focus op Europa en Marokko.”

Kiezen om gekozen te worden
De ketenmanager geeft aan dat het daarbij helpt dat er steeds meer Europees zachtfruit beschikbaar is, al voert Udea ook blauwe bessen die per boot van elders worden aangevoerd. Maar soms leidt de keuze tot het uitsluiten van luchtvracht ertoe dat sommige producten, zoals bijvoorbeeld mango’s, niet altijd beschikbaar zijn. “Je moet kiezen om ook door de consument gekozen te kunnen worden en dat betekent soms dat je aan elkaar moet uitleggen waarom een product er niet kan zijn.” Hij voorziet dat dit door bijvoorbeeld klimatologische omstandigheden of gebrek aan arbeidskrachten op het juiste tijdstip, steeds vaker gaat voorkomen. “De afgelopen jaren zijn er moeilijke seizoenen geweest. Niet alles zal altijd kunnen.”

Consumenten besteden makkelijker
Overigens ziet René dat de consument blijft kiezen voor biologisch. “Ten opzichte van de onrust en de onduidelijkheid rondom energie vorig jaar, is dat grote gevoel van onduidelijkheid nu minder.

Daardoor is de markt nu veel rustiger en besteden consumenten weer makkelijker.” Hij geeft aan dat dit door alle kosten waar de consument mee wordt geconfronteerd, wel vaker in het basisassortiment is. “In het verleden was biologisch misschien een luxe, maar nu is het een bewuste keuze. Biologische consumenten zullen eerder een keuze maken in de boodschappen die ze doen, dan dat ze teruggaan naar conventionele producten omdat dat niet meer aansluit bij wat ze graag willen. Bijvoorbeeld een product als ananas heeft daar de afgelopen jaren wel last van gehad. De basis is altijd gebleven.”

Er is Udea veel aan gelegen om het biologische assortiment bereikbaar te maken. “De student die de winkel binnenloopt, moet niet denken: ‘Dat kan ik niet betalen.’ Ook die moet met iets lekkers de winkel weer kunnen verlaten. Het moet voor alle portemonnees zijn. Maar ook de consumenten die in een andere levensfase zitten en meer te besteden hebben, moeten zich op hun plek voelen.” Udea doet het onder meer door bewust promoties in te zetten. “We focussen daarin niet alleen op het topsegment, maar dat is een afspiegeling van allerlei soorten producten. Niet alleen luxe, maar ook basisartikelen. Als biologisch meer mainstream moet worden, moet het ook mainstream zijn.”

Dit artikel komt uit de decembereditie van het vakblad Primeur. Abonneren op Primeur kan hier.

Voor meer informatie:
Udea
Kempkens 1000
5465 PR Veghel
0413 256700
[email protected]
www.udea.nl