Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xander Rodenburg en Peter van Teeseling, Sligro:

"Door personeelstekort neemt vraag naar convenience-assortiment toe"

Tholen - De Kerstvraag vanuit de foodprofessionals is weer losgebarsten bij Sligro. "We zetten er fors op in om met marketingcampagnes en ons magazine de trend naar meer plantaardig sturing te geven", vertellen inkoper Xander Rodenburg en national account manager Peter van Teeseling.

Op productniveau blijven de exoten een hardloper richting de feestdagen. Ook de cranberries vormen volgens Xander een 'rode draad' in het kerstmenu. "Tegelijkertijd proberen we ook steeds meer producten van lokale bodem aan te bieden. Een mooi voorbeeld hiervan zijn een breed assortiment gecultiveerde paddenstoelen. Wij werken hiervoor nauw samen met onze telers die ons voorzien van een breed assortiment met ook onbekendere paddenstoelen. Onze recepturen zijn veelal net wat lastiger dan de gemiddelde recepten in de retail, zodat we zowel de professional als de hobbychef die van koken houdt, inspiratie kunnen bieden. Een voorbeeld van een recept in ons inspiratiemagazine is een gepocheerde zalmzijde met zeegroenten."


Inkoper Xander Rodenburg
Foto: Sligro Food Group/Sander van der Veen]

Afwijkende meloenvariëteiten
"Verder behoren AGF-producten als handfruit, sla en tomaten gedurende het hele jaar tot onze hardlopers in het assortiment, zeker in het voorjaar en de zomer als de terrassen vol zitten. Maar daarnaast onderscheiden we ons met specialiteiten die je niet in de supermarkten terugvindt. Wij onderscheiden ons nu eenmaal niet met een bloemkool en een krop ijsbergsla, maar kunnen dat wel doen met artikelen als aardappelspecialiteiten, verschillende soorten tomaten, gekleurde wortelen en meat radijzen. Ook hebben we een succesvolle campagne gevoerd met meloenvariëteiten die zich echt op smaak onderscheiden."


Foto: Sligro Food Group/Sander van der Veen]

"Daarnaast inspireren we onze klanten om van voorgerecht tot dessert ook een betaalbaar menu voor te schotelen. Het mooie is dat de 80/20 regel volgens Dutch Cuisine zich daar perfect voor leent. Met verschillende toepassingen en verhoudingen kunnen we de overall kostprijs van een gerecht aantrekkelijk houden", vervolgt Peter (foto rechts). "Verder zien we door het personeelstekort de vraag naar het convenience-assortiment fors toenemen. Veel partijen zetten richting volgend jaar meer in op rauwkosten, wokgroenten en salades die passen binnen de kaders van het preventie-akkoord."

Focus op de seizoenen
De weersextremen maakten het in het afgelopen jaar niet eenvoudiger om alle producten jaarrond aan te bieden. Xander: "Vaak zijn producten wel te vinden, maar soms moet je wat aanpassingen doen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een afwijkende maatsortering. Zo was het tomatenaanbod afgelopen jaar niet altijd makkelijk, zeker niet toen er wat gaten ontstonden tussen het Hollandse seizoen en de import uit Marokko en Spanje. Ook de prijs van perssinaasappelen was afgelopen jaar regelmatig skyhigh en niet iedere klant kan zo'n prijs meteen corrigeren. Wij proberen wel richting onze klanten zoveel mogelijk op de seizoenen te focussen."

"Het vraagstuk naar de oorsprong van de producten speelt sterk in onze klantenkring, zeker in de markt van catering en zorg. Als marktleider in het segment catering werken we veel met aanbestedende partijen als de overheid en semioverheid. Daarbij zien we een markt die zoekende is en koploper wil zijn met producten van onder meer regeneratieve landbouw. De struggle die hierbij ontstaat is wel of de beschikbaarheid groot genoeg is en of deze producten ook goed te verwaarden zijn."


Foto: Sligro Food Group/Sander van der Veen]

"Wij hebben zelf fors ingezet op het PlanetProof-keurmerk en hebben deze certificering ook aantoonbaar gemaakt richting onze klanten. Zo bieden we onze klanten een Maatschappelijk Verantwoord Inkopen Monitor (MVI monitor), waarmee ze door middel van een kwartaalrapportage op basis van hun huidige afname bij Sligro getoetst worden op diverse MVI criteria van overheidsorganisaties als PIANOo, Green Deal en de milieuthermometer."

50 zelfbedieningsgroothandels en 8 bezorggroothandels
"Onze slogan luidt 'iedere professional in food écht verder brengen'. Met onze 50 zelfbedieningsgroothandels en 8 bezorggroothandels zit elke Nederlander op maximaal een half uur afstand van onze groothandel", vervolgt Peter. "We bieden onze bezoekers een 'one-stop-shopping' en gaan daar behoorlijk ver in. Zo hebben we een concept Slimme Keuken en Kleinste Keuken, maar bieden we ook ondersteuning bij de aankleding van terrassen en payrollactiviteiten. Bovendien halen we als marktleider veel data uit de markt die we met Sligro Insights beschikbaar stellen aan onze klanten en leveranciers."

De trend naar minder plastic kwam door de coronapandemie kortstondig tot stilstand, maar is volgens Peter weer in opkomst. "Dat ondersteunen we op onze vestiging ook met meer klantweegschalen. Bij onze Exclusieve Merken (eigen merken, huismerken) maken we zelf per product de afweging tussen de voor- en nadelen van verpakken. De focus ligt daarbij op materiaalreductie omdat daar directe winst te behalen is."


Foto: Sligro Food Group/Sander van der Veen]

Een andere prioriteit voor Sligro is het reduceren van het aantal transportbewegingen. Niet voor niets heeft de horecagroothandel een samenwerking met Heineken, waarbij het de logistieke activiteiten van Heineken voor de Nederlandse horeca verzorgt. Om de transitie naar duurzaam transport te kunnen versnellen is in 2023 een eigen transportbedrijf opgericht: Sligro Food Group Transport. "Al jaren wordt door Sligro geëxperimenteerd met en geïnvesteerd in verschillende elektrische voertuigen. We proberen zoveel mogelijk producten in één vrachtwagen op één adres te lossen. Zeker met de eisen voor emissieloze stadsdistributie verwachten we dat dit de toekomst is."

Voor meer informatie:
Sligro Corporate Communicatie
T. 0413- 343 500
[email protected]
www.sligro.nl