“Paddenstoelen zijn een van de meest duurzame gewassen. Voor hun groei hebben ze weinig licht en relatief weinig energie nodig. De teelt van paddenstoelen leent er zich ook toe om organisch afval een tweede leven te geven als substraat, waardoor de uiteindelijke milieueffecten dicht bij nul komen”, zegt Eldad Arnon, CEO van de Duitse paddenstoelenkweker Tupu.


De oprichters van Tupu, met Eldad Arnon rechts in beeld.

Eldad legt uit dat gourmetpaddenstoelen geïmporteerd uit Zuid-Korea en andere Oost-Aziatische landen meer dan 7.000 km moeten afleggen en er tussen de oogst in Azië en de consumptie in Duitsland soms een volle week zit. Dit inspireerde Eldad en het team van Tupu om een biologische teelt in Duitsland op te zetten.

“Onze motivatie is om goede alternatieven te vinden voor de vleesconsumptie. Paddenstoelen passen in dit plaatje, gezien hun superfoodstatus”, legt Eldad uit. “Er zijn al veel veganistische restaurants die onze producten gebruiken om koningsoesterzwammensteak, champignonschnitzel, pruikzwamnuggets, ook wel pom pom genoemd, etc. te maken. Paddenstoelen hebben die vlezige, sappige textuur.”

Het aanbod van Tupu omvat vijf soorten paddenstoelen die biologisch gecertificeerd zijn. De ontwikkeling van het substraat en de sporen is gedaan in hun laboratorium in Wageningen. En er zitten nog meer variëteiten in de pijplijn, zegt Eldad.

Tupu's premium producten worden verkocht in Duitse supermarkten en aan chefs. De esthetisch niet perfecte paddenstoelen worden verkocht aan biologische groothandelaren die het product op de markt brengen en zo voedselverspilling tegengaan.

Van paddenstoelen naar teeltsystemen
Om het transporttijd kort te houden, werkt Tupu, dat een teeltlocatie van 600 vierkante meter heeft, alleen in de regio Berlijn. Door meer teeltlagen in de hoogte toe te voegen, kan het bedrijf de teeltcapaciteit verhogen. Tupu sluit partnerschappen met meerdere kopers af, waaronder een recent aangekondigd contract met een biologische supermarktketen in Berlijn. In de komende weken wordt nog een partnerschap aangekondigd.

“Met deze nieuwe partnerschappen kunnen we onze productiecapaciteit verhogen en nieuwe teeltlocaties opzetten. Het doel is uiteindelijk ook teeltsystemen te verkopen en niet alleen de producten zelf”, zegt Eldad.

Het kortetermijndoel van Tupu is om de paddenstoelen op de Duitse markt af te zetten, maar het bedrijf blijft enthousiast en druk bezig om in de toekomst ook in huis ontwikkelde teeltsystemen te exporteren naar landen zoals het VK, Frankrijk en de Scandinavische landen.

Gourmetpaddenstoelen betaalbaar maken voor iedereen
Momenteel brengt Tupu de paddenstoelenteelt zelf binnen in de stedelijke centra van Duitsland, maar een ander doel is ook specialties betaalbaarder te maken voor meer consumenten. Het bedrijf doet dit door concurrerende prijzen aan te bieden op basis van efficiënte teeltpraktijken.

“Tupu streeft ernaar om paddenstoelen te leveren met hogere voedingswaarden, een langere houdbaarheid en een kleinere CO2-voetafdruk”, besluit Tupu.

Voor meer informatie:
Tupu
Eldad Arnon (CEO)
www.heytupu.com