Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Schockman, Freshclusive:

"Voor veel klanten op de verre bestemmingen verzorgen wij het totaalassortiment"

Tholen - Ruim een half jaar geleden betrok het voltallige team van Freshclusive het nieuwbouwpand in Aalsmeer, na eerst een jaar lang dagelijks de gang naar Eindhoven gemaakt te hebben. "We hebben geluk gehad dat we tegen dit nieuwbouwpand zijn aangelopen. Nu was ik in de veronderstelling dat we het pand op de groei hadden gekocht, maar toen ik maandag een rondje liep, stond de loods helemaal vol", vertelt Paul Schockman.

Nu is het nog niet zo dat de volgende nieuwbouw al gepland moet worden, want maandag is het traditioneel een piekaanvoer op de verre bestemmingen en daarbij wordt 80% van de handel dezelfde dag verladen, maar het blijft indrukwekkend. "Wij houden geen voorraad, dat is het voordeel van onze werkwijze en garandeert tegelijkertijd ook de beste kwaliteit voor de klant", benadrukt Paul. "We verbinden telers met klanten over de hele wereld. We zijn echt een specialist op de verre bestemmingen. Daarbij hebben we wel het geluk gehad dat de beschikbaarheid van de luchtvracht is toegenomen. Hierdoor hebben we nog meer opties en bovendien zijn de tarieven weer terug richting het niveau van voor de pandemie."

Hij is trots op de ontwikkeling van het bedrijf: "We zitten nu in het tweede kalenderjaar en hebben een grote slag geslagen. We hebben een sterk team collega's en gaan inmiddels richting de 40 FTE. Daarmee hebben we een stabiele basis, waarin de processen onder controle zijn en iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Dat schept duidelijkheid en zorgt voor optimale efficiëntie al aan het begin van de keten. Nu belanden we in de volgende fase, waarbij het optimaliseren van de processen maar ook het innoveren en vooruit kijken centraal staat. Wat is er nodig om ook de komende jaren relevant te blijven? Hoe kunnen wij onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen en voldoen aan hun wensen, niet alleen qua product maar ook qua service? Een mooie en leuke uitdaging om daarmee bezig te mogen zijn."

Paul Schockman

"Het netwerk dat we in de loop der jaren hebben opgebouwd is één van onze grote krachten. Voor veel klanten verzorgen wij het totaalassortiment en we bieden dit uiteraard ook aan op mixpallets. Wil een klant jaarrond aardbeien, dan zorgen wij daarvoor en zijn ze in Nederland niet beschikbaar, dan kopen we ze elders in de wereld. Doordat we snel kunnen schakelen met de landen van herkomst, hoeft de klant zich geen zorgen te maken, die weet dat hij zijn aardbeien krijgt. Onze productrange is praktisch eindeloos breed. We bieden allerlei soorten fruit, exoten, citrus, glasgroenten en vollegrondsproducten aan waarvan de Nederlandse vruchtgroenten een sterke basis vormen, maar ook meloenen en aardbeien zijn producten die in groot volume bij ons de deur uitgaan. Tegelijkertijd weten onze klanten ons ook juist voor de fijnmazige distributie te vinden en dat gaat dan soms letterlijk om een paar doosjes eetbare bloemen, carambola's en kruiden tegelijk, en wanneer de klant dit wil, ook nog op één pallet bij elkaar", aldus Paul.

Het gros van de handel exporteert Freshclusive naar bestemmingen in het Midden-Oosten, zoals Abu Dhabi, Dubai, Oman, Saudi-Arabië en Qatar. Daarnaast vormen Hong Kong, Singapore en Japan belangrijke bestemmingen in het Verre Oosten en exporteert het bedrijf op jaarbasis nog altijd een fors aandeel naar Noord-Amerika. "Er zijn weliswaar weken dat we wat minder naar de Verenigde Staten sturen, maar op het moment dat alles weer flink aantrekt kunnen we wel direct aan die grote vraag voldoen. Canada en Mexico zijn voor Noord-Amerika de hoofdleveranciers, maar als er onvoldoende product is door problemen in de teelt, dan kunnen wij er goed op inspelen."

Ook lokale teeltprojecten in het Midden-Oosten ontwikkelen zich. "De technologie gaat door. We blijven dan ook goed kijken of we bij dergelijke projecten betrokken willen zijn, hetzij met een lokale aanwezigheid of met een partner bijvoorbeeld. Ik ben ervan overtuigd dat er meer lokale teeltprojecten zullen starten in het Midden-Oosten, maar het gaat zeker niet vanzelf. Ga maar eens telen met temperaturen van 50 graden in de zomer, daarvoor moet je wel echt weten wat je doet. De lokale teelt zal zeker uitbreiden, maar op korte termijn gaat dit het aanvoerpatroon nog niet veranderen. Maar we staan uiteraard open voor ontwikkelingen en zoeken zelf ook naar innovaties op dat gebied."

Op de vraag wat Paul vindt van de huidige tendens rondom het im- en exporteren van groenten en fruit met het vliegtuig is hij vrij duidelijk: "Dit is inderdaad een vrij actueel onderwerp, waar ik uiteraard ook mijn eigen idee bij heb. Het draait in dit geval vooral om de vraag van de consument. Die bepaalt wat hij of zij koopt en bepaalt daarmee de vraag, en daarmee uiteindelijk ook wat er bij de supermarkt in de schappen ligt. Als je van mening bent dat er gestopt moet worden met het importeren van avocado’s of bananen, zal je ook moeten stoppen met het consumeren ervan. Tot nu toe blijft de vraag naar dit soort producten gewoon bestaan en neemt het zelfs toe. De vraag is dan ook of de meerderheid van de consumenten in de winter zijn dieet wil beperken tot spruiten, prei en kool bijvoorbeeld, of wat er dan te verkrijgen is in het gebied waar die consument woont."

"Vooralsnog zie ik juist dat de vraag naar producten steeds meer jaarrond wordt – precies contra van wat er nu op grote schaal wordt beweerd dus. Het lijkt een initiatief van een nog vrij kleine groep mensen die pleiten voor het selectief eten van groenten en fruit binnen de seizoenen en dus alleen van lokale teelt, maar dat is op dit moment nog zeker niet de meerderheid. Bovendien is het soms gunstiger voor de CO2-uitstoot om producten te telen in landen waar ze van nature groeien en ze vervolgens te vervoeren, dan in landen waar de teeltcondities minder voor de hand liggen en er kunstmatige ingrepen gedaan moeten worden om zo’n conditie te creëren."

"Wij zien het als onze missie om bij te dragen aan een gezondere wereld door de meest verse groenten en fruit beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk consumenten, wereldwijd. Daarbij proberen we onze bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk te organiseren. Zo heeft ons pand geen gasaansluiting waardoor we volledig zelfvoorzienend zijn, werken we met de papieren dataloggers van Tapp.online om de e-waste te verminderen en worden onze luchtvrachtpallets extra goed ingepakt om derving te voorkomen. Tel daar nog onze dagelijkse aanvoer van versproduct zonder voorraad te behouden bij op. Zo proberen we ondanks dat we actief zijn in de wereldwijde handel de voetafdruk te minimaliseren – en ik vind dat dit ons aardig goed lukt tot nu toe."

Freshclusive was de afgelopen tijd aanwezig op diverse bekende wereldwijde beurzen. "We vinden het fantastisch om onze bestaande contacten te zien en spreken op de beurzen en daarnaast komen we uiteraard graag in contact met nieuwe potentiële partners. Of zij nu in de teelthoek zitten, de retail of innovatieve ontwikkelingen. En uiteraard vertellen we graag ons verhaal aan iedereen die geïnteresseerd is", besluit Paul.

Voor meer informatie:
Paul Schockman
Freshclusive
Rietwijkeroordweg 4
1432 JE Aalsmeer
[email protected]
www.freshclusive.com