Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw van Arla Pro: biologische (kook)room

"Chefs waarderen de frisse smaak en de biologische herkomst"

Tholen – Arla Foods ziet kansen in de foodservicemarkt om biologisch te laten groeien. Daarom introduceerde het bedrijf onlangs een nieuwe lijn met biologische kookroom en biologische room onder het merk Arla Pro, speciaal voor foodserviceprofessionals. "Het foodservicekanaal en de restaurants behoren tot onze focuskanalen waarin wij willen groeien. Met Arla Pro richten we ons op de chefs in de keuken. We hebben bewust voor deze biologische producten gekozen, aangezien ze in heel veel recepturen gebruikt kunnen worden. Ze behoren tot de meest gebruikte zuivelproducten in de keuken", zo licht Frank Thuijs toe, die sinds vorig jaar april Head of Food Service is bij Arla Foods. Frank is sinds 2010 werkzaam bij het bedrijf, toen Arla Biologisch geïntroduceerd werd.

Foto: Arla Foods.

Rosemarijn Jansen, marketing manager foodservice bij Arla Foods, geeft aan dat de reacties tot nu toe erg positief zijn. "De foodprofessionals maken kennis met het product. We hebben de afgelopen tijd ook diverse testen gehad met onder meer chef-koks. Daar komt ook heel positieve feedback vandaan. De chefs waarderen de frisse smaak die de room geeft en er is waardering voor de biologische herkomst. Vaak denkt men bij biologisch aan het stukje vlees of groenten. Room wordt ontzettend veel gebruikt in gerechten en het is niet het eerste product waar je aan denkt om voor een biologische variant te gaan, juist daarom zijn chefs enthousiast over onze keuze. En ze hebben waardering voor het feit dat de room zonder veel toevoegingen gemaakt wordt. Zo zit er bijvoorbeeld geen zetmeel in. Het is een heel puur product, dat past binnen de kookwijze die veel koks nastreven. Door de pure smaak merken ze dat de room een perfecte smaakdrager is voor de andere ingrediënten in het gerecht."

Arla Foods heeft onder meer samengewerkt met chef John Stoffers van restaurant First in Zeist, die aangesloten is bij Euro-Toques. "We hebben bewust voor een samenwerking met John gekozen omdat Euro-Toques-koks werken met minder toevoegingen. Ze gaan zoveel mogelijk voor natuurlijke, streek- en seizoensproducten. We merken dat de jonge generatie dit ook oppakt en gaat voor ambachtelijk koken. Hier passen deze Arla Pro-producten prima bij", benadrukt Rosemarijn.

Chef John Stoffers. Foto: Arla Foods.

Nieuwe deuren geopend?
Frank geeft aan dat Arla Pro nog niet heel bekend is, waardoor het van belang is om juist in de targetdoelgroep veel bekendheid te verkrijgen. Ook hij krijgt enthousiaste reacties van chefs en vanuit bijvoorbeeld groothandels. "Er is een breed draagvlak. Ook vanuit de Europese overheid stimuleren ze het gebruik van biologische producten, daar willen we met deze lijn op inspelen." Rosemarijn bevestigt dat er zeker vraag is vanuit de markt. "Grote partijen, zoals Sligro en Bidfood, hebben de producten al opgenomen."

Op routine
Arla Pro wil foodprofessionals vooral nieuwe opties geven. Frank: "We zijn nu zo'n 2 maanden bezig. Veel chefs bestellen op routine en wij moeten er nu voor zorgen dat ze weten dat we er zijn, hen goed informeren over de voordelen en ze daarmee verleiden om tot aankoop over te gaan. Chefs bestellen ook heel veel online, daardoor worden ze minder snel getriggerd om eens iets nieuws te proberen. Daar zetten wij nu op in."

Hij geeft aan dat de Arla Pro-lijn nog verder uitgebreid zal worden. "We hebben hier vooraf goed over nagedacht en verwachten dat dit een succes gaat worden. Inmiddels zijn we samen met het team, lokaal en internationaal, aan het kijken welke innovatie er zal volgen, uiteraard gericht op de foodprofessional." Hoewel Arla Foods gelooft in de groei van biologisch, kijkt het team ook verder dan biologisch. "We willen komen met producten en oplossingen die iets toevoegen op de markt. Daarbij hebben we oog voor wat de markt wil. Gelukkig is dat ook steeds meer biologisch, maar het is geen must. Zo kijken we bijvoorbeeld ook naar plantaardige alternatieven."

Voor meer informatie:
Arla Foods
[email protected]
www.arlapro.com