Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bestuurswisseling en onderzoek naar consumentengedrag tijdens ledenvergadering BioNederland

BioNederland kijkt terug op een geslaagde algemene ledenvergadering. De leden kwamen dinsdagmiddag bijeen op het landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt, tevens lid van BioNederland en onlangs uitgeroepen tot meest romantische landgoed van Nederland.

Natalie Oudenhoven en Jan Groen praatten de leden bij, Allard Bakker nam het financiële gedeelte voor zijn rekening

Tijdens het officiële gedeelte werd er onder andere afscheid genomen van zeer gewaardeerd bestuurslid Wilfred Jonkman (Reudink) en werden twee nieuwe bestuursleden werden benoemd, namelijk Zuzana Postman (Machandel) en Judith Hofland ( Reudink).

Wilfred Jonkman nam afscheid als bestuurslid

Judith Hofland werd benoemd als nieuw bestuurslid...

"De biologische productie en consumptie gaat de komende jaren alleen maar verder groeien. Deze mooie markt biedt enorm veel kansen en staat bol van de ambities. Denk bijvoorbeeld aan de enorme groep light users, waar we met de juiste producten en motivatie, nog grote stappen kunnen zetten. Ik wil vol passie een bijdrage leveren aan het realiseren van deze ambities! Ik ben dan ook heel blij nu een actieve rol daarin te kunnen spelen via deze bestuursfunctie", aldus nieuw bestuurslid Judith Hofland, Sales Lead Layers at ForFarmers & Reudink.

... net als Zuzana Postman die niet live aanwezig kon zijn.

Zuzana Postma, financieel manager bij Machandel, gaf ook aan veel zin te hebben in de nieuwe uitdaging. "Vorig jaar heb ik aan een boeiende leergang voor de financiële eindverantwoordelijken meegedaan. Mijn mede studenten, vaak bevoorrechte mensen qua beschikbare bestedingsruimte, bleken weinig idee van bio te hebben. Toen begon bij mij de behoefte te groeien om dit in een breder verband positief te kunnen veranderen. De kans om voorgedragen te worden voor een bestuurlijke functie van BioNederland zag ik gelijk als een kans om onderdeel te worden van een organisatie die het verschil maakt en nog meer kan maken. Naast mijn enthousiasme, overtuiging en inzet neem ik mee mijn bestuurlijke ervaring als penningmeester van een tweetal (top)sport stichtingen en vanuit mijn dagelijkse rol van financieel manager. Ik heb enorm veel zin in en kijk uit naar kennismaking en samenwerking met mijn gewaardeerde mede bestuursleden."

Na de benoeming van nieuwe bestuursleden volgde een interactieve lezing van Saskia van den Muijsenberg over Biomimicry. In deze interactieve sessie werd ervaren hoe de natuur ons kan helpen bij het aangaan van hedendaagse uitdagingen. De natuur als model, maatstaf en mentor.

Saskia van den Muijsenberg aan het woord.

Na een korte pauze ging de groep in twee delen uit elkaar voor de workshops. De eerste workshop was een interactieve oefening ‘Zwermen’. Dit is een oefening rondom zelforganisatie, deelnemers ervaren hoe simpele regels op individueel niveau en directe feedback leidt tot complexe resultaten op systeemniveau. Niet alles hoeft van bovenaf geregeld te worden. Een beweging kan ook van onderop tot stand komen en eenieder kan iets in gang zetten. Ook laat deze oefening mooi de veerkracht en kwetsbaarheid van systemen zien.

De resultaten van het onderzoek van Slow Food Youth Network werden gedeeld en toegelicht.

Daarnaast vond er nog een workshop plaats. BioNederland heeft SFYN (Slow Food Youth Network) de volgende opdracht gegeven: Hoe kunnen we de mindset van de Nederlandse consument zo veranderen dat zij in de winkel eerder de keus maken voor een biologische product, met als gevolg groei van het biologisch aandeel op de Nederlandse markt? De doelgroep van dit vraagstuk zijn de ‘light users’ van biologische producten. Dit is een grote groep consumenten (60-70%) die al af en toe een biologisch product koopt. De bevindingen van het onderzoek werden gedeeld en samen met campagnebureau Food Cabinet werd de vertaalslag gemaakt naar de huidige EU-campagne ‘de mooiste boodschap is bio’.

Na de workshops stond er op dit mooie landgoed een borrel buiten klaar.

Voor meer informatie:
BioNederland
[email protected]
www.bionederland.nl

Publicatiedatum: