Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeffrey Moret, TOFF

“De biologische markt komt de inflatie prima te boven”

Tholen - In tegenstelling tot de berichten dat de biologische markt last heeft van de inflatie en dat de consument daardoor biologische producten laat staan, is TOFF het jaar goed begonnen. “We horen van onze klanten wel over de zorgen die er zijn en we lezen dat de consument bio iets meer laat staan, maar onze omzetcijfers spreken die ontwikkeling tegen,” zegt Jeffrey Moret in onderstaand interview uit vakblad Primeur.


TOFF wil de komende jaren nog meer inzetten op vollegrondsgroenten

TOFF werkt samen met telers in binnen- en buitenland. Hun areaal groeide het afgelopen jaar. “Sommige telers zijn zelf gegroeid qua areaal, maar er zijn er ook die van afnemer zijn gewisseld. Telers profiteren bij ons van het feit dat we alle oogst afnemen.”

TOFF belevert enerzijds de retail, maar heeft ook een groothandelstak. “De buitenmaat gaat naar de groothandel, waar mixpallets worden klaargemaakt voor bijvoorbeeld restaurants. En als het rustig is op de markt kunnen we de extra producten in de groothandel kwijt.”

Ook aan de groothandelskant groeit de omzet. “We hebben een uitgebreid assortiment die we periodiek verbreden. Nieuw zijn specialties als passiefruit, minikomkommers en bloedsinaasappels. Net die producten die bij een gemiddeld AGF-bedrijf niet in het hoofdassortiment zitten. We hebben ook bananen en babybananen, daar is de laatste tijd veel vraag naar, ondanks die onzekerheid op de biologische markt.”


Links Jeffery Moret met het team van TOFF

Groei in kasgroenten
Het areaal van biologische kasgroenten in Nederland is in de volle breedte afgenomen, maar bij TOFF juist gegroeid van 7 naar 9,5 hectare. “Het is een moeilijke markt,” geeft Jeffrey toe, “maar het draait om goede communicatie en de juiste teeltprogramma’s.”

Glasgroententelers hebben te maken met flinke stijging van productiekosten. “We zijn deels bereid om de prijs daarvoor te betalen, daar kom je niet onderuit. Maar het is ook zaak om de processen opnieuw te bekijken en waar mogelijk kosten te schrappen. Als je al jarenlang op dezelfde manier werkt, kun je je blindstaren op bepaalde tussenstappen of transportmogelijkheden. Maar er is altijd wel het een en ander mogelijk om het proces efficiënter in te richten. We komen vaak tot creatieve oplossingen. Zo halen we transport er bijvoorbeeld tussenuit. Het keuren, verdelen en verpakken gebeurt nu steeds vaker op de tuin. We zetten een verpakkingslijn neer en we zorgen dat de producten ook kunnen worden verladen. Dat scheelt aanzienlijk.”


Inkoper Dane Dokman en importeur Anders Krogh in de kas bij teler Willem van Dijk 

Afwachtend
De Europese Commissie heeft als doel gesteld dat de biologische landbouw in 2030 25% moet uitmaken van het geheel. De lidstaten moeten daar ieder hun eigen plannen voor maken, maar Jeffrey heeft het idee dat dat op een laag pitje staat, nu de inflatie zo hoog is. “Over het algemeen gaat biologisch een versnelling terug en wordt er afwachtend gekeken wat er gaat gebeuren. Ik denk dat het wel mee zal vallen, dat we helemaal niet in een recessie zitten of komen. Ik denk dat we als biologische markt hier wel weer uitkomen.”

Ook voor de komende jaren ziet Jeffrey het positief in. “Natuurlijk raakt de huidige situatie sommige mensen financieel, maar we zien ook dat mensen zich bewuster worden van voedsel en gezonder willen leven. Wij willen heel graag groeien met onze eigen productie en we zetten de komende tijd vooral in op glasgroenten, hardfruit en vollegrondsgroenten. Daar maken we al flinke stappen in. Zo is ons aanbod van Nederlandse peren gegroeid. Daar willen we mee door.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl 

Voor meer informatie:
TOFF
jeffrey.moret@toffbv.nl 
https://toffbv.nl/