Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse bio-bedrijf Agribio sterker in de DACH-regio

Het bedrijf Agribio Terra Organica kan jaarlijks 70.000 ton citrus oogsten. Het fruit komt onder andere uit Spanje, Zuid-Afrika en Chili. Oliver Huesmann van Fruit Consulting vertelt dat ook de Duitse tak van het bedrijf waarvoor hij verantwoordelijk is, Agribio Deutschland, in het afgelopen jaar een licht dalende trend in de biologische consumptie heeft vastgesteld. "Op de Duitse markt vertoonden de Spaanse producten een bijzonder sterke groei tijdens de pandemie, maar door de gevolgen van de oorlog is dit weer weggevallen."


Oliver Huesmann. Foto: Fruitconsulting ltd. 

Het hele jaar door biologisch citrus
Met zijn aanwezigheid in Düsseldorf wil Agribio nu het hele jaar door biologisch citrus aanbieden en het aangeboden volume zal dit jaar dan ook stijgen. "Vooral in de zomer worden er weer grotere hoeveelheden biologische producten geïmporteerd; Chili en Zuid-Afrika hebben hun teelt uitgebreid. De belangrijkste markten waren tot nu de retail in Frankrijk, Spanje, België en Nederland, maar het bedrijf richt zich nu ook sterker op de DACH-regio", weet Oliver. "Agribio heeft haar gehele leveringsketen onder controle en treedt in de herkomstlanden naast de vaste leveranciers ook zelf als teler op. De nieuwe Duitse wet op de toeleveringsketen wordt serieus genomen en er wordt voortdurend gecontroleerd op mensenrechten en sociale normen, alsmede op productieprocessen om in z'n geheel duurzaam te zijn."

De teelt van het bedrijf werd niet beïnvloed door de grote droogte in Spanje. "Er waren soms hooguit wat kleine kwaliteitsproblemen of kleinere maten, maar er was voldoende water om de teelt op gang te houden." Anders dan bij de citrusteelt waren er in Spanje vooral problemen bij de teelt van producten zoals avocado's en mango's.

Wat betreft de productpresentatie gaat de trend meer richting de verkoop van losse producten. "De netten zijn weliswaar biologisch afbreekbaar, maar niet voor 100 procent." Oliver wijst verder op de klimaatneutrale teelt van de biologische citroenen van Agriobio: "Hier wordt in het kader van de programma's 'Climact' en 'Growing for Life' de CO2-uitstoot bij de teelt van biologische citroenen gecompenseerd. De volgende stap wordt de CO2-compensatie bij sinaasappelen en grapefruit."

Complicaties bij de verkoop
De marktdeskundige ziet dat het hogere milieubewustzijn en de trend richting veganistische voeding de grote belangstelling voor biologische producten in Duitsland extra hebben aangewakkerd. Dat blijkt niet in de laatste plaats uit het feit dat ook discounters nu sterker inzetten op biologische producten. "Dat heeft de biologische consumptie natuurlijk ook weer gestimuleerd. Het afgelopen jaar was er echter een sterke onderbreking van deze trend te zien, omdat de consumenten vanwege de kostenexplosies over het algemeen voor goedkopere producten kiezen." 

Als de biologische vakhandel zich in de toekomst nog sterker wil bewijzen, dan moet zij zich ook breder positioneren, aldus Oliver. "Sommige bedrijven denken lokaal en proberen om ook lokaal in te kopen, waardoor het productaanbod natuurlijk beperkter is. Bovendien ontbreekt het hen vanwege de grootte van het bedrijf soms aan de juiste logistiek om aan een grotere vraag te voldoen." In vergelijking met discounters of andere supermarktketens heeft de biologische vakhandel minder filialen en daarom is het logistiek gezien dus moeilijker om te leveren. De vestiging op de markt boekt weliswaar vooruitgang, maar stagneert wel tijdelijk. "Er is een zeer groot productaanbod in de conventionele sector dat zo goedkoop wordt aangeboden dat de biologische producten onder druk komen te staan. Er zijn bedrijven die hun biologische producten voor een deel als conventionele producten moeten verkopen." De lage prijzen hebben echter niet noodzakelijkerwijs tot een toename van de verkoop in goedkoper telende landen geleid. Vooral omdat dit ook een verlaging van de sociale normen zou betekenen.

Gebrek aan communicatie als hoofdprobleem
Dat de producten tegenwoordig steeds moeilijker te verkopen zijn en er nauwelijks nog personeel in de sector te vinden is, is een uitgebreid en landelijk probleem. Tegelijkertijd ontbreekt het bij veel bedrijven ook aan een passende communicatie. "Groenten- en fruittelers zijn er niet in geslaagd om de communicatie met consumenten te onderhouden en daardoor voor een waardering van hun werk te zorgen", aldus Oliver. Dit zou het wel eenvoudiger maken om eventuele prijsverhogingen beter te verklaren.

Voor meer informatie:
Oliver Huesmann
Fruitconsulting ltd.
D-Düsseldorf, Duitsland
Tel: +49 (0)211 54691736 
hue@fruitconsulting.eu 
www.fruitconsulting.eu

Publicatiedatum: