Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter de Keijzer, Fruitprint over de huidige hoge kosten en lage marges:

"Het is voor bio belangrijk om in het schap te blijven"

Hoewel de groei van biologische AGF in sommige landen door de inflatie stagneert, heeft Pieter de Keijzer, oprichter van Fruitprint – dat sinds 2,5 jaar de biologische groenten- en fruitteler direct verbindt met de supermarkt of de distributeur – er het volste vertrouwen in dat op lange termijn voor de biologische AGF-categorie een positieve toekomst is weggelegd. “Gedreven door de vraag van een steeds meer bewuste consument alsmede een overheid die de omschakeling naar biologische teelt gaat stimuleren. De grote retailketens in Europa zetten echt aan tot het omzetten van lijnen naar volledig biologisch. Dat gaat nu vaak nog om relatief kleine producten als bijvoorbeeld limes. Maar op het moment dat zo’n programma jaarrond biologisch verkrijgbaar is, wordt die keuze ook gemaakt. Dat is ook een enorme drijfveer om de keuze voor biologische teelt te maken.”

Pieter de Keijzer van Fruitprint dat biologische groenten- en fruittelers direct verbindt met supermarkt of distributeur.

Momenteel spelen echter ook de hoge kosten de sector parten, die vooral aan de productiekant invloed hebben, ziet Pieter. Hij stelt vast dat het niet altijd mogelijk is om de gestegen kosten door te berekenen. “Niet omdat de afnemers dat per definitie niet willen, maar wij moeten competitief blijven – zeker op biologisch vlak – omdat anders de verkoop daalt. Om die verkoop daarna weer terug te moeten winnen, is een nog grotere uitdaging. Hoewel de marges onder druk staan dit jaar, is het ook belangrijk om in het schap te blijven.” Omdat de biologische productie wereldwijd hard groeit, merkt Pieter dat de inflatie leidt tot een focus op ketenefficiëntie om kosten te besparen en winstgevend te blijven, waardoor hij verwacht dat de traditionele tussenhandel het moeilijker gaat krijgen.

Geen verrassingen
Zelf merkt Fruitprint dat haar werkwijze – een transparante keten met een directe verbinding tussen teler en afnemer – zeker in deze tijden een voordeel biedt. “Dit model werkt met minder schakels en is dus competitiever, waarbij er uiteindelijk nog een marge overblijft voor de teler en de retailer gunstig kan blijven aanbieden. Door de directe relatie en het werken met vaste programma’s kan de teler op voorhand beter inschatten wat de opbrengst gaat zijn en waar hij aan toe is. Dat is in de traditionele handel altijd een vraagteken, waar je achteraf vaak pas hoort wat het opbrengt en waar de teler misschien niet eens weet waar zijn producten heen gaan. Dat proberen wij meer in te vullen. Daardoor kunnen de kosten, en dus ook de winst, vooraf worden ingeschat.” Pieter merkt op dat telers aangeven dat ze door de directe samenwerking onder aan de streep duidelijk meer overhouden dan voorheen. “Maar ook afnemers zijn blij met de kortere en volledig transparante keten.”

Pieter geeft aan dat Fruitprint geen onderdeel is van de keten, maar wel een groot aandeel heeft in de keten als regisseur. Fruitprint is betrokken bij het proces van het begin tot aan het moment dat de producten worden afgeleverd bij de klant. Zo behoren onder meer het opzetten en uitvoeren van programma’s, de prijsonderhandelingen, het registreren van de teler bij de supermarkten en de communicatie rondom certificeringen tot het takenpakket van Fruitprint. “Dus echt het ontzorgen van zowel de telers alsook de uiteindelijke afnemer, want qua organisatie komt er redelijk wat bij kijken. Maar uiteindelijk is de zakelijke connectie wel direct tussen de teler en de afnemer; wat Fruitprint wil creëren is commitment tussen teler en supermarkt. Dat een teler niet alleen een naam op een certificaat is, maar dat ook de achtergrond en omstandigheden bekend zijn. En ook vice versa natuurlijk, zodat een teler ook echt begrijpt wat de afnemer nodig heeft om de omzet te laten groeien.”

Fruitprint is jaarrond actief met citrus onder meer vanuit Griekenland en Egypte.

Telerskant uitgangspunt
Daarbij is de opdracht vanuit de teler om een koppeling te maken met verschillende afnemers, zodat het gehele assortiment vermarkt kan worden, geeft Pieter aan. Fruitprint brengt voornamelijk telers en (biologische) supermarkten samen, maar is ook actief aan de industriekant, met name voor de sapindustrie. Belangrijke contacten wat Pieter betreft, omdat ook het fruit dat cosmetisch minder mooi is, aan de man moet worden gebracht. Fruitprint is actief in Europa, met Duitsland, Oostenrijk en Denemarken als voornaamste werkgebieden, maar Pieter geeft aan dat ook Nederland en België voor het komende jaar nadrukkelijk op de agenda staan. “Qua telers en producten is Fruitprint op dit moment een specialist op het gebied van jaarrond biologisch citrus vanuit Griekenland, Egypte, Marokko, Spanje en Zuid-Afrika. Biologische gember vanuit Peru, appels en peren uit Argentinië. En biologische groenten en meloenen uit Spanje en Griekenland. 2023 zal voornamelijk in het teken staan van groei in deze segmenten en uitbreiding met name op de thuismarkt op zowel teelt- alsook afzetgebied.”

Uitdaging voor Fruitprint daarbij is om de afnemer te overtuigen van de meerwaarde van de directe samenwerking met de teler. Transparantie speelt daarbij een grote rol. “Ik vind dat je het als supermarkt niet kunt maken om producten in te kopen zonder te weten wat de teler hier uiteindelijk voor ontvangt. Het is een grote uitdaging om de bewustwording en verantwoording bij de afnemers te creëren, zodat wat nodig is aan de telerskant om te produceren het uitgangspunt is.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Fruitprint
06 23407197
pieter@fruitprint.eu
www.fruitprint.eu