Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek: laadpaalfrustraties bij 48% elektrische autorijders

De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Dit blijkt uit recent onderzoek door Ruigrok Onderzoek & Advies* in opdracht van Blue Current, de innovator op het gebied van elektrisch laden. De levertijd en technische vragen vooraf vormen ook een struikelblok. Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel van de toekomstige gebruiker (44%) gewenst. Een heldere informatievoorziening over het totale proces van installeren blijkt voor ruim een kwart een belangrijke factor om definitief te kiezen voor een laadpaal bij huis. Voor degenen die deze keuze al gemaakt hebben, was het goedkoper kunnen laden in daluren doorslaggevend om de laadpaal installatie bij de woning door te zetten.

Uit ervaring van de ondervraagden blijkt dat het proces dat volgt na aanschaf van een elektrische auto, de nodige zorgen en frustraties met zich meebrengt. Laden is daarbij een belangrijke stressfactor.

Laadfrustraties
De beschikbaarheid van laadpalen is (nog) niet optimaal. Dit blijkt uit 26% van de huidige EV-rijders die ervaart dat er géén plek is bij een dichtstbijzijnde laadpaal. Van de zakelijke rijders vindt 19% dat er te weinig oplaadpunten op het werk zijn; 7 op de 10 ervaart zelfs frustraties rondom het laden. Het niet altijd kunnen laden is dan ook de voornaamste reden om te kiezen voor een eigen exemplaar bij de woning; 44% van de elektrische rijder wenst dit. 

Wel zorgt de installatie bij bijna de helft van de ondervraagden die hier ervaring mee hebben voor de nodige tegenslag. De levertijd en technische vragen vooraf vormen duidelijk een belemmering. Samenhangend geeft het onderzoek aan dat voor ruim een kwart van de mensen die overweegt een laadpaal aan te schaffen, heldere informatie over het totale proces van installeren zal helpen om definitief te kiezen voor een laadpaal bij huis. Vervolgens is een gemakkelijk installatieproces voor bijna de helft doorslaggevend als de wens eenmaal daar is.

"Voor ons is de klantbeleving van de eindgebruiker belangrijk. We doen er dan ook alles aan om klanten zo goed en helder mogelijk te informeren. Hier is ook behoefte aan, als je kijkt naar de slechts 29% van de potentiële elektrische autorijders waarbij het helder is wat er bij de aanschaf van een EV komt kijken. Wij denken aan communicatie tijdens de hele klantreis: van de installatie tot het uiteindelijke gebruik van het laadpunt. Ook rondom zo slim mogelijk laden - zoals laden op eigen energie - geven we advies en delen we kennis. Het is belangrijk om onze partners, leasemaatschappijen, hierin maximaal te ontzorgen, zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen dienstverlening", aldus Mark de Raaij, co-founder Blue Current.

Laden in daluren goedkoper
De voornaamste reden voor een overstap naar elektrisch rijden is het milieu - bij vrouwen vaker het geval dan bij mannen -, gevolgd door de mogelijkheid dat je kunt rijden op zelf opgewekte energie. In de daluren kun je de elektrische auto goedkoper opladen, dat bij bijna een kwart van de respondenten die al elektrisch rijdt, een belangrijke overweging was om een eigen laadpaal te laten installeren. Als het aankomt op het efficiënt inspelen op de huidige energietransitie met het auto opladen van je auto, is Blue Current met eigen slimme soft- en hardware de innovator. 

Bekijk hier de infographic met meer onderzoeksresultaten over elektrisch rijden bij de huidige en toekomstige gebruiker.

* Bron: online kwantitatief onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok Onderzoek & Advies, in opdracht van Blue Current. De dataverzameling vond plaats tussen 7 oktober en 17 oktober 2022. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders (18+) die gebruik maken of van plan zijn om gebruik te maken van een EV of PHEV. In totaal hebben 1.195 deelnemers de vragenlijst ingevuld waarvan 576 huidige gebruikers en 620 potentiële gebruikers. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De representativiteit is bereikt door quotering tijdens de dataverzameling en weging van de resultaten.

Publicatiedatum: