Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Landjuweel kan bio-aandeel volgens Michiel Meijering goed handhaven

"Grote promotiedruk aardappelen in retail, maar de reguliere verkoop lijdt er niet onder"

Tholen - De inflatie heeft invloed op de huidige consumentenaankopen, maar bij de aardappelen in de Nederlandse retail is dat volgens commercieel manager Michiel Meijering van aardappelgroothandel Landjuweel vooral in positieve zin. "Je kunt eigenlijk wel zeggen dat de aardappelverkoop floreert in tijden van crisis."

"We zien heel duidelijk dat de aankopen nogal promotiegedreven zijn. De acties worden door de retail ingezet om de klanten bij de supermarkten te houden. We verkopen nu in de promoties vanaf week 34 zelfs meer dan de afgelopen drie jaar, terwijl de laatste twee jaar door de Corona-maatregelen eigenlijk geen goede referentie zijn. In totaliteit ligt ons volume nog 13% onder 2021, maar dat was begin van het jaar nog ruim 20%, dus we komen steeds dichter in de buurt."

"Maar we zien daarnaast dat ook het reguliere assortiment - buiten de promoties om - redelijk goed wordt verkocht. Na de zomervakanties zien we dat de consumenten weer terugvallen in hun normale patroon. Aan het begin van het jaar stond dit reguliere segment erg onder druk, maar nu trekt dat ook weer aan. Ik vreesde ervoor dat de promotiedruk effect zou hebben op de reguliere aankopen, maar dat valt me mee", aldus Michiel. 

"Al met al zie je toch dat consumenten in tijden van inflatie gewend zijn om 'normaal' te doen en daar passen aardappelen op het bord blijkbaar goed bij. Tijdens de eerste Corona-lockdowns zagen we bijvoorbeeld dat de 5 kiloverpakking vaker werd gekocht en dat zien we nu ook weer. De specialiteiten verkopen we daarentegen net wat minder. Voor het bio-segment horen we om ons heen, onder meer in Duitsland en Frankrijk, dat die afzet erg onder druk staat in de markt, maar wij kunnen ons bio-aandeel goed handhaven."

"De consumentenprijs in de winkel is dan wel relatief hoog, maar onze inkoopprijzen zijn dat ook. Marge-technisch blijven wij daarom iets onder vorig jaar zitten. Maar de meeste telers zijn dik tevreden. Zij hebben relatief goede opbrengsten en ook nog eens een goede prijs. Door de warme zomer en het watertekort is er veel speculatie op de markt geweest. Lage oogsten in Europa hebben de export een boost gegeven en dit houdt de markt van tafelaardappelen ook hoog", vervolgt Michiel. 



"Al met al zien we volop perspectief voor het seizoen. Hopelijk kunnen we de prijs op een stabiel niveau houden. Hier in het noorden mogen we over de opbrengsten echt niet klagen, die zijn gewoon top. Ook de ramingen voor de rest van Nederland zijn best goed. Alleen de totale Europese oogst ligt onder 2018. Dit jaar is er betreft het aanbod dus alle ruimte om promoties te voeren want de schuren liggen goed vol. In combinatie met de inflatie kun je nu al wel stellen dat we in de eerste maanden van 2023 een hoge promotiedruk krijgen", stelt Michiel. 

"Wel is het best wel een vraagteken hoe de aardappelen zich in de bewaring ontwikkelen. Het product is nu al behoorlijk kiemlustig en de bewaring is bovendien erg duur dit jaar. Met de huidige energieprijzen kun je er zomaar 5 cent per kilo bij optellen om de kosten voor lange bewaring eruit te halen. Ook het onderwatergewicht is bizar hoog. Toch verwachten wij ook dit seizoen weer jaarrond Nederlandse aardappelen te verkopen." 

Voor meer informatie:
Michiel Meijering
Landjuweel B.V.
+31 (0)595 454 200
M.Meijering@landjuweel.nl  
www.landjuweel.nl