Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Demeter-Felderzeugnisse viert dit jaar haar 30-jarig jubileum

Demeter-Felderzeugnisse uit het Duitse Alsbach (Hessen) vierde dit jaar haar 30-jarig bestaan. Wij spraken ter plaatse met directeur Klaus-Dieter Brügesch over de huidige ontwikkeling van het bio-bedrijf en het veelzijdige assortiment.


Klaus-Dieter Brügesch

"Wij zijn een afzetorganisatie die producten van ruim 150 bedrijven verkoopt, van leden van een telerscoöperatie en van niet-leden. Deze bedrijven zijn grotendeels in Duitsland gevestigd, waarbij we ook met bedrijven uit Spanje en Nederland samenwerken. Van grondstoffen tot aan verwerkte producten, wij bieden een breed assortiment aan van veldgroenten tot aan aardappelen, graan, diepvriesproducten en diervoeding. En dat alles in biologische/Demeter-kwaliteit. Wij leveren vooral aan de biologische vakhandel, maar ook aan de horeca, grootkeukens en de verwerkende industrie", zegt Klaus-Dieter.

Jaarlijks volume van 50.000 ton
De belangrijkste merken waaronder de biologische diepvriesmerken worden verkocht heten Natural Cool en bio inside. "Het omzetaandeel van diepvriesproducten ligt tussen de 40-50 procent, terwijl het omzetaandeel van verse goederen eerder een laag tweecijferig percentage betreft. De meeste verse goederen worden als verenigingsproducten verkocht, afhankelijk van de herkomst."

In totaal heeft Demeter-Felderzeugnisse afgelopen jaar circa 50.000 ton aan biologische goederen verkocht, waarvan tussen de 6.000 en 7.000 ton diepvriesgoederen betrof en zo'n 40.000 ton uit grondstoffen bestond. Klaus-Dieter: "Het was voor ons ook belangrijk om een breed portfolio aan biologische producten op te bouwen, daarom bieden we ook ijs, vis en convenienceproducten aan."  

In de categorie diepvriesproducten zijn de opslagkosten vanwege de energiecrisis sterk gestegen, de prijzen worden vanuit de dienstverleners inmiddels elke kwartaal aangepast. "De omzet is nog niet enorm gedaald. Ook de biologische en natuurvoedingssector moet met deze zeer grote uitdagingen om zien te gaan. In de logistiek is er onder andere een gebrek aan chauffeurs voor de vrachtwagens."

Aandeel van 20-25 procent van de diepvriesproducten gaat naar het buitenland
De goederen worden zowel in heel Duitsland alsook in de omliggende buurlanden verkocht. "Het buitenlandse aandeel ligt bij diepvriesproducten op ongeveer 20 tot 25 procent. Producten die in de kas geteeld worden, komen nauwelijks voor in de verwerkende industrie. Tenzij het goederen betreft die niet verkocht konden worden, maar dat is weer een uitzondering. We zijn pas twee jaar op de versmarkt actief. De respons is tot nu toe goed, maar er zijn ook enkele berichten van dalende omzetten bij de verenigingsproducten uit de categorie verse producten."  

Er is niet één product waarbij bijzonder hoge omzetten te zien waren. "Groenten zijn ons stokpaardje. Maar de kosten kunnen slechts geleidelijk in de prijzen worden doorberekend, vooral omdat we ook de ontwikkeling van de opslagkosten in het oog moeten houden. We concurreren met goederen uit lagelonenlanden, die hun goederen gedeeltelijk onder de huidige productiekosten kunnen verkopen." Vorig jaar was er een grotere omzetgroei te zien, maar er waren ook geen noemenswaardige inzinkingen in het verleden. "Desondanks is de huidige situatie met geen andere te vergelijken die ik tot nu toe heb meegemaakt." 

Wereldwijd unieke vereniging
"Demeter is een handelsmerk en is eigendom van de vereniging. Het is wereldwijd uniek dat een vereniging de taken van de leden coördineert en ook een gemeenschappelijk handelsmerk kan presenteren. En net als bij andere bio-verenigingen moeten betrokkenen zoveel mogelijk in het totale proces geïntegreerd worden, dat wil zeggen telers, verwerkers en handelaren, en zo mogelijk ook de stemmen van de consumenten." De producten die van handelsmerken of verenigingslogo's worden voorzien moeten voor de verkoop worden goedgekeurd door de respectievelijke verenigingen. "Hiertoe hoort naast Demeter onder andere ook Bioland. Welke merken uiteindelijk in de retail te vinden zijn moet vooraf door de verenigingen worden goedgekeurd, of onze klanten beslissen."


Een deel van het team van Demeter-Felderzeugnisse op de Biofach-Messe 2022

De geschiedenis van Demeter-Felderzeugnisse
Demeter-Felderzeugnisse bestaat sinds dertig jaar. Het bedrijf ontstond in 1992 als eenmanszaak en bood oorspronkelijk alleen grondstoffen aan voor industriële verwerking. Vanaf 1994 kwam daar een klein biologisch diepvriesassortiment bij. "In de tijd van de BSE-crisis is de vraag naar biologische producten vrijwel geëxplodeerd. Daarvoor hadden we een jaarlijks groeipercentage van slechts zo'n 0,5 procent", herinnert Klaus-Dieter zich. "De samenhang liet daarbij te wensen over, omdat de telers vanwege de grote vraag hun goederen gedeeltelijk zelf goed konden verkopen. Hierdoor zijn we stap voor stap met verwerking begonnen en hebben we eigen merken gecreëerd die we ook lieten registreren. Inmiddels hebben we zo'n 70 medewerkers en kunnen we een goede omzet genereren." 

Voor meer informatie:
Klaus-Dieter Brügesch
Demeter-Felderzeugnisse GmbH
Neue Bergstraße 13
D-64665 Alsbach, Duitsland
Tel: +49 (0)6257 9340 0
demeter@felderzeugnisse.de 
www.felderzeugnisse.de 

Publicatiedatum: