Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biofruit-directeur Dirk Salentin over samenwerking met Früchte Rosenbaum

"Logistieke kosten kunnen tot een minimum worden beperkt door wederzijdse synergie"

Enkele maanden geleden werd de bestaande samenwerking tussen bio-specialist Biofruit uit Düren en fruithandelsonderneming Früchte Rosenbaum uit Keulen verder versterkt. Na de voltooiing van de omvangrijke nieuwbouw op de bestaande locatie in Keulen, beschikt Biofruit nu over een geïntegreerd koelmagazijn in het moderne bedrijfsgebouw van de firma Rosenbaum. In een uitgebreid interview blikt Biofruit-directeur Dirk Salentin samen met zijn samenwerkings-partner terug op de afgelopen maanden. Bovendien geeft hij inzicht in de huidige ontwikkelingen op de biologische markt. 

"De twee bedrijven bevinden zich al vele jaren in een vergelijkbare marktomgeving", steekt Dirk van wal. "Wat onze productassortimenten betreft, richten we ons op een soortgelijke klantenkring, handelaren die hoogwaardige producten willen verkopen. Daarom werden we ook met dezelfde uitdagingen op het gebied van fruitlogistiek geconfronteerd: we reden soms achter elkaar naar de afzonderlijke levensmiddelenwinkels, met kleine hoeveelheden goederen. Dit heeft ons er uiteindelijk toe bewogen om synergiën te creëren en onze krachten te bundelen. Aanvankelijk werkten we alleen samen op het gebied van logistiek, maar daarop stelden we vast dat het voor de gehele toegevoegde waardeketen het zinvolste is om de goederen op één geconcentreerde locatie op te slaan en te commissioneren. Daarom hebben we ons regionale logistiekplatform in de buurt van Bonn naar hier verplaatst. Het pand in Mutterstadt, voor de handel in heel Duitsland, blijft in gebruik."


Dirk Salentin (Biofruit) en Thomas Dickes (Früchte Rosenbaum)

In wezen is het gemeenschappelijke doel om de efficiëntie binnen de leveringsketen te vergroten. Dirk: "De taak die we nu hebben is om de processen zo vorm te geven dat wij de onnodige kosten die we nog maken minimaliseren of helemaal kwijt zien te raken. Los van de kostenminimalisatie zijn we nu uitgerust voor de komende jaren doordat we op deze moderne locatie helemaal up-to-date zijn, wat voor ons een basisvoorwaarde is om in de nabije toekomst schaalbaar te kunnen groeien."

"Ook vanuit het oogpunt van de klanten is de intensievere samenwerking bijzonder gunstig," vervolgt Dirk. "De samenwerking maakt het mogelijk om onze dienstverlening nu voordeliger aan te bieden en creëert tegelijkertijd een zekere meerwaarde. In de biologische sector is het gebruikelijk dat de goederen drie keer per week vers geleverd worden. Dankzij de nieuwe synergie van de gebundelde levering zijn wij in staat om dagelijks vers aan de winkels te leveren, wat wederom zorgt voor een bepaalde flexibiliteit en wendbaarheid bij het bestellen. Interessant genoeg kwam de insteek om onze krachten te bundelen ook vanuit klanten, omdat men de meerwaarde hiervan al had ingezien."

Thomas Dickes van samenwerkingspartner Früchte Rosenbaum is dezelfde mening toegedaan: "We nemen elkaar niets af, integendeel: we spelen elkaar de bal toe, vooral omdat ons eigen bio-assortiment verwaarloosbaar klein is. In de praktijk betekent dat: des te meer Biofruit-goederen wij in onze vrachtwagens kunnen laden, des te meer volume we van A naar B rijden en des te sneller zijn de vervoerskosten rendabel."


Een blik op het nieuwe koelmagazijn van Biofruit

Nog steeds plaats voor biologische premiumproducten
Volgens marktanalyses en -enquêtes kopen de consumenten in tijden van stijgende inflatie en terughoudend koopgedrag minder vaak biologische producten. "Een alarmerende inzinking zien we tot nu toe niet, hoewel er zonder twijfel verschuivingen te zien zijn in de biologische sector. Het bio-aandeel bij de discounters neemt toe, terwijl het aandeel in de conventionele supermarkten afneemt. De inflatie treft echter vooral de gespecialiseerde biologische handelaren, die zullen zichzelf naar mijn idee opnieuw uit moeten vinden. Over het geheel genomen ben ik echter vol vertrouwen dat de huidige tegenslagen de bio-trend op de langere termijn niet tegen kunnen houden. Ik ben er dan ook vast van overtuigd dat er ook in het bio-segment nog steeds schapruimte is voor premiumproducten en hoogwaardige merken."


Dirk Salentin (rechts) bij biologische wortelteler Bochröder

Net als in de conventionele handel staan zogenaamde luxeproducten in de huidige crisistijd wat minder in de belangstelling bij de biologische kopers. "Het hele assortiment van overzee laat zich tegenwoordig moeilijk verkopen, lokale producten komen daarentegen steeds meer op de voorgrond te staan. Deze ontwikkelingen vinden echter geleidelijk plaats en zijn al sinds enkele jaren te zien. Standaardproducten zoals aardappelen, uien, wortelen en koolgroenten zijn inmiddels het hele jaar door in bio-kwaliteit van Duitse herkomst verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor pompoenen, die zich hebben ontwikkeld van seizoensproduct tot een product dat het hele jaar door verkrijgbaar is. Het is onze taak om het benodigde volume op de markt te krijgen. De daarvoor benodigde structuren staan echter voor een deel nog in de kinderschoenen, wat echter ook weer kansen biedt voor ons."

Gezien de huidige situatie is er vanuit de telers relatief weinig belangstelling om over te stappen op biologische teelt. "Tegen de achtergrond van de huidige klimaatcatastrofe zijn er echter ook veel telers die de industriële, grootschalige teelt niet meer kunnen bolwerken en daarom over willen stappen. Maar ook als biologische teler moet je een bepaalde afnamehoeveelheid kunnen garanderen om geschikt te zijn voor de de programma's in de retail, en dat vereist weer bepaalde investeringen. Maar iedere crisis biedt ook kansen. In zoverre heb ik er alle vertrouwen in dat er ook in het bio-segment nieuwe mogelijkheden zullen ontstaan."

Voor meer informatie:
Dirk Salentin
biofruit GmbH
Am Langen Graben 5
D-52353 Düren, Duitsland
Tel:+49 (0)2421 69 354 0 
info@biofruit.de 
www.biofruit.de 

Thomas Dickes
Früchte Rosenbaum GmbH
Am Eifeltor 16
D-50997 Köln, Duitsland
Tel: +49 (0)221 988 888 72
Thomas.Dickes@fruechte-rosenbaum.de 
www.fruechte-rosenbaum.de   

Publicatiedatum: