Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Ervaren Bunge Loders Croklaan investeert in biologische toeleveringsketen

"Als meer grote bedrijven over gaan op bio-productie kan iedereen hiervan profiteren"

Tholen – Bunge Loders Croklaan (Bunge) debuteerde eind juli op de BIOFACH. De specialist in plantaardige oliën en vetten heeft drie redenen om in biologisch te stappen. Zo wil het bedrijf schaalgrootte creëren, wat nodig is om de bio-markt verder te laten groeien. Bunge wil betrouwbare biologische supply chains opzetten, met toegevoegde waarde voor alle betrokken. Daarnaast kan het bedrijf innovatie brengen die nodig is om het kwaliteitsniveau van bio-producten verder te verhogen.

Erik voor de stand van Bunge Loders Croklaan op de BIOFACH

Erik van Straaten, Business Lead Organic bij Bunge Loders Croklaan, vertelt dat ze in Europa ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen zijn met het opzetten van hun biologische supply chains. "We moesten er immers eerst voor zorgen dat de grondstoffen verkrijgbaar waren en we goed inzicht kregen in de volledige keten. Onze aanwezigheid op de BIOFACH was onderdeel van onze bewustzijnscampagne waarmee we ons presenteren als een nieuwe aanbieder van bio plantaardige olie en vet ingrediënten. Het was een groot succes! We kregen veel reacties van klanten en andere bedrijven op de bio-markt, zij waarderen het feit dat wij als grote speler er voor hebben gekozen om een bijdrage te gaan leveren. Als meer grote bedrijven overgaan op bio-productie kan iedereen hiervan profiteren. Daar ben ik van overtuigd."

Schaalvergroting
Hiermee stipt Erik meteen een belangrijke reden voor het bedrijf aan om te investeren in biologisch: de benodigde schaalvergroting. "Biologisch is een groeiende markt waar steeds meer aandacht voor is. Er zijn op dit moment echter nog een aantal tekortkomingen in de bio-branche, die met name op het vlak van schaalgrootte liggen. De EU probeert het aanbod met de Farm-to-Fork-strategie te stimuleren, maar als grotere multinationals met hun A-merken in zouden willen stappen, zijn er onvoldoende grondstoffen beschikbaar om dit daadwerkelijk te doen. Daarom is het essentieel om schaalgrootte te creëren en dat is iets wat wij goed zouden moeten kunnen doen, gezien onze infrastructuur, productie- en distributiecapaciteiten."

Als iedereen er de schouders onder zet is Erik er van overtuigd dat het snel kan gaan. "Zolang de vraag maar gestimuleerd wordt en verder toeneemt dankzij een groeiend bewustzijn, gaan leveranciers en producenten echt wel bewegen. Net als Bunge in dit geval."

Waarde toevoegen in toeleveringsketen
Erik vertelt dat Bunge ook bewust in heel de keten betrokken is. "Wij zijn in staat om een betrouwbare supply chain op te zetten, met toegevoegde waarde. Wij nemen geen genoegen met enkel een bio-certificaat, Wij kopen niet alleen bio-grondstoffen in, maar zijn op farm-niveau aanwezig en willen echt van toegevoegde waarde zijn. Zijn er problemen? Dan gaan wij daar meteen mee aan de slag. Hiervoor werken we samen met de boeren en andere partijen. Wij zijn bij de hele keten betrokken."

Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor yield improvement, oftewel verbetering van de opbrengsten per hectare, vertelt hij. "Niet alleen door middel van landbouwtechnieken welke gericht zijn op het verbeteren van de grondkwaliteit. Ook worden er steeds effectievere biomeststoffen ontwikkeld die een toenemend positief effect hebben op de teelt."

Oplossingen op productniveau
Ook op productniveau kan Bunge volgens Erik het nodige betekenen. "Wij brengen innovatie en dit stelt onze klanten instaat hun bio assortiment uit te breiden en zich te onderscheiden. Op dit moment halen niet alle bio-producten hetzelfde kwaliteitsniveau van reguliere producten, tenminste niet het niveau dat de meer mainstream klanten hiervan verwachten. Met onze innovatiecentra, R&D en alle kennis en kunde die wij hierop los kunnen laten zijn wij in staat om allerlei oplossingen te brengen op het gebied van olie en vetten welke op dit moment nog niet beschikbaar zijn. Heel concreet hebben we bijvoorbeeld een oplossing gevonden voor het laagje olie dat kenmerkend is in veel potten bio-pindakaas of chocopasta. Tevens hebben we een nu een vet waarmee je mooie biologische vullingen in chocolade kunt creëren. We zijn erop gericht continu nieuwe biologische lipide innovaties te presenteren."

Andere bedrijven inspireren?
Erik is er van overtuigd dat er nog enorme vooruitgang kan worden geboekt. "Dit kan wanneer mensen en bedrijven zich ergens voor inspannen. Ik denk dat wij met deze stap ook anderen in de markt zullen inspireren. Nu we hiermee gestart zijn en de bekendheid hiervoor krijgen, gaan wij ook graag met onze bestaande klanten in gesprek zodat zij mogelijk ook stappen in de bio-markt kunnen gaan zetten."

Voor meer informatie:
Erik van Straaten
Bunge Loders Croklaan
Provincialeweg 33
1506 MA Zaandam
+31 (0)6 15269685
erik.vanstraaten@bunge.com 
www.bungeloders.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven