Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gegevens van de biologische sector gepresenteerd op Sana 2022

In 2022 kocht 89% van de Italiaanse huishoudens minstens één biologisch artikel

Italië blijft aan de top van de biologische sector wat betreft het aandeel in het tuinbouwareaal, de marktdeelnemers en de export. Veel veranderingen zijn echter van invloed op de binnenlandse consumptie. Dit is een cruciaal moment voor de biologische sector. Enerzijds zijn er de gevolgen van de pandemie, anderzijds is er het Russisch-Oekraïense conflict en de inflatie, die bijdragen tot een scenario dat de Italiaanse consumptietrend beïnvloedt.

Dit zijn wat van de bevindingen van het Osservatorio Sana 2022, dat eergisteren werd gepresenteerd in het kader van de Bio Revolution 2022.

Met bijna 2,2 miljoen hectare is het biologische areaal in Italië het hoogste ten opzichte van het totale Italiaanse areaal (17%). Dat is veel vergeleken met het EU-gemiddelde, dat nog maar 9% bedraagt en nog ver af staat van de doelstelling van 25% zoals die is opgenomen in de Farm to Fork-strategie voor 2030.

De verkoop van biologisch voedsel op de binnenlandse markt (huishoudelijk en buitenshuis verbruik) heeft de 5 miljard euro bereikt en is goed voor 3,5 procent van de wereldwijde verkoop van biologisch voedsel. De drijvende kracht achter de groei van de markt is de consumptie buitenshuis, die meer dan 1 miljard euro heeft bereikt; een groei van 53 procent ten opzichte van 2021.

De binnenlandse consumptie daarentegen vertoont na jaren een lichte daling (-0,8%) in waarde ten opzichte van dezelfde periode 2021.

Zeer uiteenlopende trends, afhankelijk van het segment
Wat erg veel impact had, was de verkoop in het netwerk van speciaalzaken, dat een terugval toonde (-8% ten opzichte van dezelfde periode in 2021). Het Modern Distribution management blijft het primaire kanaal voor biologische aankopen van de Italianen, met 57% van de totale binnenlandse Italiaanse consumptie. In 2022 bedraagt de biologische verkoop in dit segment 2,3 miljard euro (+0,4% ten opzichte van 2021). Andere segmenten (directe verkoop op markten en bedrijven, en van fairtrade-groepen) groeien met 5%.

Als we kijken naar de categorieën biologische producten (naar gewicht) die het meest worden verkocht, dan zijn groenten en fruit goed voor 13% van de totale verkoop, tegenover 20% voor kaas, vleeswaren, yoghurt en eieren, en 57% voor deegwaren, bakkerijproducten, conserven en sauzen. Er is een lichte toename van biologische groenten en fruit (+3% eindigend in juli 2022 - bron Nielsen), hoewel dit percentage lager ligt dan dat van de totale agro-voedingssector (+6%).

Het biologische Made-in-Italy merk vertoont een exportstijging
In vergelijking met vorig jaar heeft de Italiaanse biologische export zijn dynamiek behouden. In 2022 bedroeg de verkoop van Italiaanse biologische agrovoedingsproducten op de internationale markt 3,4 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 16% (eind juni). De erkenning van het biologische Made-in-Italy-label op de internationale markt blijkt ook uit de langetermijngroei (+181% ten opzichte van 2012, bijna een verdrievoudiging) en het exportaandeel (6% op de totale Italiaanse agrovoedings-export in 2022 tegenover 4% tien jaar geleden).

Wat de desbetreffende markten betreft, blijkt uit de enquête die tussen juli en augustus 2022 door Nomisma voor ICE Agenzia en FederBio werd uitgevoerd (een steekproef van 290 Italiaanse levensmiddelen- en wijnbedrijven), dat de belangrijkste Europese bestemming voor Italiaans biologisch voedsel Duitsland is, gevolgd door Frankrijk en de Benelux. Buiten de EU-grenzen zijn Zwitserland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk de toplanden.

Hoe zit het met de toekomst? Volgens de bedrijven zijn de meest veelbelovende landen voor de export van biologisch voedsel in de komende drie jaar Duitsland (56 procent), de Scandinavische landen (32 procent) en de Verenigde Staten (25 procent).