Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ilenia Nordera: "We hebben andere verkoopoplossingen nodig"

"De groei in bio is voorbij in Italië"

"In de huidige onzekere context van stijgende grondstofkosten en een inflatie van 8% door onder meer de oorlog in Oekraïne, ziet zelfs een sector met een groot potentieel zoals de bio-sector na 13 jaar groei de positieve trend afgeremd. In Italië is de omzet met 1,9% en de afzet in volume met 2,9% gedaald", zegt Ilenia Nordera, bio-experte en lid van de raad van bestuur van telersvereniging Fruitimprese Veneto. 

"De politieke en ecologische rol van de bio-sector wordt groter en het aanbod neemt toe, maar de consumptie en marktwaarde geven terrein prijs. In een klimaat van algemeen wantrouwen en koopkrachtverlies wordt de consument gedwongen zijn gewoonten en prioriteiten te herzien, de aankoophoeveelheden te reduceren en soms ook in te boeten op kwaliteit", vertelt de onderneemster. 

Vandaag heeft de sector een snelle reactie nodig van alle betrokken operatoren om in te kunnen spelen op de veranderende situatie.

"Het is duidelijk dat bio-producten geen "bevoorrechte niche" meer vormen en niet alleen meer in gespecialiseerde winkels gekocht worden door een klein aantal loyale consumenten die hun economie aanpassen aan hun levensfilosofie. Vandaag de dag ligt bio ook gewoon in de supermarkt – daar wordt zelfs 56% van de omzet gerealiseerd – en in discountwinkels en alternatieve verkooppunten zoals e-commerce, lokale markten, enz."

Om niet het risico te lopen dat het biologische product er "gediskwalificeerd" wordt wegens slecht gedifferentieerd of te veel lijdend onder de prijsconcurrentie is het belangrijk dat er verschillende verkoopoplossingen worden gecreëerd, met ruimtes gewijd aan het biologische segment die bijzondere aandacht besteden aan de originele en onderscheidende kenmerken van het product. Op die manier kunnen er nog steeds duurzame prijzen worden verkregen voor de telers.

"Met de toename van de verkoop in de supermarkt is de groep potentiële klanten gegroeid en zijn de verwachtingen en informatiebehoeften veranderd. De aankoop van biologische producten hangt samen met een bepaalde levensstijl en de bio-consument toont een proactieve houding met aandacht voor het milieu, de voedselveiligheid en het welzijn van hemzelf en van de arbeiders. Maar dat betekent niet altijd dat hij bereid is meer te betalen en als hij niet voldoende geïnformeerd is over de garanties die biologische producten bieden in vergelijking met andere producten, kan dat voor verwarring zorgen."

"De biologische markt wordt enigszins "verstoord" door "gedeeltelijk duurzame" producten, die niet precies gedefinieerd noch gereguleerd zijn. Het engagement bij dergelijke teelt is weliswaar prijzenswaardig, maar op het gebied van duurzaamheid slaan ze niet de hele slag: "zero residu"-producten, geïntegreerde teelt, teelt met lage emissies, niet genetisch gemodificeerd, enz. En dan hebben we het nog niet over de felle concurrentie van een wijdverbreid fenomeen als greenwashing."

"Het is noodzakelijk om te onderstrepen dat het concept van "duurzaamheid" per definitie in de biologische sector is geboren, terwijl het tegenovergestelde niet waar is: het is niet het streven naar duurzaamheid dat de biologische teelt heeft gestimuleerd. Zonder de ervaring die is opgedaan met deze teeltmethode zouden veel duurzaamheidsdoelstellingen niet zijn behaald. In het licht hiervan denk ik dat onze sector en de operatoren die, net als wij, hebben bijgedragen aan het belang van het concept duurzaamheid, de taak hebben om te reageren met een nog groter verantwoordelijkheids-gevoel, vooral op het gebied van communicatie", voegt Nordera toe.

"Het is essentieel om te focussen op differentiatie van het assortiment, de transparantie van traceerbaarheidssystemen te versterken en meetbare procestechnieken te implementeren om de eigen bijdrage op het vlak van economische, sociale en ecologische duurzaamheid te kunnen berekenen en te kunnen communiceren. Want zo beschikt de consument over voldoende en duidelijke elementen om een eigen afweging te kunnen maken."

"Naast de verwachtingen van de consument is ook het bewustzijn van de telers geëvolueerd en het is belangrijk dat ze worden ondersteund door distributeurs die een communicatiestijl hanteren die in overeenstemming is met de oorspronkelijke waarden van de biologische teelt, met name niet alleen oog voor de zuiver zakelijke kant."

"Paradoxaal genoeg kan het historische moment dat we meemaken een keerpunt zijn voor de sector. Want in deze fase van klimaat- en geopolitieke crisis, midden in een culturele transitie, wordt bevestigd dat biologische teelt de juiste keuze is: geen teelt meer gebaseerd op afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, een verantwoord gebruik van hulpbronnen, minder vervuiling, een belangrijke bijdrage aan de voedselveiligheid, nieuwe kansen voor telers, verwerkers en de gehele agrofoodsector en een positieve bijdrage aan het milieu en aan de samenleving" concludeert Ilenia Nordera. 

Voor meer informatie: 
Bio Trading Srl
Via Canesella, 1
37060 Erbè (Verona) - Italië
Tel: + 39 (0)456674315 
office@bio-trading.it 
www.bio-trading.it