475 miljoen euro nettowinst over tweede kwartaal 2022 voor ABN Amro

ABN Amro rapporteert nettowinst van EUR 475 miljoen over tweede kwartaal 2022. De bank spreekt in een persbericht van 'een goed kwartaal'. 



Robert Swaak, CEO: "Het tweede kwartaal van 2022 werd wederom gedomineerd door de oorlog in Oekraïne, die in de eerste plaats een humanitaire tragedie is. De oorlog brengt ook een hoge inflatie en een lager consumentenvertrouwen met zich mee, en in combinatie met verdere lockdowns in China en toeleveringsproblemen leidt dit tot slechtere economische vooruitzichten. De onzekere vooruitzichten zijn nog niet te zien in de economische bedrijvigheid en we boekten in het afgelopen kwartaal goede resultaten. Ik ben blij dat we dankzij de recente renteverhoging door de ECB onze klanten vanaf oktober geen negatieve rente meer in rekening hoeven te brengen. In deze uitdagende omstandigheden zijn we goed gepositioneerd om onze klanten bij te staan, en tegelijkertijd de bank te blijven transformeren naar een meer klantgerichte en vereenvoudigde organisatie."

In het tweede kwartaal van 2022 kwam de nettowinst van de bank uit op 475 miljoen euro en het rendement op eigen vermogen op 8,8%, een goed resultaat, volgens de CEO. De netto rentebaten bedroegen EUR 1.273 miljoen, voornamelijk vanwege de lagere boeterentes op hypotheken en hogere hedgingkosten. "We verwachten dat de netto rentebaten in de tweede helft van dit jaar het dieptepunt zullen passeren nu de marges op spaargelden profiteren van het verbeterde renteklimaat, en voor heel 2022 waarschijnlijk zullen uitkomen rond de EUR 5,2 miljard. In hypotheken en onze zakelijke kredietportefeuille houdt de groei aan. Ons marktaandeel in hypotheken verbeterde in Q2 naar 17,5% en we zijn nu marktleider in Nederland. De vraag naar zakelijk krediet bleef eveneens sterk. We zien aanhoudende druk op de marges voor hypotheken en zakelijke leningen." De provisiebaten namen met 12% toe ten opzichte van Q2 2021 door hogere volumes bij betaaldiensten en sterke resultaten bij Clearing. Bij Wealth Management stegen de netto nieuwe beleggingen met EUR 1,1 miljard.

De operationele lasten bedroegen in totaal EUR 1.321 miljoen, omdat zowel de AML-herstelkosten als de investeringen in verband met wijzigende regelgeving en de uitbreiding van de digitale en data-gerelateerde capaciteiten hoger waren dan verwacht. "We boeken vooruitgang met onze AML-herstelprogramma’s, maar er moet meer gebeuren dan verwacht, en de programma’s zullen doorlopen in 2023. Over heel 2022 komen onze kosten waarschijnlijk uit op circa EUR 5,3 miljard, incidentele uitgaven niet meegerekend, omdat de kostenbesparingen deels wegvallen door hogere investeringen en wettelijke heffingen. We hebben onze kostendiscipline verder aangescherpt, ook met het oog op de huidige stijgende inflatie. We blijven gecommitteerd aan ons doel om in 2024 een kostenniveau van beneden de EUR 4,7 miljard te halen daar de kosten van AML-programma’s en Corporate Banking non-core zullen afnemen en onze kostenbesparingsprogramma’s de beoogde besparingen zullen opleveren."

De kwaliteit van onze kredietportefeuille is goed, zegt de bank. De bank heeft EUR 62 miljoen aan kredietvoorzieningen laten vrijvallen; dit weerspiegelt de verbeteringen in het niet-presterende leningenboek. "We zien nog geen verslechtering van de kredietomgeving en verwachten dat de cost-of-risk over 2022 onder de door de cyclus cost-of-risk van circa 20 basispunten blijft. De directe en indirecte impact van de oorlog in Oekraïne op de bank en onze klanten blijven we nauwlettend volgen. In verband met de onzekere economische vooruitzichten houden we prudente buffers aan."

De risicogewogen activa namen toe met EUR 2,3 miljard, vooral door ontwikkelingen in onze business en modelaanpassingen. "Onze kapitaalpositie blijft sterk, met een fully-loaded Basel III CET1 ratio van 15,5% en een Basel IV CET1 ratio van rond de 16%. Het interimdividend voor de eerste helft van 2022 is vastgesteld op EUR 0,32 per aandeel, wat uitkomt op EUR 287 miljoen. We hebben van de ECB goedkeuring gekregen voor de inkoop van EUR 250 miljoen aan eigen aandelen in geval van een mogelijke verkoop door NLFI, waarmee we ons commitment aan kapitaalrendement laten zien."

De CEO zegt bij de kwartaalcijfers dat ABN Amro zich als 'een persoonlijke bank in de digitale tijd' ziet, met de strategische pijlers – klantbeleving, duurzaamheid en bank van de toekomst – als leidraad. "Wij laten ons niet afschrikken door de uitdagingen van deze tijd en blijven volledig gericht op de uitvoering van onze strategie en boeken voortgang op onze financiële en niet-financiële doelstellingen. Om de klantbeleving te verbeteren, blijven we werken aan de ontwikkeling van nieuwe proposities voor onze klanten. Zo bieden we nu in samenwerking met een partner een oplossing voor horecaondernemers waarmee hun klanten contactloos kunnen bestellen en via Tikkie kunnen betalen, waardoor personeel meer tijd over heeft om zich te richten op hun klanten. We blijven ons productaanbod op private markten uitbreiden, en bieden vermogende klanten nu de mogelijkheid om te beleggen in een infrastructuurfonds."

Duurzaamheid ligt ten grondslag aan de purpose en strategie, vervolgt hij. "Voor onze vermogende klanten hebben we een duurzaamheidsdashboard ontworpen, waarmee ze inzicht krijgen in de broeikasgasemissies en ESG-risico’s van de bedrijven in hun beleggingsportefeuille. Ons Sustainable Impact Fund heeft geïnvesteerd in een handelsplatform voor de energiemarkt, dat bijdraagt aan een efficiënter gebruik van het stroomnet. Ook hebben we geïnvesteerd in een online koffieonderneming, die ervoor zorgt dat de toeleveringsketen van boer naar consument korter wordt. We zijn onze klimaatstrategie aan het aanscherpen en presenteren het resultaat eind dit jaar."

Bron: ABN Amro


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven