Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lagere opkomst met 24.000 vakbezoekers, meer tijd voor goede gesprekken

Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten

Tholen – Volle picknicktafels met parasols op het Messepark, kortebroekenweer in plaats van vrieskou en een stuk minder exposanten (2.276) en vakbezoekers (24.000) dan we gewend zijn: Allemaal kenmerkend voor de eenmalige zomereditie van de BIOFACH die van 26 tot en met 29 juli plaatsvond in Neurenberg. Waar het aantal Nederlandse exposanten al jaren boven de 100 uit komt, waren het er dit keer zo'n 65. Biojournaal maakte een rondgang langs alle Nederlandse exposanten en maakte een fotoreportage, zodat ook alle vakantiegangers en 'fortbewakers' een goed beeld kunnen krijgen van de beurs.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Bee honest cosmetics, Horizon Natuurvoeding, Machandel en Bunge Loders Croklaan.

24.000 vakbezoekers
De beurs verwelkomde meer dan 24.000 vakbezoekers uit 137 verschillende landen (in 2020 waren dit er zo'n 47.000). Petra Wolf, lid van de Raad van Bestuur van de NürnbergMesse: "De sfeer in de zalen was indrukwekkend. Overal hoorde je "Eindelijk zien we elkaar weer, eindelijk zijn we terug!" Zowel exposanten als bezoekers benadrukten de unieke beursbeleving ter plaatse!"

Regeneratieve landbouw in opkomst
In 2020 trok de BIOFACH een recordaantal exposanten: ongeveer 3.500 (exclusief co-exhibitors). Dat waren er dit keer 2.276, afkomstig uit 94 landen. Struinend door de hallen viel in algemene zin onder meer op hoe steeds meer bedrijven zich bezighouden met projecten rondom regeneratieve landbouw (ofwel regenerative farming). Dit lijkt na de VS ook in Europa meer en meer voet aan de grond te gaan krijgen. Deze ontwikkeling past mooi in de agro-ecologische evolutie van landbouw, voedselproductie en -consumptie die volgens het Wereldlandbouwrapport nodig is.  

Udea, DO IT ORGANIC, Tradin Organic Agriculture en Brinkers Food.

Tijd voor goede gesprekken
Er heerste over het algemeen een positieve stemming op de beurs. Diverse Nederlandse exposanten toonden zich zeker teleurgesteld over de lagere opkomst, maar de meesten gaven aan zich hierop ingesteld te hebben en dat de kwaliteit van de bezoekers voor hen veel goedmaakte. De mensen die er waren, leken erg gericht en heel geïnteresseerd. En het blijft natuurlijk een mooie gelegenheid om contacten van over de hele wereld op één plek te kunnen ontmoeten. Ook leek het contact tussen de exposanten en bezoekers minder vluchtig, er was tijd om wat uitgebreider met elkaar te praten, waardoor er goede gesprekken tot stand kwamen.

Bart Wullems van Nenco Food Group vertelde bijvoorbeeld: "De beurs is beter dan we vooraf dachten. We hebben veel bestaande klanten kunnen ontmoeten hier en ook zeker nieuwe contacten gelegd. Het leuke is dat de mensen nu extra veel tijd hebben om een gesprek aan te gaan."

Voor BIOFACH-begrippen een vreemd gezicht: een zonovergoten Messepark met volle picknicktafels tussen de hallen in.

Nieuwe producten genoeg
De Nederlanders presenteerden op de beurs opvallend veel nieuwe producten. Pecan Coco Choco koekjes, Foamy Fruit als veganistische tegenhanger op de yoghurt gums, Demeter-gecertificeerde rode nierbonen van Nederlandse bodem, notenpasta's met een notenaandeel van 85%, de natuurlijke verzorgingslijn 'van toen' en het limited edition ijs Chocolate Almond Fig.

En dit is nog lang niet alles. Zo werden er ook de volgende producten geïntroduceerd: een quinoa shake speciaal voor kinderen, twee nieuwe formaten herbruikbare waterflessen, Organic Roasted Lupine ('not coffee'), chocoladerepen gemaakt met Demeter-cacao uit Brazilië evenals tabletten op basis van ashwagandha, guarana en maca. En wat te denken van een geheel nieuwe lijn honden- en kattenvoer, waarbij het eens bewust niet om complete voeding gaat? Ook op bedrijfsniveau waren er diverse nieuwtjes te vertellen, die zijn allemaal terug te vinden in de fotoreportage.

We Love The Planet, Rhumveld Winter & Konijn, Berrico Foodcompany en Future Food Group. 

Volgende editie: 14-17 februari 2023
Onder de Nederlandse exposanten waren meerdere debutanten, waaronder De Kleine Keuken, SUIT matters, The Lekker Company, De Jong's IJs, Kaashandel Remijn, Primus Wafer Paper en Bunge Loders Croklaan. Voor hen en uiteraard de andere Nederlandse deelnemers is het nu uiteraard afwachten wat er uit deze beursdeelname zal voortvloeien. De komende weken kan het vizier van de bedrijven op de opvolging van de op de beurs gelegde contacten. En daarna richten velen de blik al snel op de volgende editie van de BIOFACH die voor 14 tot en met 17 februari 2023 op het programma staat.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie: www.biofach.de