Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom consumenten ondanks stijgende levenskosten voor biologisch gaan

Tholen - Wist je dat consumenten slechts 8 procent van hun inkomen aan voedingsmiddelen uitgeven? Dit aandeel wordt flink overschat. Nederlanders denken dat ze hier zo’n 24 procent aan uitgeven. Omdat de kosten voor levensonderhoud sterk stijgen, wordt een ander bestedingspatroon verwacht. En dat zou volgens Bionext-directeur Michaël Wilde wel eens positief uit kunnen pakken voor het biologische segment.


Michaël Wilde van Bionext

Bionext is de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding. De organisatie is van mening dat biologisch een oplossing is voor veel van de maatschappelijke uitdagingen, zoals biodiversiteitsverlies, gezondheid, watervervuiling, bodemverarming en klimaatverandering. “Laten we voorop stellen dat wij niet anti-gangbaar zijn,” merkt Michaël op. “Dat is zeker niet het geluid dat we willen laten horen, we zoeken het juist in de verbinding. Biologisch is niet de enige weg, wel, wat ons betreft, de meest logische weg op weg naar een betere en duurzame wereld.”

Meer waardering krijgen
Nu de kosten voor levensonderhoud de pan uitrijzen, hebben steeds meer consumenten moeite om rond te komen. Dit zou volgens de Bionext-directeur best eens gunstig uit kunnen pakken voor de biologische sector. Hij voorziet dat consumenten meer geld uit gaan geven aan voedingsmiddelen en hier steeds bewustere keuzes in maken. “Velen zijn van mening dat de consument niet bereid is te betalen voor duurzame producten omdat de prijzen voor onder andere brandstof, gas en voeding stijgen. Dat geloven wij niet, we voorzien juist kansen. We verwachten dat we meer waardering krijgen voor onze producten, waardoor consumenten bereid zijn hiervoor te betalen. Want de intentie is er zeker en wij helpen hen daar graag bij.”

Michaël doelt daarmee op de nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ die onlangs door Bionext is geïntroduceerd om consumenten te stimuleren om vaker biologisch te kopen. “De prijs is vaak een drempel om voor biologisch te gaan. De meerderheid van de consumenten geeft aan vaker biologisch te willen, maar in de winkel wordt vooral op de prijs gelet. Terwijl blijkt dat wanneer consumenten meer weten over biologisch, ze best bereid zijn om meer te betalen. Naast de groei van het biologische marktaandeel, moet de campagne bijdragen aan een hogere bekendheid van en vertrouwen in het Europese biologisch keurmerk. “Zodat consumenten onbewust een duwtje in de rug krijgen om vaker biologisch te kopen.”

Stimuleren van de vraagzijde
De ketenorganisatie zoekt voor de campagne samenwerkingen op met retailpartners. De retail speelt volgens hen namelijk een grote rol bij de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem. “De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische telers meer zeker zijn van afzet en biologisch interessanter wordt. Dit is volgens Bionext ook hard nodig om de ambitie van de Europese commissie - een biologisch landbouwareaal van 25 procent in 2030 - waar te maken. Een enorme uitdaging in Nederland, gezien het huidige biologisch areaal aandeel van 4,6 procent.”

Het prijsverschil tussen gangbare en biologische producten is kleiner geworden. Bionext verwacht dat het gat alsmaar kleiner wordt. Michaël: “Uiteraard hebben onze telers dezelfde problemen. Denk aan de kassentelers, die met hoge teeltkosten kampen vanwege de gasprijzen. Alle prijzen gaan omhoog, en van wat ik hoor, bij gangbare teelt harder dan bij bio. Groot verschil zit hem bijvoorbeeld in gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest, waar wij vanzelfsprekend geen gebruik van maken. Sowieso gaat het beeld van de hoge prijzen voor biologisch niet altijd op. Je moet het wel willen zien. Wij steken in op het beter begrijpbaar maken van biologisch. Beseffen hoe kwetsbaar ons voedselsysteem is en hoe wij veel meer een gezamenlijke verantwoordelijkheid hierin moeten nemen en ons voedsel veel meer moeten gaan waarderen.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie: 
Michaël Wilde
Bionext
wilde@bionext.nl
www.bionext.nl