Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coca Cola stopt productie van Honest Tea

Vanaf eind 2022 stopt Coca Cola met de productlijn van Honest Tea. Het merk Honest werd in 1998 opgericht door Seth Goldman en Barry Nalebuff. In 2008 nam The Coca-Cola Company een 40%-belang in Honest, waarna het merk in 2011 volledig werd overgenomen. In 2018 introduceerde Coca Cola het biologische merk in België en Luxemburg. Twee jaar later, in september 2020, verdween Honest alweer uit België en Luxemburg.

Nu verdwijnt het dus ook uit de schappen in de Verenigde Staten. Coca Cola kiest ervoor om te focussen op minder en grotere merken die het grootste potentieel hebben voor schaalvergroting en winstgevende groei. Coca Cola schroeft het portfolio van ready-to-drink thee terug naar twee merken, Gold Peak en Peace Tea.

De verkoop van die twee merken is gestegen tijdens de COVID-19 pandemie, omdat consumenten zich aangetrokken voelen tot dranken met immuunversterkende eigenschappen en verpakkingen met meerdere porties voor thuisgebruik. Honest-thee, die voornamelijk wordt aangeboden in flessen voor eenmalig gebruik met een sterke concentratie in het noordoosten en langs de westkust, is negatief beïnvloed door een daling in de verkoop van directe consumptie en beperkte glasvoorraden.

Hoewel er afscheid genomen wordt van Honest Tea, verdwijnt het merk niet helemaal. Enkele jaren geleden werd er uitgebreid met een Honest Kids-lijn van biologische sapdranken. De  productie daarvan wordt voortgezet en eventueel uitgebouwd. 

Oprichter Seth Goldman noemt de beslissing van Coca-Cola 'een klap in de maag van al het zweet, de tranen en de ongelooflijke passie waarmee ons geliefde merk is opgebouwd.' Maar, zo relativeert hij, "Zoals Dr. Seuss schreef: huil niet omdat het voorbij is, lach omdat het gebeurd is. Ik zal altijd trots en dankbaar zijn dat ik deel mocht uitmaken van een merk dat zich 24 jaar lang inspande om het Amerikaanse dieet en de winkelgewoonten in een gezondere richting te sturen." 

Publicatiedatum: