Roberto Latorre en Roelant Komen (CarSol Europe) over het overzeese seizoen:

"Aanzienlijke hoeveelheden blauwe bessen, ook de vraag is goed op dit moment"

Tholen - Waar vorig jaar, toen de mensen niet buitenshuis konden eten, de blauwe bessen flink plusten in de retail, zie je op dit moment vooralsnog geen extra beweging nu de restaurants weer vroeger dicht moeten, maar de vraag blijft goed," zegt Roberto Latorre, van CarSol Europe. "Er is ook best wel wat fruit beschikbaar. Peru heeft bijvoorbeeld tot nu toe 10% meer product gestuurd dan vorig jaar op hetzelfde moment, echter de volumes vanuit Peru zijn nu drastisch aan het afnemen. Daarentegen is Zuid-Afrika op de markt met grotere volumes. De eerste containers blauwe bessen in Chili zijn geladen en die verwachten we in week 51, net voor de Kerst. Chili zal vanaf dat moment de markt domineren met zijn volumes. De groeiomstandig-heden in het voorjaar waren goed, het is wat koeler geweest en dat heeft iets aan vertraging opgeleverd voor de start van het seizoen."


Chileense teelt

De consumptie van blauwe bessen zit al enkele jaren in de lift in meerdere delen van de wereld en jaarlijks worden er grotere volumes geteeld. Zo heeft Peru dit jaar ongeveer 35% meer geoogst in vergelijking met vorig seizoen. Die bijkomende hoeveelheden gaan deels naar Europa, deels ook naar nieuwe markten die worden aangeboord, met name in het Verre Oosten, maar toch vooral naar de Verenigde Staten, weet Roberto, waar Peru dit jaar zo’n 45% meer product naar exporteert. In Europa ligt die stijging van de consumptie rond circa 10%.

Gericht snoeien
CarSol ontving de eerste Peruaanse volumes eind augustus, en waar het gros van de exporteurs eind december stoppen met aankomsten in Europa, gaat het bedrijf uit Vlaardingen door tot eind februari, wat uiteindelijk neerkomt op een kleine 7 maanden. "Wij zitten immers in een ander teeltgebied, namelijk Piura, waar we dankzij het gunstige klimaat het seizoen kunnen rekken. Maar we plannen de teelt ook zorgvuldig op ons areaal van 500 hectare, want door gericht te snoeien, kun je de oogst toch mooi spreiden", vertelt Roberto.

Stabiele verkoopprijzen
De prijzen voor de Peruaanse blauwe bessen zijn dit seizoen vrij stabiel geweest. "Voor de afzet richting supermarkten werken we met zowel seizoenprijzen als met weekprijzen. Daarnaast zetten wij een klein deel af op de vrije markt. De prijzen zijn vrij stabiel gebleven, het is wel moeilijk om de stijgende kosten voor bijvoorbeeld arbeid in origine, transport en grondstoffen voor verpakkingen door te rekenen in de keten. In onze sector is het de marktsituatie die allesbepalend is voor de prijs."

Optische sorteermachine krikt kwaliteit verder op
"Naast de stijgende prijzen voor tal van grondstoffen, hebben exporteurs en importeurs van overzees fruit wereldwijd te maken met een stijgende vraag naar reefercontainers," vertelt Roberto. "Maar onze blauwe bessen worden nog steeds tijdig verscheept. In Peru zijn vooralsnog relatief weinig problemen om containers te krijgen. Wanneer de blauwe bessen in de haven van Rotterdam arriveren, gaan ze richting het pakstation waar het fruit over onze optische sorteerders rolt en verpakt wordt naar de wensen van de klant."

Minder plastic, zowel in Frankrijk als elders
Na sortering van de blauwe bessen, die bij CarSol in verpakkingen van 3,5 kilo binnenkomen, zorgt de distributeur voor een tailormade product door de blauwe bessen in het door de klant gewenste formaat te verpakken en het eindproduct zo vlug mogelijk op bestemming af te leveren. En dat moet met steeds minder plastic. In Frankrijk wordt dit reeds bij wet geregeld, maar ook in Nederland en andere landen kan de markt niet anders dan inspelen op de vraag van de consument naar milieuvriendelijkere producten. Minder plastic bij klein fruit wordt zeker een van de grote uitdagingen voor de hele keten, zowel voor de importeur als voor de eindklant. Maar dat het mogelijk is, bewijst het bio-segment, waar ondertussen al meer soorten verpakkingen beschikbaar zijn dan voor conventionele bessen, zoals bijvoorbeeld kartonnen of pulpkartonnen verpakkingen, met sleeves of geheatseald met Mono-PET folie.

De biologische blauwe bessen van CarSol kwamen de laatste maanden hoofdzakelijk ingevlogen uit Argentinië. De containervracht komt nu meer op gang en zal beschikbaar zijn tot halverwege december. De overtocht uit Argentinië duurt door minder goede aansluiting iets langer dan de blauwe bessen vanuit Chili, en met de huidige vertragingen moet er nu rekening worden gehouden met een reis van soms wel meer dan 30 dagen in plaats van 25-26 dagen. "Hierdoor moeten we soms ietsje meer uitsorteren, ook al wordt het vervoerd in containers met gecontroleerde atmosfeer", zegt Roelant Komen, bio-specialist bij CarSol.

Bio groeit goed, maar conventioneel groeit nog harder
De bio-markt voor blauwe bessen is groeiende, net als die van het conventionele product. "Al blijven de aantallen ten opzichte van de conventionele bessen nog bescheiden. Wij doen ongeveer 85% conventioneel en 15% bio-product. Het gros van de bio-bessen ligt in de supermarkten, al zetten we dit specifieke artikel natuurlijk ook af richting bio-winkels", vertelt Roelant. Momenteel is er nog weinig biologische blauwe bessenteelt in Peru, maar mocht de sector er zich ontwikkelen, dan kan Peru een bedreiging vormen voor de Argentijnse telers die het nadeel hebben van hogere logistieke kosten en een langere transittijd." 

Voor meer informatie:
CarSol Europe
Tel: +31 (0)10 7632683 
Roberto Latorre: rlatorre@carsoleurope.nl  
Roelant Komen: rkomen@carsoleurope.nl  
www.carsolfruit.com  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven