Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologische top in Zollikofen, Bern

Regionale waardeketens en innovatieve marketingmethodes

De eerste bio-top (Bio-Gipfel), die op 4 november 2021 aan de BFH-HAFL in Zollikofen plaatsvond, bood deelnemers een platform om over uitdagingen binnen de bio-branche te discussiëren en de toekomst van de markt mede vorm te geven. Groenten stonden tijdens deze top centraal. In dit artikel ligt de nadruk op de presentaties over regionale waardeketens en innovatieve vormen van marketing.

Bio-groenten belangrijker in detailhandel en directe verkoop
Anja Vieweger van het Onderzoeksinstituut voor biologische landbouw (FiBL) presenteerde een studie van het instituut waarbij telkens 500 huishoudens in Zwitserland, Frankrijk, Spanje en Italië werden ondervraagd over hun koopgedrag op voedselgebied. Wat voor de ondervraagde huishoudens vooral belangrijk was, was dat de producten in de regio of in het binnenland werden geteeld en dat de groenten een goede smaak hadden. Naar de supermarkt gaan is in alle landen gemiddeld zo'n 90-95%, terwijl winkelen in discounters tussen de 30-40% ligt. Voor de wekelijkse markten varieerde dit cijfer opnieuw tussen ongeveer 20% in Zwitserland en tot 55% in Italië. "Ik kan me goed voorstellen dat het koopgedrag in de online retail de afgelopen twee jaar sterk is veranderd", zegt Vieweger. De verkoop van Zwitserse biologische groenten in de retailhandel en in de rechtstreekse verkoop zou groter zijn geweest dan de verkoop van conventioneel geproduceerde goederen.

Totstandbrenging van nieuwe organische waardeketens
Felix Schmidling van Franken-Gemüse Knoblauchsland eG sprak over het GemüseWert-project, dat onder andere wordt gesteund met middelen uit de federale regeling voor biologische landbouw (BÖLN). "Wij zijn een marketingplatform en zorgen onder meer ook voor de vormgeving rond de inkoop en voor de naleving van de kwaliteitskeurmerken." Bovendien zet de boerderij zich in voor de vorming van netwerken tussen verschillende groepen binnen de biologische waardeketen. Het bedrijf bevordert en ondersteunt bedrijven door actieve organische conversieondersteuning en de ontwikkeling van nieuwe assortimenten. "Om voedselverspilling aan te pakken, is het ook belangrijk dat alle partners op voet van gelijkheid aan dezelfde tafel zitten en dat alle deelnemers in de keten erbij worden betrokken."

Verse groenten terug in de buurt
Jürg Burri van Rüedu AG presenteerde een nieuw concept voor buurtwinkels in Zwitserland. Volgens Burri was meer dan 50% van de buurtwinkels al 'uitgestorven'. Daarom heeft het startende bedrijf zich tot doel gesteld om met kleine buurtwinkeltjes het buurtleven in heel Zwitserland weer aantrekkelijker te maken. De kleine winkeltjes van 18 m² bieden verse en lokale levensmiddelen.

"Mensen vertrouwen geen bedrijven, ze vertrouwen gezichten"
Marketingdeskundige Roger Basler de Roca benadrukte dat voor de marketing van eigen producten een goed gepositioneerde website meer oplevert dan reclame via sociale media, hoewel ook deze niet mag worden verwaarloosd. Volgens de Roca is het zinvoller te werken via gerichte sociale mediacampagnes. "Mensen vertrouwen niet een bedrijf, maar het gezicht erachter", zegt de Roca. "De aandacht wordt minder getrokken door een gepolijst bedrijfsimago en meer door persoonlijk contact."

"De handel moet meer verantwoordelijkheid nemen voor de productie"
Manuela Kägi van Biopartner Schweiz AG zegt dat het bedrijf meer verantwoordelijkheid op zich zou willen nemen voor individuele biologische detailhandelaren. Van de landbouw, over de productie, tot de handel en de consument; probeert Biopartner de manier waarop met voedsel wordt omgegaan in de hele keten te verbeteren. Voor Kägi betekent verantwoordelijkheid nemen voor de waardeketen ook meer licht werpen op het verhaal achter bepaalde producten en dit op passende wijze binnen de keten communiceren.

Groenteabonnement als een gesloten systeem
De laatste presentatie werd gegeven door Regina en Jürg Moser van natürlichMoser. Het echtpaar presenteerde hun groente-abonnement, dat een gesloten systeem is om de klant kennis te laten maken met seizoensgebonden en regionale biologische producten. "Onze klanten worden uitsluitend bevoorraad met onze eigen producten. De voorraad goederen wordt niet vergroot door extra aankopen", aldus Regina Moser. Op die manier, zegt ze, wordt er minder afval geproduceerd en worden zelfs onaantrekkelijke groenten gerecycleerd. Zo wil de familie Moser haar klanten bewust maken van de jaarlijkse schommelingen, de opbrengsten en de verschillende kwaliteiten.

Voor meer informatie:
Bärner Bio Bure
Hof 697c
3454 Sumiswald
+41 (0) 34 461 82 73
info@bio-gipfel.ch 
www.bio-gipfel.ch   

Publicatiedatum: