Heeft Ekoplaza in België kans van slagen?

De biowinkels van het Belgische Origin’O zullen in de loop van 2021 geleidelijk aan omgevormd worden tot Ekoplaza. Heeft deze Nederlandse bio-supermarktformule kans van slagen? In vakblad Primeur doet Gino van Ossel, professor aan de Vlerick Business School, een voorzichtige voorspelling.

"Het bio-aanbod is in België heel verspreid. Doordat de supermarkten in België zo groot zijn, is het aanbod van bio-producten daar ook groot. Carrefour heeft 5000 referenties in bio in de hypermarkten waarvan een flink aantal in 2nd placement, ze hebben dus zowel een Bio-shop-in-shop als bio tussen het reguliere assortiment en dat maakt de bereikbaarheid van bio heel groot", zegt Gino van Ossel, professor aan de Vlerick Business School.

"De bio-markt zit heel anders in elkaar dan de reguliere en dat maakt het lastig om te voorspellen of het Ekoplaza gaat lukken, ook omdat ik Ekoplaza niet zo goed ken. Wel is het zo dat de bio-speciaalzaak in België enorm in opmars is. Colruyt is daarin heel succesvol met de Bio-planet formule die eigenlijk een bio-discount formule is. Een andere grote speler is Färm, waar Bio-planet vooral is gericht op voeding, vind je bij Färm alles onder een dak. Carrefour heeft ook een aantal pure bio-winkels. Dat maakt dat Ekoplaza in een heel ander speelveld terechtkomt dan in Nederland. Komt daar nog eens bij, dat als je praat over duurzaamheid dan zal authenticiteit en kwaliteit een grote rol spelen. Ik vermoed en denk dat voor Ekoplaza, naast prijs ook het aanbod heel belangrijk gaat zijn, dat niveau kan ik niet inschatten."

Het volledige artikel verscheen eerder in editie 9, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter Instagram

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven