Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse afzet bio-AGF blijft groei conventioneel overtreffen

De totale afzet van Amerikaanse bio-AGF voor het derde kwartaal van 2021 zag een voortzetting van de jaar-op-jaar groei, met een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en bijna € 1,9 mld voor het kwartaal, volgens het Q3 2021 Organic Produce Performance Report, dat exclusief vrijgegeven wordt door Organic Produce Network en Category Partners.

Terwijl de foodservice verder openging, genereerde het derde kwartaal van 2021 groei in de afzet van bio-AGF in de retail, ondanks een concurrerende periode in Q3 2020 die werd gekenmerkt door pandemiegedreven winkelen, waardoor het traditionele koopgedrag van consumenten verstoord bleef. De biologische waarde-omzet steeg met 3,4% ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar, tot een totaal van € 1,8 mld voor het kwartaal, waarbij de hoeveelheid bio in het derde kwartaal van 2021 met 1,6% steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afzet van conventioneel geteeld AGF groeide met 1,3% in Q3, 2021, terwijl de hoeveelheid met 2,3% daalde in vergelijking met Q3, 2020.

De categorie bio-zachtfruit (aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen) heerste als de nummer één in het biologische segment in omzet voor Q3, 2021, met een stijging van 11% in groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot een totaal van € 350 mln voor het kwartaal. De categorie zag ook een groei in de hoeveelheid voor het kwartaal, een stijging van 7,3% ten opzichte van Q3, 2020. Appelen lieten de grootste omzetstijging in geld zien voor Q3, 2021, met een stijging van 12,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sla (+6,3%), citrus (+5,7%) en bananen (+3,8%) leverden stijgingen, terwijl de hoeveelheid van verpakte salades licht daalde (-0,8%) voor het kwartaal. Drie categorieën, zachtfruit, appelen en verpakte salades, waren goed voor 85% van de waardegroei van alle bio-AGF in het derde kwartaal van 2021.

"Het goede nieuws is dat Q3, 2021 jaar-op-jaar groei blijft genereren in de afzet van biologische producten, ondanks de door het pandemisch koopgedrag beïnvloede Q3, 2020 periode," zegt Steve Lutz van Category Partners. "Het is bemoedigend om te zien dat, hoewel de consumentenaankopen van conventionele producten lager waren dan Q3 van vorig jaar, bio-producten groei blijven genereren; een indicatie dat de trend op de langere termijn van consumenten die overstappen op bio-producten blijft groeien."

De top 10 biologische productcategorieën toonden gemengde resultaten in omzet en hoeveelheid voor het tweede kwartaal van 2021, met zachtfruit, appelen, verpakte salades, sla, bananen en wortelen die een omzetstijging in dollars lieten zien, terwijl kruiden, tomaten, citrus en aardappelen bescheiden dalingen lieten zien. Zachtfruit was ook de ster in groei qua hoeveelheid, samen met bananen, appelen, uien, citrus en sla in winsten voor het kwartaal.

Het Q3 2021 Organic Produce Performance Report maakte gebruik van Nielsen retailscangegevens over de totale voedingsafzet en verkooppunten in de VS over de maanden juli, augustus en september. Het volledige Q3 2021 Organic Produce Performance Report is hier beschikbaar op de website van het Organic Produce Network.

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network
+1 (831) 884-5092
Matt@organicproducenetwork.com 
www.organicproducesummit.com 

Foto index: Dreamstime

Publicatiedatum: