Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NIMA FAM organiseert eerste AGF Marketing Event

“Het on- en offline groenten- en fruitschap in 2025”

Het aardappelen-, groenten- en fruitschap zal de komende jaren sterk veranderen. In Nederland gaat ca. 8% van de AGF-producten die in Nederland zijn geteeld direct naar de consument via online bestellingen. Ook in andere landen zie je het bestellen en het logistieke proces hard veranderen. Hoe het on- en offline groenten- en fruitschap er in 2025 uit zal zien, is daarom het thema van het eerste AGF Marketing event.

Het event bestaat uit een aantal presentaties die een verdieping op het thema zijn.

De AGF consument anno 2021
Hoe verloopt de verkoop van groenten en fruit nu? Wat zijn trends en zijn er blijvende effecten te verwachten van de coronapandemie? Wie anders dan Wilco van den Berg kan deze vragen beantwoorden. Wilco is sinds jaar en dag actief om marktinformatie te verzamelen en te duiden. Voorheen in dienst van het Productschap Tuinbouw en sinds 2014 voor GroentenFruit Huis. In zijn presentatie schetst hij een beeld van het consumentenpatroon als het gaat om de aankoop van groenten en fruit. Ook geeft Wilco inzicht in de ontwikkelingen in de ons omringende landen. Daarbij zal hij onder andere ingaan op innovaties in het schap en de ontwikkelingen van het segment foodservice.

Duurzame ras ontwikkeling met consumenten meerwaarde
Agro ecologisch, biologisch, eko en duurzaam telen? Wat houden deze begrippen in en wat zijn de verwachtingen hieromtrent? Vanuit de EU is het streven om in 2030 volledig biologisch te telen op 25% van het agrarisch areaal en ondertussen moeten we voldoen aan vele certificaten op het gebied van voedselveiligheid. Charlotte Nederpel benadert de ontwikkelingen en rol van veredeling en opkweek vanuit de consumentenbril. Met behulp van praktische voorbeelden geeft ze inhoud aan hoe wij duurzaam telen aantrekkelijk kunnen maken. Charlotte is bioloog en heeft o.a. onderzoek gedaan bij Rijk Zwaan en Koppert Biological Systems. Charlotte doet op dit moment onderzoek aan de WUR naar het optimaliseren van gewasgezondheid met zo min mogelijk chemische middelen. 

Wat leren andere sectoren de AGF-sector over de wijze waarop invulling gegeven kan worden aan de veranderingen in “het schap” van de supermarkt?
Peter van den Berg is CEO van de Pandriks groep. Een onderneming die zich heeft gespecialiseerd in biologische broodproducten. Het bedrijf is in 10 jaar uitgegroeid tot de belangrijkste “speler” in dit marktsegment. Zij zijn o.a. actief in Duitsland, Engeland en natuurlijk Nederland.
Wat zijn de succesfactoren bij de activiteiten van de Pandriks groep? Naast Pandriks hebben ze als merk Bio breadness en Sloow. Peter zal verder ingaan op de biologische markt en de rol van de supermarkt daarbij. Het laatste onderdeel van zijn presentatie is de bedrijfsfilosofie. Hoe ga je om met je eigen mening en geloof hebben in wat je doet.

Maaltijdconcepten
Jack Stroeken, oprichter en eigenaar van Ekomenu zal in zijn presentatie aangeven dat groenten en fruit meer zijn dan een maagvuller. Het bedrijf heeft 13 maaltijdconcepten die alle op een specifieke manier bijdrage aan een gezonde levensstijl. Ook zal hij in zijn presentatie ingaan op de kansen die een maaltijdbox heeft. Jack zal in zijn presentatie meer inzicht geven in de achtergronden van genoemde maaltijdconcepten en zijn visie geven over de ontwikkelen ervan.

Hoe komt de Honingtomaat op mijn (digitale) boodschappenbriefje?
Het aantal consumentenmerken in de AGF-sector, zeker bij het onbewerkte product, is zeer beperkt. De vraag is of het geen tijd is om in een veranderende markt na te gaan wat de meerwaarde van een consumentenmerk is. Wie beter kan deze vraag beantwoorden dan Job Struijk? Als zoon van een groenteboer heeft hij de kennis van de AGF-sector met de paplepel mee gekregen. Na o.a. actief te zijn geweest bij Koppert Cress is hij nu werkzaam bij Looije tomaten voor de marketing en sales activiteiten van o.a. de Honingtomaat.  De belangrijkste aandachtspunten als het specifiek gaat om branding in de AGF-sector komt aan de orde en hoe geef je inhoud aan groeiambities. Met welke boodschap bereik ik de consumenten, en zorgen zij dat consumer delight hoog op de agenda blijft .  

Het event wordt afgesloten met een netwerkborrel en maaltijd met soep en broodjes.

Klik hier voor meer informatie en inschrijven

AGF Marketing Event op een inspirerende locatie/aanmelden
Het 1e AGF Marketing Event zal plaatsvinden op een inspirerende locatie. Nu we eindelijk weer events mogen organiseren is dit natuurlijk een uitstekende gelegenheid om te netwerken en je marketingkennis te verrijken. Jouw financiële bijdrage is als je NIMA lid bent € 139 ,- en niet NIMA leden betalen Euro € 179,-.

Aanmelden kan via https://nima.nl/event/het-agf-marketing-event/

Organisatie
De organisatie is in handen van de NIMA community Foodchain & Agrimarketing (FAM). Dit is het expertiseplatform met actieve leden in de marketing binnen de foodchain en de agri-business. Het AGF Marketing Event wordt speciaal georganiseerd voor en door AGF- marketeers: de professionals in marketing, communicatie en sales binnen de aardappelen-, groenten- en fruitsector inclusief de aan de sector verbonden toeleveringsbedrijven.

Initiatiefnemers en organisatoren van deze AGF Marketing Events zijn: Cock van Bommel (voorzitter NIMA FAM en business development manager bij ErfGoed), Alphons van Erp (bestuurslid NIMA FAM en docent HAS. Rob van der Helm (bestuurslid NIMA FAM en  marketing manager bij Royal van Zanten), Jan Ties Kram (bestuurslid NIMA FAM en manager bij Gourmet) en Caroline Nederpelt (bestuurslid NIMA FAM en zelfstandig marketing-/communicatieadviseur CARO - Marketing in Vers).

Publicatiedatum: