Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ingrediënten voor het bio-ontbijt nu in een statiegeldglas

Alnatura test 'muesli zonder afval'

Alnatura test een uitbreiding van het herbruikbare assortiment: in elf filialen zijn er per direct veel ingrediënten en toppings voor individueel samengetelde muesli in een statiegeldglas te krijgen. Daartoe horen bijvoorbeeld producten zoals lijnzaad, hazelnootstukjes, frambozenstukjes in chocolade gedompeld, gedroogde morellen en gehakte abrikozen, in totaal 23 nieuwe producten van de merken Pfandwerk en Fairfood Freiburg.

Hannah Hiefner, verantwoordelijk assortimentsmanager bij Alnatura, legt uit: "We zijn altijd op zoek naar zo mogelijk verpakkingsarme en tegelijkertijd alledaagse producten. De statiegeldglazen kunnen iedere ochtend voor het individuele ontbijt geopend worden - bij een optimale productbescherming na het hersluiten. Daarmee voorkomen we ook voedselverspilling."

Foto: Alnatura

In alle Alnatura filialen zijn sinds meer dan een jaar circa 50 producten in herbruikbare statiegeldglazen verkrijgbaar, waaronder ketchup, passata en noten-nougatpasta. De herbruikbare statiegeldglazen zijn standaard glazen die bij teruggave heel eenvoudig in het regionale statiegeldkringloopsysteem geïntegreerd kunnen worden. Ieder glas laat zich daarmee tot wel 50 keer hergebruiken.

Het nieuwe concept werd getest in Alnatura filialen in Darmstadt, Mainz, Frankfurt, Kriftel, Hochheim am Main, Kaiserslautern, Unterhaching bij München, Bergisch Gladbach en Hamburg.

Consequent engagement voor minder verpakkingsafval
Het grootste deel van het groenten- en fruitaanbod is bij Alnatura onverpakt verkrijgbaar. Sinds meer dan twee jaar zijn er in de filialen ook geen plastic zakjes voor groenten en fruit en ook geen wegwerpkoffiebekertjes meer. Met deze stap vermijdt de bio-handelaar het jaarlijkse verbruik van 20 ton kunststof evenals 300.000 wegwerpbekertjes uit gecoat karton.

Ook alle verpakkingen van de Alnatura producten worden product voor product onder de loep genomen wat betreft het ontzien van bronnen en duurzaamheid, en vervolgens geoptimaliseerd.
Sinds enkele maanden loopt in drie Alnatura filialen in Frankfurt, Freiburg en Karlsruhe een tot nu toe succesvolle test met onverpakte natuurcosmetica evenals was-, poets- en schoonmaakmiddelen om zelf in een potje of fles te vullen.

Alnatura in cijfers
Alnatura is Duitslands supermarkten met de meest tevreden klanten (Brandmeyer-Studie Web-Monitor 2020). Het bedrijf werd meer dan vijfendertig jaar geleden door Götz Rehn bedacht en opgericht. Hij richtte Alnatura in 1984 op en is tot op de dag van vandaag directeur. 
Momenteel zijn er 140 Alnatura filialen in 65 steden, verdeeld over dertien deelstaten. Onder het merk Alnatura worden meer dan 1.300 verschillende bio-levensmiddelen geproduceerd. Deze worden gedistribueerd naar de eigen Alnatura filialen en in heel Europa naar circa 12.700 filialen van verschillende handelspartners. Als één van de eerste bedrijven is de bio-handelaar sinds februari 2021 volgens de nieuwe omvangrijke We-Care-standaard voor sociale en ecologische gerechtigheid binnen de leveringsketen gecertificeerd.

Alnatura heeft circa 3.600 medewerkers in dienst, waaronder 250 in opleiding. In boekjaar 2019/2020 behaalde Alnatura een netto-omzet van 1,08 miljard euro en daarmee een omzetstijging van 19,6 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar.

Voor meer informatie www.alnatura.de

Publicatiedatum: