Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio ook in de horeca steeds meer op het menu

Het aandeel aan bio-levensmiddelen in bedrijfskantines, hotels, restaurants en in de catering, ligt in Duitsland op slechts circa 1%, schat de 'Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft' (BÖLW). Daarbij is echter duidelijk: dit segment speelt een sleutelrol bij de transformatie van de landbouw en voedingsmiddelensector richting meer bio. Momenteel is er, ook door de pandemie, een trend richting meer duurzaamheid en bio-certificering onder gastronomen: Bioland telt dit jaar reeds vijfentwintig nieuwe horecapartners. Daaronder zijn zes bedrijven uit Bayern evenals vijf uit Baden-Württemberg en vijf uit Zuid-Tirol.

"De trend gaat in de juiste richting", zegt Sonja Grundnig van Bioland. "Veel gastronomen hebben van de noodgedwongen pauze, veroorzaakt door de pandemie, gebruik gemaakt om hun concept en leveringsstructuren fundamenteel onder de loep te nemen. De nauw met bio verbonden thema's duurzaamheid en regionaliteit zijn daarbij meer onder de aandacht gekomen." De sterk gestegen vraag vanuit de consumenten naar Duitse bio-levensmiddelen – in 2020 werd een flinke afzetstijging van 22% geregistreerd – doet zich nu dus ook in de professionele keukens voor. "Bioland-levensmiddelen komen uit Duitsland of Zuid-Tirol en daarmee vers uit de regio", aldus Sonja.

"De dringend nodige transformatie van de landbouw en voedingsmiddelensector richting meer biologisch is vanuit politieke zijde uitgestippeld met de definitie van de bio-areaaldoelstellingen op EU-niveau, landelijk niveau en deelstaatniveau", aldus Gerald Wehde, hoofd landbouwpolitiek bij Bioland. De horeca en catering kunnen en moeten in dit transformatieproces een sleutelrol spelen.

"Niet alleen in restaurants, maar ook in bedrijfsrestaurants en kantines moet het bio-aandeel stijgen om de gedefinieerde doelen te kunnen bereiken. Overheidsinstanties, kinderdagverblijven, scholen en ziekenhuizen moeten gemotiveerd en begeleid worden om anders inkopen te doen." Zo zouden publieke instellingen een pioniersrol kunnen spelen bij de hervorming van de landbouw richting meer biologische teelt. Naast advies- en investeringshulp zijn daarvoor vooral bindende bio-percentages nodig bij de inkoop van levensmiddelen in het inkoopproces.

Vanaf 2000 kunnen horecabedrijven zich door Bioland laten certificeren. Bioland is daarmee de pionier van de branche. In 2018 werd er bij de bio-vereniging een nieuw horecaconcept ingevoerd dat de partnerbedrijven - afhankelijk van hun bio-aandeel - met de status goud, zilver en brons kenmerkt. Vanaf een aandeel van 90 procent wordt de goudstatus vergeven. Momenteel zijn circa 160 horecapartners in de vereniging georganiseerd. Hoe de certificering precies werkt en wie de naleving ervan controleert, is hier te lezen. Alle informatie over het horecaconcept is hier te vinden. En voor de Bioland-receptenverzameling klikt u hier.

Voor meer informatie:
Bioland e.V.
Kaiserstr. 18
55116 Mainz, Duitsland
+49 6131 239 79 0
info@bioland.de  

Publicatiedatum: