In de pandemie kiezen meer Australiërs voor biologische producten

Miljoenen Australische consumenten zijn overgestapt op biologische voeding sinds het begin van de Covid-19-pandemie en meer dan de helft (56 procent) van alle Australische shoppers heeft het afgelopen jaar gecertificeerde biologische voeding gekocht, zo blijkt uit het nieuwe Australian Organic Market Report 2021 dat gisteren is uitgebracht door Australian Organic Limited (AOL).

62 procent van de consumenten noemt hun persoonlijke gezondheid noemt als motivator voor hun eerste aankoop van biologische producten, terwijl 45 procent zinspeelt op milieuoverwegingen.

Cijfers
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 80 procent van de Australische consumenten openstaat voor de aankoop van een biologisch product, waarbij 60 procent momenteel weinig biologische producten koopt, maar wel veel belangstelling toont voor verse biologische producten.

37 procent van gevestigde bio-klanten hebben in het afgelopen jaar meer biologische producten gekocht, waarbij de gemiddelde besteding van een huishouden aan biologisch sinds 2019 met 12,8 procent is gestegen.

Gestage groei
Niki Ford, CEO van AOL zei dat de biologische industrie een aanzienlijke groei heeft laten zien in het licht van een turbulent jaar. "De Australische biologische markt blijft groeien en bloeien ondanks de enorme uitdagingen van de afgelopen twee jaar. Ondanks droogte, bosbranden, overstromingen en recentelijk de pandemie is de sector standvastig en blijft deze in een indrukwekkend tempo7 groeien. Er zijn nu 4.233 biologische bedrijven in Australiƫ, met een gestage groei op lange termijn van 38 procent sinds 2011."

Internationaal gezien blijven de Verenigde Staten de belangrijkste afzetmarkt voor Australische biologische producten, goed voor 33 procent van alle export in 2020, waarbij 95 procent van de export van biologisch vlees bestemd is voor de VS.

Geen wettelijke kaders
Verontrustend voor de binnenlandse markt is echter dat de overgrote meerderheid (88%) van de kopers van levensmiddelen zegt niet te weten dat er momenteel geen uniforme wettelijke definitie bestaat voor het gebruik van de term "biologisch" in Australiƫ.

Dit probleem wordt nog verergerd door het feit dat bijna een derde (31%) van de consumenten die het afgelopen jaar een biologisch product hebben gekocht, van mening is dat zij in het verleden zijn misleid door biologische claims op de verpakking van het product. Daardoor wordt de behoefte aan een verplichte binnenlandse norm voor het gebruik van de term "biologisch" in Australiƫ nog dringender wordt.

"Het huidige gebrek aan een uniforme, wettelijke definitie van biologisch ondermijnt het vertrouwen van de consument," aldus mevrouw Ford.

"Terwijl de wereldmarkten, die over normen beschikken, er zeker van kunnen zijn dat de biologische producten die zij van Australische bedrijven kopen, biologisch gecertificeerd zijn, kunnen Australische consumenten helaas niet hetzelfde vertrouwen genieten. Dat schept verwarring en veroorzaakt wantrouwen bij de consument."

"De enige manier waarop een consument er zeker van kan zijn dat een product met het etiket 'biologisch' is wat het zegt te zijn, is door te zoeken naar een certificeringsmerk".

De adviesgroep voor de biologische sector gaat momenteel na of het huidige regelgevingskader voor biologische producten geschikt is voor het beoogde doel; in juni 2021 moet een eindverslag met de belangrijkste aanbevelingen worden ingediend bij landbouwminister David Littleproud.

Bron: Australian Organic


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven