Zwitserse verkoop van biologische producten groeide in 2020 met bijna 20 procent

In Zwitserland is het marktaandeel van biologische producten gestegen tot 10,8 procent. Die stijging is met name te danken aan de verkoop in de detailhandel. Die steeg met 19,1 procent. De consumptie per hoofd van de bevolking is gestegen tot ruim 400 euro. Bio Suisse maakte de cijfers onlangs bekend. Tegen het begin van 2021 zijn 160 nieuwe landbouwbedrijven begonnen met de omschakeling op biologische landbouw, wat betekent dat er momenteel 7.450 producenten zijn die volgens de Bio Suisse-norm werken.

Recordcijfers
De Zwitserse detailhandel rapporteert recordcijfers voor het afgelopen jaar. De sluiting van restaurants en kantines heeft de mensen ertoe gebracht thuis te koken en, wegens de sluiting van de grenzen, in Zwitserland te gaan winkelen. Samen met de sterke groei in het biologische segment heeft deze ontwikkeling de verkoop van biologische producten naar een nieuwe recordhoogte gestuwd. In 2020 kochten consumenten voor meer dan 3,8 miljard Zwitserse frank biologische levensmiddelen, tegenover 3,2 miljard Zwitserse frank in 2019. Dit betekent dat het marktaandeel nu 10,8 procent bedraagt. In 2019 was dat 10,3 procent. Evenals de afgelopen jaren zijn eieren (28,9 % marktaandeel), brood (26,2 %) en groenten (23,9 %) de populairste producten. Door de lockdown en het thuiswerken zijn de consumptiegewoonten veranderd. De verkoop (1,05 miljard) en het marktaandeel (8,2%, +22,4%) van voorverpakte producten zijn meer dan gemiddeld gestegen.

Een op de zes landbouwbedrijven is biologisch
Sinds dit jaar werken 7.450 landbouwbedrijven volgens de Bio Suisse-norm, wat neerkomt op 93 procent van het totale aantal biologische landbouwbedrijven in Zwitserland. Samen bewerken zij 172.090 hectare landbouwgrond (+ 2.730 ha). De nieuwste omschakelingen kwamen uit de kantons Bern (+ 36 landbouwbedrijven), Vaud (+ 33), Luzern en Valais (elk + 22). Het kanton Graubünden heeft nog steeds het hoogste percentage biologische landbouwbedrijven (63,2 %). In Zwitserland als geheel draagt 16,1 procent van de landbouwbedrijven het Bio Suisse-label.

Nieuwe verkoopkanalen
Om ervoor te zorgen dat steeds meer consumenten biologische producten kunnen vinden waar ze normaal boodschappen doen, is Bio Suisse actief op zoek naar nieuwe verkoopkanalen. En ook al is de directe verkoop in 2020 met 30 procent gestegen, de detailhandel blijft de belangrijkste markt. Biologische voeding speelt daarentegen nog slechts een zeer kleine rol in de cateringsector, maar daar komt verandering in: Bio Suisse richt zich op de ongeveer 3.500 cateringbedrijven in Zwitserland om het aandeel van biologische producten in deze sector te verhogen.

Voor meer informatie: www.bio-suisse.ch


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven