Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tientallen startups aan tafel bij gevestigde food-bedrijven

Tijdens het allereerste Brave New Food Matchmaking Event ontmoetten gevestigde food-bedrijven bevlogen startups en scale-ups met next generation food solutions. Door hen te koppelen versnelt Brave New Food de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem. Naast enthousiaste reacties leverde het online evenement op 25 maart ook veel concrete vervolgafspraken op. 

Maar liefst 219 oplossingen uit 21 landen ontving Brave New Food voor de eerste ronde open calls op het gebied van duurzaam verpakken, voedselverspilling en plantaardige oplossingen. De 78 ondernemers die daarvan door de 20 aangesloten partners werden uitgenodigd, voerden samen 130 matchmaking gesprekken tijdens het online matchmaking event. 73 gesprekken krijgen op korte termijn een vervolg.

Food-bedrijven enthousiast
De bij Brave New Food aangesloten partnerbedrijven benadrukten het belang van de disruptieve ondernemingen. “We hebben jullie nodig,” aldus Lianne Dingemanse, manager corporate accelerators van FrieslandCampina. “Grote bedrijven zoals wij kunnen niet zo disruptief zijn als jullie, dus blijf innoveren!” Ook The Kraft Heinz Company was onder de indruk van de ondernemers die zij spraken. “Ik ben enthousiast en geïnspireerd door alle oplossingen die ik voorbij heb zien komen,” zegt Ricardo Piccolo, Category Director Infant & Medical Food. “De grote uitdagingen worden door de nieuwe generatie getackeld en opgelost!” Lucia Scheper, inkoper bij Superunie, geeft aan met alle gesproken startups verder in gesprek te gaan. “Dat vind ik een mooie score!”

Startups & scale-ups
Ook startups en scale-ups zijn te spreken over de vorm en inhoud van het event. “De opzet van Brave New Food zorgt ervoor dat startups en gevestigde food-bedrijven elkaar beter weten te vinden,” aldus Charlotte Krijger van YAYA Kombucha. Voor Wouter Muis van GRO Mushrooms hebben de gesprekken onder andere een vervolgafspraak met Superunie opgeleverd. “Hopelijk leidt dat een mooie samenwerking.” “Dit prachtige podium geeft ons waardevolle ingangen en biedt echt kansen voor startups,” voegt Phaedra Mensen van Spoony daaraan toe. 

Online verbinden
Naast alle matchmaking gesprekken op uitnodiging vonden er ook nog bijna 400 1-op-1 speeddating sessies plaats. Het vierkoppige Brave New Food Team is trots op het resultaat. “Er zijn veel nieuwe connecties gemaakt en dat is precies waar dit evenement en ons platform voor bedoeld zijn. Door corona moesten we online en dat is eigenlijk heel goed bevallen. Met inzendingen uit 21 landen konden we zo de matchmaking ook duurzaam toegankelijk maken voor startups uit de rest van de wereld en dat past goed bij de missie van ons internationale platform,” aldus co-founder Jesse ‘t Lam. 

Nieuwe ronde, nieuwe matches
In juni dit jaar start Brave New Food een nieuwe ronde open calls rondom het thema Food & Health. In oktober wordt die afgesloten met een nieuw Matchmaking Event. In de tussentijd blijft het team de ontwikkelingen op de voet volgen en gaat het volop door met het werven van nieuwe partners. Jesse: “Hoe meer aangesloten bedrijven en deelnemende startups, hoe groter de kans op succesvolle matches en samenwerkingen en dus de verduurzaming van het systeem. We hopen dat de zaadjes die nu zijn geplant snel gaan groeien en bloeien.” 

Voor meer informatie: www.bravenewfood.com

Publicatiedatum: