Verder in het nieuws vandaag: Kaas per drone, sushi voor baby's en Eosta gaat samenwerken met Musk

1 april zorgt voor een leuk verzetje dit jaar in de sector. Diverse bedrijven pakken uit met groot 'nieuws'. Hieronder een overzichtje.

Eosta start een samenwerking met Square Roots en SpaceX, de bedrijven van respectievelijk Kimbal en Elon Musk. Doel van de samenwerking is het opzetten van een experimentele teeltlocatie voor groente en fruit in de Mojave woestijn in Nevada, in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de situatie op Mars. De ontwikkeling van de proeflocatie begint in 2022. De producten zullen verkocht worden in zowel de VS als Europa.


Elon Musk en Volkert Engelsman

De teeltlocatie in Nevada wordt geënt op het SEKEM project in Egypte, waar Eosta sinds 1990 nauw bij betrokken is. Sinds 1977 wordt hier de levenloze Belbis woestijn tot leven gewekt met biodynamische landbouw. Dit wekte de interesse van de broers, die zoeken naar landbouwmethoden voor de toekomst. De samenwerking kwam tot stand door een ontmoeting tussen de broers Musk en Volkert Engelsman, oprichter van Eosta, tijdens een recente lancering van de SpaceX Falcon 9 raket in Florida.

Kimbal Musk staat in de VS bekend als pleitbezorger van gezonde voeding en landbouw, met o.a. het landbouwbedrijf Square Roots, maar zit ook in de raad van bestuur van Tesla en SpaceX. Volkert Engelsman: "Elon richt zich op de sterren, terwijl Kimbal de voeten op de aarde houdt. Eosta - where ecology meets economy - opereert precies daar tussenin met biologisch-dynamische landbouwtechnieken die zich zowel op kosmische als terrestrische krachten oriënteren. Evenals Tesla’s uiteraard zonder gebruik van fossiele brandstoffen."

Engelsman vervolgt: "We waren het er snel over eens om dit eerst maar eens op aarde uit te proberen voordat we ermee naar Mars gaan. Deze samenwerking wordt tweerichtingsverkeer. Ons dochterbedrijf Soil & More levert de agronomische kennis, wij de markt, de gebroeders Musk de interstellaire visie en het kapitaal."

Elon en Kimbal Musk richtten in 1995 samen het bedrijf Zip2 op, dat ze in 1999 verkochten. Sindsdien richtte Kimbal zich voornamelijk op gezonde voeding en landbouw met verschillende bedrijven (Square Roots, The Kitchen Restaurant Group) en de NGO Big Green, terwijl Elon doorbrak met elektrische auto’s (Tesla) en ruimtevaarttechnologie (SpaceX).

Sushi voor baby's
Daily Baby meldt vandaag een nieuwe smaak babyvoeding te introduceren: heerlijke sushi. En dan nog wel in een vegan variëteit omdat dat past in haar filosofie. "Nergens ter wereld is ooit eerder babyvoeding gepresenteerd met een dergelijke unieke smaak. Ook hier zijn ze weer de eerste. Nu mama’s en papa’s hun sushi thuis laten bezorgen, hoeft baby niet langer achtergesteld te worden: die verdient ook zo’n lekkernij en deze nieuwe smaak kan eenvoudig via de eigen website besteld worden of mee bezorgd met de boodschappen bij Picnic. Borreltijd wordt sushi-tijd voor het héle gezin. Het wachten is nu alleen nog op een alcoholvrij babydrankje dat hier prima bij past."

Waren haar smaken tot nog toe alleen gericht op groente- en fruitcombinaties, nu is met de komst van Sushi ook een veel volwassener smaakpalet aangeboord. Met de hartige sushi en daardoor de vijfde smaak umami, de vijfde basissmaak naast zoet, zuur, zout en bitter en wordt al eeuwenlang gebruikt als natuurlijke smaakversterker in de Aziatische keuken. Inmiddels ook internationaal bekend en vaak vergeleken met een hartige smaak doet umami je verlangen naar meer. En meer komt er. Daily Baby zit vol met plannen voor meer bijzondere smaken die in de loop van het jaar te koop zullen worden.

Kaas per drone bezorgd
Henri Willig kondigt aan dat hun kaas tegenwoordig ook per drone kan worden bezorgd, 'om aan de groeiende vraag naar kaasborrelplanken voor de spontane picknickmomenten op terras, balkon of zelfs in de natuur te kunnen voldoen.' Het kaasbedrijf geeft aan het heel jammer te vinden dat vanwege de huidige maatregelen minder mensen naar de boerderij en winkels kunnen komen. "Als onze kaasliefhebbers niet naar de boerderij kunnen komen, dan bezorgt Henri Willig zijn kaas gewoon direct bij de mensen, op het moment dat zij dat graag willen ontvangen."

Het bedrijf zegt de afgelopen maanden flink geïnvesteerd te hebben in drone technologie en hiermee het eerste kaasbedrijf ter wereld te zijn dat deze technologie omarmt. Voor de elektrische drones wordt gebruikt gemaakt van groene stroom die door de vele zonnepanelen op de boerderij van Henri Willig is opgewekt. De drones, van het type LIRPA 1, kunnen pakketten tot 1,5 kilo vervoeren en kunnen in een retourvlucht ruim 200 km afleggen. Hiermee kunnen de Henri Willig kaaspakketten al bijna in heel Nederland bezorgd worden. Het standaardtarief van € 5,95 per pakket wordt gehanteerd, in lijn met andere manieren van verzenden. Het bedrijf hoopt deze manier van bezorgen binnenkort ook in andere landen in Europa te introduceren. Zo zijn de voorbereidingen in volle gang om al komende zomer kaasbezorging middels een drone mogelijk te maken in Duitsland en België.

BoereGoed komt met unieke rabarberasperge
Vanmiddag om 12.00 uur biedt BoereGoed officieel de eerste Rabsperge aan. Dit vindt plaats in de Farmshop bij de Buurtkas in Naaldwijk. De Rabsperge, een kruising van asperge, rabarber en framboos is roze van kleur en smaakt naar zowel asperge als naar rabarber, maar heeft de zoetigheid van een framboos. Een onverwachte smaaksensatie zo blijkt! Vanaf 12 uur zullen de eerste vijf kistjes verkocht gaan worden.

“Eigenlijk gaat het om een toevalligheid” zegt Nellie van Geest, de coördinator van de Buurtkas. “Vanwege de teeltwisseling hadden twee vrijwilligers de rabarber overgepoot op de aspergebedden, waar toevallig ook een frambozenstruikje stond en blijkbaar is er onder de grond wat spannends gebeurd,” aldus van Geest. Fred Mattern, de manager van BoereGoed, vult aan: “De belangstelling vanuit de AGF-sector is enorm en de telefoon staat roodgloeiend met telefoontjes van bijvoorbeeld veredelaars.” Mattern overweegt het product al dit jaar in een grotere kas op te schalen.

Het eerste ‘witte goud’ werd al een week eerder gestoken in de Buurtkas aan de Baakwoning in Naaldwijk. De kasasperges worden online verkocht en aangeboden in de zogenaamde Farmshops van BoereGoed.

De Boeregoed Buurtkas aan de Baakwoning heeft met name als doel het faciliteren van werkervaringsplekken voor mensen die door gedrags- of sociale beperkingen een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Deze mensen worden begeleid door vrijwilligers, zoals bijvoorbeeld ex-telers. Ook mensen die er gewoon plezier in hebben om te werken in de Buurtkas en daarbij ook iets voor de medemens willen betekenen zijn er welkom!

‘Bekladde’ vrachtwagens Nedcargo blijken werk van Banksy
In het weekend van 27 maart zijn op een parkeerplaats in London (VK) 3 vrachtwagens van Nedcargo beklad. De vrachtwagens zijn met verf en graffiti voorzien van anti-globalisme en anti-consumptie slogans en tekeningen. Onderzoek wijst uit dat deze gemaakt zijn door de bekende graffiti kunstenaar Banksy.

Directeur Diederik Antvelink van Nedcargo kreeg de eerste meldingen van bekladde trailers afgelopen zondagavond, toen de chauffeurs op weg gingen naar Dover voor de oversteek terug naar Nederland.

Wasstraat
Antvelink: “Ik heb meteen afspraken gemaakt met de wasstraat om de graffiti te verwijderen. Maandag is de eerste trailer al helemaal schoongemaakt. Maar een oplettende medewerker wees mij erop dat dit wel eens het werk van Banksy kon zijn.”

“Ik heb direct een expert van het MODART Lycee ingeschakeld”, vervolgt de Nedcargo-directeur. “De andere 2 trailers heb ik voorlopig bij ons op het terrein gezet. Gisteren kwam het verlossende woord vanuit London dat het inderdaad gaat om originele werken van Banksy. Ze zijn onderdeel van zijn anti-globalisme en -consumptie-campagne.”

Bekend verschijnsel
De vrachtwagens van Nedcargo zijn in Engeland een bekend verschijnsel op de weg. Nedcargo is een grote leverancier van allerlei luxe levensmiddelen vanuit Europa. Dit kan volgens Antvelink verklaren waarom Banksy juist Nedcargo heeft uitgekozen als doelwit voor zijn maatschappijkritische boodschappen.

Antvelink was verguld met de mededeling dat het om originele Banksy-werken gaat. Ze vertegenwoordigen een enorme waarde. Op 23 maart van dit jaar werd het schilderij ‘Painting for Saints’ uit 2020 verkocht voor 14,4 miljoen Britse ponden. De opbrengst gaat naar de National Health Service, de Britse publieke gezondheidszorg.

Rijksmuseum
Nedcargo heeft met het Rijksmuseum afgesproken dat de trailers begin mei tentoongesteld worden op het Museumplein in Amsterdam. De ‘protesttrailers’ zullen de hele zomer vrij voor het publiek te bezichtigen zijn. Na de zomer worden de trailers verkocht aan de hoogste bieder. Het geld gaat naar een nog nader te bepalen goed doel. “Na aftrek van onze kosten natuurlijk”, aldus Antvelink.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven