Ondanks Corona, kan de campagne rekenen op een onverminderd groot animo

Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees van start

Vandaag gaat de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees van start. Tijdens deze campagne wordt Nederland op een concrete manier bewust gemaakt van de positieve impact van minder vlees eten en ervaren zij hoe gemakkelijk dit kan zijn. Het animo van partners en andere organisaties is onverminderd groot. Naast vele Nederlanders, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries zich aan bij het initiatief.
 


Deze week staat er in Nederland minder vlees op het menu
Deze week staat Nederland in het teken van minder vlees. De Nationale Week Zonder Vlees, een initiatief van Isabel Boerdam, roept Nederland op om van 8 tot en met 14 maart het vlees te laten staan. Hiermee laat de stichting achter de campagne Nederlanders zien hoe makkelijk en lekker de vegetarische keuken is. Als mensen een week meedoen, zijn zij eerder geneigd vervolgens vaker voor een vegetarisch alternatief te kiezen. Zo wordt een blijvende positieve impact gemaakt op onder andere het milieu en dierenwelzijn. Want wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 101 liter water, 79 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees.
 
Dit jaar wordt de campagne breed gesteund met allerlei initiatieven. Dit kan er deze week worden verwacht:

  • Alle supermarkten maken het proberen van nieuwe, vegetarische producten laagdrempelig door deze producten in de aanbieding te doen.
  • Ekoplaza heeft gedurende de week geen vlees in de aanbieding: een unieke actie voor supermarkten.
  • Meerdere producenten introduceren rondom de week nieuwe vegetarische producten. Zo zijn er in de schappen nieuwe producten te vinden van Beyond Meat, The Blue Butcher, Albert Heijn, Lidl, Future Farm, LikeMeat, Santa Maria, Vivera, Violife, De Vegetarische Slager, Honig, Garden Gourmet en Jumbo. Albert Heijn heeft maar liefst 50 nieuwe vegetarische producten in de schappen opgenomen.
  • Beyond Meat laat consumenten door middel van een online quiz testen wat voor type vleeseter ze zijn. Op basis van de uitslag ontvangen de deelnemers een op maat gemaakt menu met plantaardige alternatieven voor populaire vleesgerechten, dat deelnemers door de Nationale Week Zonder Vlees helpt.
  • Meatless Farm organiseerde in aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees in Amsterdam de eerste plantaardige drive thru van Europa, in samenwerking met Salsa Shop. Liefhebbers konden van 4 t/m 6 maart terecht voor een plantaardige burrito voor €1.
  • De Vegetarische Slager opent in samenwerking met Deliveroo het pop-up restaurant De Vleesch Lobby. Van 5 tot en met 17 maart kunnen inwoners van Amsterdam vegan burgers & loaded fries bestellen om zo te ontdekken dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees.
  • Vegan Masters stelt in samenwerking met BUMI, Rude Health, Willicroft en Flora Plant een plantaardige maaltijdbox samen, zodat consumenten eenvoudig een week lang op elk moment van de dag zonder vlees kunnen eten.
  • Een aantal partners geven maaltijden zonder vlees weg, om zo Nederlanders laagdrempelig aan de week mee te kunnen laten doen. Meerdere boxen van Vegan Masters worden verloot, Coop geeft een vegetarisch diner weg aan de winnaar van hun zoektocht naar de 'Grootste Vleeseter van Nederland' en LikeMeat biedt plantaardige maaltijden aan aan ziekenhuizen om hen in deze zware tijd te helpen.
  • Violife en Flora Plant slaan de handen ineen met de kookshow 'Maxim doet Vegan'. Maxim Hartman en Tim den Besten laten hierin zien dat plantaardig eten ook stoer en mannelijk kan zijn.
  • De Nationale Week Zonder Vlees zelf heeft dit jaar voor het eerst een webinar beschikbaar voor deelnemers, waarin oprichtster Isabel vragen over vegetarisch eten beantwoordt. Deze is beschikbaar op de website vanaf de start van de week. Daarnaast gaat Isabel in een live Q&A op 14 maart om 10:00 uur in gesprek met deelnemers om vragen te beantwoorden. Inschrijven voor de webinar & live Q&A kan via de website.

Ook culinair vegetarisch binnenshuis
Ook dit jaar kan er culinair genoten worden van wat de vegetarische keuken te bieden heeft. Daarom heeft Nationale Week Zonder Vlees initiatiefnemer Isabel Boerdam samen met topchef Peter Lute een speciale Week Zonder Vlees Restaurantbox ontwikkeld. Liefhebbers kunnen kiezen uit een 3- of 5-gangen-menu voor respectievelijk €35 of €57,50 en kunnen de box in heel Nederland thuis laten bezorgen.
 
Steun door heel Nederland
In verschillende lagen van Nederland wordt er meegedaan aan de Week Zonder Vlees. Zo doen 7 van de 12 ministeries mee aan het initiatief, promoten 15 studentenverenigingen de campagne bij hun leden, gebruiken tot nu toe 42 scholen het lespakket om het belang van minder vlees eten met leerlingen te bespreken en stimuleren 85 snelweglocaties en verschillende cateraars om ook onderweg voor vegetarisch te kiezen.
 
Over Nationale Week Zonder Vlees
De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 8-14 maart 2021 vindt de vierde editie plaats. De jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër en de Vegabijbel. Inmiddels rolt Isabel de campagne uit als non-profit initiatief van haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn.

Voor meer informatie: www.weekzondervlees.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven