Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe chocoladerepen met zeezout in maart op de markt

Eerste eigen 'direct trade' cacaoproject van VIVANI

Tholen - EcoFinia, het bedrijf achter VIVANI chocolade, lanceert een eigen 'direct trade' project voor zeer duurzame en eerlijk geproduceerde cacao in de Dominicaanse Republiek. Het doel: duurzame verbeteringen aanbrengen in de cacaoteelt in de regio. De cacao van het project zal onder meer worden gebruikt in twee nieuwe Gourmet Salt chocoladerepen, die gepresenteerd werden tijdens de BIOFACH eSPECIAL.

"Het grootste deel van de biologische cacao die we voor onze merken VIVANI en iChoc gebruiken, komt al vele jaren uit de Dominicaanse Republiek. De biologische cacaoproductie is er zeer goed opgezet en de kwaliteit van de cacaobonen is uitzonderlijk", verklaart Andreas Meyer, oprichter van VIVANI en algemeen directeur van EcoFinia, waarom hij voor deze locatie heeft gekozen.

Voor dit project heeft hij zijn krachten gebundeld met zijn productiepartner - de chocoladefabriek Weinrich in Herford - en de in de Dominicaanse Republiek gevestigde stichting FUPAROCA Inc. om de levensomstandigheden te verbeteren van de 150 cacaoproducerende gezinnen (in eerste instantie) in de oostelijke regio van de Dominicaanse Republiek. Het project is in oktober 2020 officieel van start gegaan en heeft een looptijd van vele jaren. De 'Direct Trade'-cacao van dit project zal geleidelijk aan worden opgenomen in de productie van alle VIVANI-chocolade.

Volledige transparantie en betere levensomstandigheden
Naast de volledige traceerbaarheid van de cacao tot op de boerderijen zelf, heeft het 'Sustainable Organic Cocoa Project' (de officiële projectnaam) ook tot doel de opbrengst van de gewassen en de biodiversiteit op de boerderijen te verhogen, de toegang tot drinkwater te verbeteren en extra premies uit te keren. De gespecialiseerde opleiding zal de kennis van de landbouwers over de specifieke vereisten van de biologische landbouw en de 'Good Agricultural Practices' verbeteren. Dit zal hen in staat stellen het inkomen te verhogen en de levensomstandigheden op lange termijn te verbeteren. Het project wil ook toekomstige generaties inspireren om zich te engageren in de teelt van biologische cacao van hoge kwaliteit. "De kinderen van de boerenfamilies zullen alleen een toekomst in de cacaoteelt zien als het mogelijk is om goed geld te verdienen hiermee. Anders zullen ze op een gegeven moment richting de grote stad gaan op zoek naar werk", aldus Andreas Meyer.

Ook FUPAROCA-woordvoerder José Camilo heeft hoge verwachtingen van de samenwerking: "Het is uiterst belangrijk dat er een rechtstreekse relatie tot stand komt tussen de cacaoproducenten die met FUPAROCA samenwerken en chocoladebedrijven zoals Weinrich en EcoFinia. Dit soort initiatieven versterkt de verplichting die wij allen hebben om op verantwoorde wijze landbouw te bedrijven en bij te dragen aan een aanbod van duurzame cacao van hoge kwaliteit. Het project maakt een betere en directere communicatie, transparantie en controle mogelijk." De non-profitorganisatie FUPAROCA werd in 2001 opgericht met als doel biologische landbouw en agroforestry te promoten en de levensstandaard van de cacaoboeren die met FUPAROCA samenwerken, te verbeteren.

Nieuwe VIVANI-repen
Met zijn twee nieuwe veganistische pure chocoladerepen, 'Mallorca Salt' en 'Mallorca Salted Caramel', neemt VIVANI de klanten mee op een culinaire ontdekkingsreis naar de Balearen en, meer specifiek, naar het prachtige strand Playa d'Es Trenc. Dit strand is de thuishaven van het gastronomische zout Flor de Sal, dat de twee nieuwe producten hun onmiskenbare karakter geeft. Het zeezout, dat op traditionele wijze wordt geoogst uit de plassen zeewater en gekristalliseerd tot prachtige kristallen, is dankzij zijn unieke smaak een populaire specialiteit van de Balearen.

Zoals altijd het geval is bij VIVANI, zijn alle ingrediënten 100% biologisch. De chocoladerepen zijn milieuvriendelijk en worden geleverd in plasticvrije verpakkingen. Beide repen zijn aan het grote publiek voorgesteld tijdens de BIOFACH eSPECIAL. Ze zullen vanaf maart te koop zijn in natuurvoedingswinkels voor 2,49 euro/80 gram.



'Dark Mallorca Fleur de Sel'
75% Panama cacao | vegan | met kokosbloesemsuiker

Fijne 75% pure chocolade met krokante zeezoutkristallen. Natuurlijk gezoet met kokosbloesemsuiker.

'Dark Caramel Mallorca Fleur de Sel
62% Santo Domingo cacao | vegan

Karamel, zout en chocolade - een combinatie die complexe smaken en ware verwennerij belooft. Het contrast tussen de zoute en zoete smaken komt echt naar voren in deze aromatische 62% pure chocolade, met biologische cacao uit de Dominicaanse Republiek. Bevat knapperige karamelstukjes en handgeoogste zoutkristallen.

Meer dan 'gewoon' biologisch
Alle cacao die EcoFinia GmbH gebruikt voor de productie van zijn VIVANI- en iChoc-chocolade is nu gecertificeerd in overeenstemming met bijkomende duurzaamheidsnormen. Het 'Rainforest Alliance'-zegel (RAC) garandeert extra sociale zekerheden voor de cacaoboeren en verhoogt de verbintenis voor eerlijke voorwaarden wat de oorsprong van de cacao betreft. Klik hier voor meer gedetailleerde informatie daarover

Ervaringen BIOFACH eSPECIAL
Alexander Kuhlmann, verantwoordelijk voor de Marketing en PR bij EcoFinia, reageerde als volgt op de deelname van het bedrijf aan de online versie van de BIOFACH (17-19 februari): "Het was voor ons allemaal een nieuwe ervaring. Natuurlijk vervangt een digitale beurs in geen geval een fysiek evenement. Alle synergiën in de gesprekken, alle kleine gesprekken, de proeverijen, het filosoferen, de spontaniteit - dat alles ontbrak. Desondanks zijn wij dankbaar en zeer verbaasd over wat het BIOFACH-team in zo'n korte tijd heeft bereikt. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat het digitale format in de toekomst parallel aan het eigenlijke evenement blijft bestaan, zodat mensen ook op afstand kunnen deelnemen. Laten we afwachten. En laten we vooral hopen dat de live beurs in 2022 gewoon doorgaat!"

Voor meer informatie: kuhlmann@ecofinia.de en www.vivani.de