Bio is booming in Polen

Poolse BioBazar viert tiende verjaardag

Een populaire bio-food bazaar in Warschau, de eerste die zich richt op gecertificeerde bio-voeding van lokale Poolse telers en verwerkers, viert dit weekend zijn tienjarig bestaan.

BioBazar Norblin Factory Warsaw werd in november 2010 geopend nadat twee vriendinnen, Agnieszka Saternus en Kinga Nowakowska, een documentaire over Amerikaanse bio-markten hadden gezien en zich meteen geïnspireerd voelden om ook iets dergelijks te proberen.

In een gesprek met TFN haalt Agnieszka Saternus van BioBazar herinneringen aan die beginjaren op: "Toen we begonnen, wisten we niet wat we konden verwachten. We organiseerden onze eerste bazaar in slechts zes weken. Volgens sommigen waren we gek om hieraan te beginnen, maar de reactie overtrof onze stoutste dromen: zesduizend mensen kwamen opdagen en we verkochten alles in slechts een paar uur tijd."

Sinds de spectaculaire start is de bazaar alleen maar gegroeid. Zo zeer zelfs dat zes jaar geleden een tweede filiaal in Katowice geopend werd. 

Volgens het principe dat bio-voedingsmiddelen officieel moeten worden gecertificeerd als bewijs van hun herkomst, vermeldt de Warschau-afdeling van BioBazar momenteel 100 handelaren die meer dan 10.000 producten afzetten op hun etiketten. 80% daarvan is gecertificeerd, terwijl de meerderheid van de anderen bezig is met het verkrijgen van een dergelijke certificering.

De belangrijkste deelnemers zijn Joanna Szewczyk van Eko Jabłka Joanka, die afkomstig is uit een lange lijn van appeltelers; Irena Szymkiewicz-Tyl, die haar kunstbedrijf heeft omgevormd tot een bio-voedingsfamiliebedrijf, Poloniak genaamd; en Tadeusz 'Tadek' Dylewski van Żywe Kultury, die al vanaf het begin aan BioBazar meedoet en tegenwoordig gefermenteerde artikelen toegevoegd heeft aan zijn lijst van pro-biotica en bio-AGF.

Dylewski: "Ik ben begonnen met pro-biotica. Gefermenteerde voedingsmiddelen bevatten veel natuurlijke pro-biotica en zijn zeer goed voor de spijsvertering. Mensen beginnen bewuster te worden en zijn meer geïnteresseerd in gefermenteerde voeding, van radijs tot watermeloen, bijna alles kan worden gefermenteerd en wij doen het met allerlei producten."

Hoewel BioBazar het grootste deel van de gecertificeerde bio-producten aanbiedt, zijn er sindsdien verschillende andere markten die gecertificeerde bio-levensmiddelen in de hoofdstad aanbieden; tot de meest opvallende behoren Fortecca Kręgliccy, Bazar Olkuska en Hala Gwardii, die ook stalletjes heeft met bio-zeep en -huishoudproducten. Er verschijnen daarnaast steeds meer onafhankelijke, door een familie gerunde bio-voedingswinkels in Warschau, zoals BioBrain.

Uit gegevens die een aantal maanden geleden werden vrijgegeven door consumentenonderzoekbedrijf Nielsen blijkt dat Polen in de laatste 12 maanden € 158 mln aan bio-producten hebben besteed, een 20% j-o-j stijging.

Justyna Wasilewko van AgreoEko, een organisatie die gespecialiseerd is in de certificering van teeltbedrijven en producten, bevestigt de trend: "In de afgelopen twee jaar hebben we een duidelijke stijging gezien in de belangstelling van bedrijven die bio-producten in hun assortiment willen opnemen. Een van de redenen hiervoor is de groeiende consumentenvraag, terwijl een andere reden te zien is bij bedrijven die zorg willen dragen voor het milieu."  

Sterk bewijs voor de markttrend naar bio-foods is ook te zien aan de activiteiten van enkele van de grootste namen in de retail. Vorig jaar opende in Wrocław een filiaal van de eerste en grootste Poolse keten van bio-voedingswinkels, Organic Farma Zdrowia. Met 31 winkels in totaal en een online-winkel heeft het bedrijf in de voorhoede van deze voedingsrevolutie gestaan.

Bedrijfsleider Sławomir Chłoń: "Poolse consumenten eisen een steeds breder aanbod van gecertificeerde bio-producten, net als de Italianen en Duitsers, en daarom zijn we van plan om meer grotere winkels in andere steden te openen."

Een andere keten met biologische supermarkten, Bio Family, is ook op zoek naar een plek in de bio-voedingsmiddelenmarkt en wil zich meten met het succes van Organic Farma Zdrowia. Bio Family, opgericht door Mateusz Świtalski, zoon van de oprichter van de discountgigant Biedronka, opende zijn eerste winkel in Poznań in 2017. Meer winkels volgden in deze stad en het bedrijf breidt zich momenteel in het hele land uit; na het openen van hun tweede winkel in Warschau in januari hebben ze ook adressen in Wrocław en Swarzędz.

Zelfs discountwinkels, buurtwinkels en reguliere supermarkten, waaronder Biedronka, Żabka en Carrefour, proberen in te spelen op deze veranderende consumentenvoorkeuren. Żabka voegde in 2017 een selectie van bio-producten toe aan hun assortiment, terwijl Biedronka in het eerste kwartaal van 2020 een stijging van 44% op jaarbasis rapporteerde in de afzet van groenten en fruit met een bio-label. Carrefour Polen heeft ondertussen sinds 2019 drie Carrefour Bio-winkels in de hoofdstad geopend.

Daarnaast richten bekende namen zich ook op bio-gecertificeerde producten. Voetballer Grzegorz Krychowiak introduceerde onlangs zijn merk BioGol met een set van 24 bio-gecertificeerde voedingsproducten, terwijl enkele jaren geleden Anna Lewandowska, de vrouw van Robert Lewandowski, de markt betrad met een gecertificeerd biologisch voedingmerk, Heathy Plan by Ann.

De vraag blijft sterk en de bio-gecertificeerde voedingsproducten hebben in Polen een vruchtbare markt gevonden: van bazaars tot onafhankelijke winkels, via supermarkten en door beroemdheden goedgekeurde merken. 

Bron: thefirstnews


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven