Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse proef biologische Bimi broccoli van start

Uitbreidingsplannen staan hoog op de agenda voor Bimi broccoli, getuige de eerste proef die deze zomer van start is gegaan met het telen van biologische Bimi broccoli in Nederland. De proef draait op twee boerderijen: Bij Familie Bruinsma van de boerderij Bio Bruinsma in Sexbierum en bij Familie van Eck van de boerderij Klispoel in Ubbergen. Het doel van de proef is om circa 5.500 kilo biologische Bimi broccoli te oogsten in de maanden juni-oktober.

Familie Bruinsma op de boerderij Bio Bruinsma. V.l.n.r. Eeltjen Bruinsma, Jan Bruinsma, Willem Bruinsma en Berend Bruinsma. 

Bimi broccoli is een kruising van een Calabrese broccoli en Chinese kool. Het kenmerkt zich als slanke, elegante groente met een heldergroene kleur en milde smaak. Met een groeiende vraag naar Bimi broccoli in Nederland en Europa is lokaal telen de versneller van succes. Coregeo, de Europese hoofdlicentie uitgever van Bimi broccoli, werkt nauw samen met merkeigenaar en zaadleverancier Sakata Seeds Europe - evenals met Udea. Udea is leverancier van biologische producten en eigenaar van de biologische winkelketen Ekoplaza. Om consumenten variatie in het groentenschap van Ekoplaza te bieden, zal Coregeo hoogwaardige lokaal geproduceerde Bimi broccoli aan Udea leveren.

Theresa Richards, Bimi Marketingmanager bij Coregeo over de proef: "We zijn verheugd over de vooruitzichten voor Bimi broccoli in heel Europa. De kennis en ervaring die we bij Tenderstem broccoli (de Britse naam voor Bimi) hebben opgedaan, nemen we uiteraard mee naar Nederlandse variant Bimi broccoli. Een belangrijk inzicht is de behoefte aan lokale productie in heel Europa waarbij je aan specifieke eisen en behoeften van elke markt moet voldoen. De koppeling van duidelijke en consistente merkverpakkingen met marketingondersteuning is bepalend voor het succes."

Robert Pasma, Inkoper groenten en fruit bij Udea: "Bimi broccoli heeft echt potentie. Met de huidige verkoopcijfers en een goed resultaat van de eerste proef is uitbreiding het verwachte plan voor volgend seizoen."

Coregeo, de marketingspecialist voor versproducten, nam in april 2016 de merklicentie en marketing als uitbreiding van de merkeigenaar Sakata Seeds Europe over. Sinds de introductie in Europa van Bimi broccoli ziet Coregeo ieder jaar een verdubbeling van de verkoop.

Fotograaf (rechten): Ruwe Foto’s Jan Bruinsma – Frieda Ekoplaza Drachten at Udea.

Voor meer informatie: www.bimibroccoli.nl 

Publicatiedatum: