Neuburger en zeven familiebedrijven richten ondernemersnetwerk 'Bio-Freunde' op

Oostenrijkers Thomas en Hermann Neuburger zetten in op puur biologische ingrediënten bij de productie van hun vegetarische producten op basis van kruisdistel oesterzwammen. Daarmee is het merk Hermann niet alleen: de twee directeuren hebben zich met andere Oostenrijkse bio-pioniers verenigd om te praten over ongezonde ontwikkelingen in de landbouw en de levensmiddelproductie in de bio-sector. Voortaan willen de 'Bio-Freunde' (bio-vrienden) in een collectief voor een duurzame toekomst zorgen.

Wat hebben Hermann Neuburger (Hermann), Manfred Huber (Sonnberg), Josef Eder (Mauracher), Johannes Gutmann (Sonnentor), Günter Achleitner (Biohof Achleitner), Gerhard Zoubek (Biohof Adamah), Erwin Thoma (Thoma Haus) en Josef Zotter (Zotter Schokolade) met elkaar gemeen? Het zijn allemaal ware pioniers, want ze hebben met veel passie en doorzettingsvermogen voor hun eigen duurzame visie gestreden. Het resultaat: bio-producten uit verschillende categorieën die gezien en gegeten kunnen worden. Ieder van hen levert met zijn transparantie, kwaliteit achter de producten en onvermoeibare innovatiekracht een belangrijke rol voor onze toekomst. De familiebedrijven zijn ook goed voor de economie in de plaatsen waarin ze gevestigd zijn, want tot nu toe hebben de acht ondernemers circa 1.000 arbeidsplaatsen geschapen.

Bio-netwerk op het hoogste niveau
De eerste bijeenkomst van de ondernemers vond in de Oostenrijkse bio-regio Mühlviertel plaats. In de komende maanden zullen de Bio-Freunde elkaars bedrijven bezoeken om van elkaar te leren en bewustzijn onder de bevolking te creëren. "Omdat we allemaal biologisch werken, werd er alleen al afgelopen jaar in totaal 100 ton aan gewasbeschermingsmiddelen bespaard. Onze grote opgave is nu om meer bewustzijn onder de bevolking te creëren, want voor velen is de actuele situatie in de landbouw ontastbaar", aldus Hermann Neuburger. De Bio-Freunde, momenteel bestaande uit acht ondernemers, kijken uit naar nieuwe leden. "Geïnteresseerde bedrijven die het milieu en onze toekomst net zo belangrijk vinden als wij, zijn van harte uitgenodigd om zich aan te sluiten bij het bio-netwerk."

Een visie voor de toekomst
Achter het merk Hermann zit de visie van Hermann Neuburger. Als geleerd slager heeft de omgang met dieren en de ontwikkelingen in de vleeswarenproductie hem reeds vele jaren geleden aangezet tot nadenken en omdenken. Het doel was om biologische, smaakvolle en gezonde alternatieven voor vleesgerechten te ontwikkelen, om de voedingsgewoontes van de mensen duurzaam te beïnvloeden. De sprong richting onbekend terrein heeft goed uitgepakt: in 2016 bracht Hermann Neuburger samen met zijn zoon Thomas de vegetarische productlijn Hermann op de markt. Het bedrijf produceert zijn producten van begin af aan CO2-neutraal, die cijfers bevestigen bovendien de visie: vorig jaar werd er door de verkochte producten – vergeleken bij vlees – 869 ton aan CO2 bespaard. Vader en zoon zetten in op een zorgvuldige omgang met bronnen en ons milieu en dat zet doorlopend aan tot denken over het eigen (eet-)gedrag en de gevolgen daarvan op het klimaat. Hermann Neuburger is heel blij met de oprichting van Bio-Freunde: "Met onze producten doet men niet alleen iets goeds voor eigen lijf, maar ook iets goeds voor ons milieu. Daarom ben ik bijzonder blij om mijn visie met andere bio-ondernemers verder te verspreiden, om samen voor een duurzame toekomst te zorgen."

Bron: Wirtschaftszeit 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven