Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lockdown levert Franse biosector 8% nieuwe consumenten op

Agence BIO heeft de Fransen gevraagd naar de impact die de coronacrisisperiode heeft gehad op hun consumptiegewoonten. Zijn ze tijdens de lockdown biologische voedingsmiddelen blijven kopen? Zijn er ‘nieuwe’ consumenten overgestapt op het consumeren biologische voedingsmiddelen? Waar halen ze hun voorraden vandaan? Waarom kiezen consumenten tegenwoordig voor biologische producten? Wat gaan ze na de lockdown doen? Dit zijn allemaal vragen waarop het onderzoek van Spirit Insight in opdracht van Agence BIO antwoord geeft.

‘Nieuwe’ consumenten raakten overtuigd van de voordelen van biologische producten
Bijna 7 op de 10 Fransen hebben tijdens de lockdown biologische producten gekocht: 8% daarvan zijn ‘nieuwe’ consumenten en 61% daarvan had al eerder biologische producten geconsumeerd. De geregistreerde vooruitgang is het duidelijkst binnen de meest bescheiden sociaal-professionele categorieën (11%). Binnen de context van de gezondheidscrisis en de dalende koopkracht, heeft een grote meerderheid van de reguliere kopers van biologische producten hetzelfde aankoopniveau gehandhaafd. 44% van de kopers van biologische producten zegt tijdens de lockdown zoveel te hebben gekocht. Deze score is significant hoger bij consumenten tussen de 25 en de 34 jaar (54%) en is ook hoger bij hogere sociaal-professionele categorieën (49%), twee groepen die ook al vóór de lockdown de meeste biologische producten kochten. Onder jongeren tussen de 18 en de 24 jaar zijn er nog meer die zeggen dat ze gedurende de lockdownperiode meer hebben gekocht (11% tegen 6% van alle kopers).

Trend: meer biologische producten via directe verkoop
Hoewel grote supermarktketens het voorkeurskanaal blijven als het gaat om de aankoop van biologische producten (57% van de kopers), laten de resultaten van het onderzoek ook een aanzienlijke groei van het aantal biologische producten via directe verkoop (22% van de kopers) zien: hetzij door verkoop op het teeltbedrijf, hetzij door verkoop via lokale platforms en/of AMAPs (Associations pour le Maintien d'une Agriculture Paysanne - Verenigingen voor het Behoud van de Ambachtelijke Landbouw). Deze vormen van verkoop zijn zelfs nog succesvoller geworden in landelijke gebieden waar 37% van de inwoners de voorkeur geeft aan korte ketens.

Buurtwinkels waren logischerwijs favoriet bij 24% van de kopers van biologische producten. Deze lagen wat het aantal verkopen betreft bijna op hetzelfde niveau als gespecialiseerde biologische winkels (26%). Tot slot, en dat is ook niet verwonderlijk, nam de verkoop van biologische producten via de drive-thru-stations van supermarkten in deze periode toe (17% van de kopers) en richtte 7% van de respondenten zich tot het plaatsen van online bestellingen (dit is exclusief drive-thru-stations van grote verkoopnetwerken).

Motivatie: de bereidheid om lokale biologische telers te steunen
Iets anders dat uit de resultaten van het onderzoek valt op te maken is dat de lockdown ervoor heeft gezorgd dat 50- tot 64-jarigen, die doorgaans gehecht zijn aan hun vaste consumptiegewoonten, echt een stuk bewuster boodschappen zijn gaan doen. 54% van hen zegt biologische producten te hebben gekocht om met name Franse biologische telers te steunen. Deze bereidheid is vooral aanwezig bij mensen die op het platteland wonen: 55% van hen besloten om dezelfde redenen tijdens de lockdown biologische producten te kopen.

In dit onderzoek heeft de stijging van het aantal biologische producten, gekocht via directe verkoop betrekking op verkoop via lokale biologische telers. Daarom voldoet deze automatisch aan de volgende twee criteria: lokaal geteeld en geteeld met behulp van milieuvriendelijke productiemethoden.

Ambitie: bereidheid om door te gaan met de consumptie van biologische producten
Bijna alle kopers (meer dan 9 van de 10) zijn van plan om na lockdown biologische producten te blijven kopen. Enkele van de genoemde redenen hiervoor zijn: biologische producten zijn voor 59% van de respondenten beter voor de gezondheid (tot 64% voor vrouwen en 67% voor CSP+), biologische producten zijn van betere kwaliteit (57%) en biologische producten zijn beter voor het milieu (56%). Vooral vrouwen (62%) hebben laatstgenoemde antwoord gegeven. Opnieuw wordt door de helft van de respondenten aangegeven dat ze met het kopen van biologische producten de lokale economie willen steunen, om precies te zijn door 57% van de 50-64-jarigen en 60% van de 65-plussers.

Philippe Henry, directeur van Agence BIO zegt over de onderzoeksresultaten: “Het onderzoek bevestigt de langdurige verankering van de 'biologische reflex’ binnen de Franse voedselconsumptie. Het onderstreept ook op welke manier biologisch, dat altijd heeft vertrouwd op de link tussen telers en consumenten, tegenwoordig nauw verbonden is met de lokale trend, waardoor er links en betekenis voor consumenten ontstaan. Laten we, voortbouwend op de inzet van telers en spelers uit de industrie en met steun van de overheid, van deze trend een blijvende revolutie ten aanzien van consumptiegewoonten maken.”

Voor meer informatie: www.agencebio.org

Publicatiedatum: