Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Doel sectorplan: verdubbeling marktaandeel naar 20% in 2025

BPV presenteert nieuw categoriemerk voor biologische eieren

Hoe kunnen we als biologische pluimveehouders samen het biologische ei meer op de kaart zetten? Dan kunnen we er structureel meer van verkopen, er meer aan overhouden en daardoor de biologische pluimveesector verder ontwikkelen op het gebied van dierwelzijn, planeetwelzijn en menselijk welzijn. Dit is waar het bestuur en de werkgroep van de Biologische Pluimveehouders Vereniging, in opdracht van haar leden, het afgelopen jaar aan heeft gewerkt.

Met gepaste trots presenteerde het bestuur het inclusieve sectorplan op de recent gehouden algemene ledenvergadering op 3 juli in het Nederlands Pluimveemuseum in Barneveld.

In het najaar van 2019 verruimde het bestuur de opdracht van het opzetten van een promotieplan naar het ontwikkelen van een sectorplan. Een sectorplan met als doel het marktaandeel van het biologische eieren in 2025 te vergroten naar 20% (een verdubbeling ten opzichte van 2020) en met als tweede doel een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde binnen de bedrijfskolom. Hierdoor kan de sector de gewilde en benodigde innovatie in de biologische pluimveesector op het gebied van dierenwelzijn, menselijk welzijn en planeetwelzijn met een realistische ambitie verder ontwikkelen.

Uit een uitgebreide marktoriƫntatie bleek dat de bekendheid en de preferentie voor het biologische ei bij de consument veel te laag is. Meer dan 70% van de consumenten boven 18 jaar weet niet wat de voordelen van een biologisch ei zijn. Diegene die bewust voor biologische eieren kiezen doen dat omdat het beter is voor de kip en beter is voor het milieu. Een tweede conclusie was dat er geen evenwichtige verdeling van de toegevoegde waarde is binnen de bedrijfskolom. Het rendement van de pluimveehouder staat onder druk. Met behulp van dit sectorplan wil de pluimveesector gezamenlijk met de andere schakels binnen de bedrijfskolom het evenwicht en de trots herstellen.

Om dit alles mogelijk te maken introduceert BPV het nieuwe categoriemerk voor biologische eieren: BioEggie.

Dit (beschermde) categoriemerk is de basis voor de communicatie met de consument en creƫert waarde voor het biologische ei binnen de bedrijfskolom. Het merk is internationaal inzetbaar.

Middels een combinatie van push en pull inspanningen wordt de consument uitgenodigd om voor het best mogelijke ei te kiezen, want BioEggie is goed voor de kip, de mens, het milieu en een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde in bedrijfskolom.

Voor meer informatie:

Willem van Veenendaal
Ambition Consultancy BV
06 53247987
info@ambitionconsultancy.nl 

Publicatiedatum: