Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Organic Trade Association polst consumenten online

"Consument hecht tijdens pandemie meer dan ooit waarde aan biologisch"

Naarmate de eerste fase van de COVID-19-pandemie en daarmee het inslaan van boodschappen afneemt, beginnen huishoudens, ongeacht hun grootte, terug te vallen in de routines en winkelpatronen voor de langere termijn. Voor consumenten die de voorkeur geven aan biologische producten, blijft hun trouw aan het bio-label sterk, ook al is er in hun dagelijks leven zoveel veranderd.

Om biologische bedrijven te helpen begrijpen hoe de vraag naar hun producten in de nabije toekomst kan evolueren, heeft de Amerikaanse Organic Trade Association van dinsdag 28 april tot en met woensdag 6 mei 2020 een online consumentenenquête gehouden onder 3.188 "potentiël biologische" consumenten. Er kwamen vijf punten naar voren.

Biologisch is nu belangrijker dan ooit
Meer dan 90% van de respondenten gaf aan dat voor hun huidige boodschappen biologisch belangrijker is dan ooit. De voorkeur voor biologisch lag altijd al op het snijvlak van gezondheid en veiligheid en dat verband is tegenwoordig nog sterker.

Bio-consumenten geven voor hun aankopen prioriteit aan AGF, zuivel en vlees
Met minder tijd in de supermarkt en minder keuze in de schappen, gaf een overweldigende meerderheid van de consumenten aan voorrang te geven aan biologisch bij de aankoop van groenten en fruit (93%). Dierlijke voeding houdt velen bezig met 46% van de respondenten die aangeven te kiezen voor biologische zuivel en 39% die een voorkeur voor biologisch vlees aangaven.

Bereid om een (biologisch) gokje te wagen
Binnen hun biologische aankoopgedrag zegt 82% van de consumenten open te staan voor het experimenteren met nieuwe producten of merken. Dat is goed nieuws voor zowel biologische ondernemers als bestaande merken. Nu de meeste restaurants, sportevenementen en andere openbare ruimten gesloten zijn, is het uitproberen van een nieuw product een manier om wat variatie in het dagelijks leven te brengen.

Het zijn moeilijke tijden (ook om boodschappen te doen)
De enquête vroeg de biologische consument om in één woord te beschrijven wat momenteel het belang is van het inkopen van voeding. Naast biologisch noemden ze gezondheid, veiligheid, angst en beschikbaarheid. Ze spraken over de levering van voeding, maar noemden ook hun favoriete winkels. Ze meldden dat ze maskers droegen en dat ze hoopvol waren. Kortom, ze schilderden een vrij goed beeld van hoe het is om op dit moment boodschappen te doen.

De huidige veranderingen zullen een blijvend effect hebben
Op de vraag hoe zij verwachten dat hun biologische koopgewoonten zich in de komende 3-6 maanden zullen ontwikkelen, gaf 56% van de consumenten aan dat de veranderingen die zij hebben meegemaakt (inclusief thuis koken en vereenvoudigde manieren van eten) blijvende gewoontes zullen worden. Aangezien het winkelend publiek door de pandemie prioriteit blijft geven aan gezondheid en welzijn en proactieve zelfzorg, is het waarschijnlijk dat de groei van biologische producten zal aanhouden - niet alleen in het voedingssegment, maar o.a. ook binnen de supplementen en de zorg voor huisdieren.

Er komt nog meer
De online consumentenenquête maakt deel uit van een groter onderzoek van de Organic Trade Association waarin niet alleen gekeken wordt naar verschuivende patronen in het biologisch koopgedrag sinds het begin van de COVID-19-crisis, maar ook om informatie te verzamelen over het totale retaillandschap voor biologisch, over de biologische aanbodketen, waar deze zich bevindt en waar op dit gebied de uitdagingen liggen. De Association werkt samen met Mercaris Data Service, Category Partners (een bedrijf voor strategische inzichten) en SPINS (een data technologie bedrijf) om de laatste inzichten en vooruitzichten voor de biologische sector samen te stellen.

Bron: ota.com 

Publicatiedatum: