Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim van Marrewijk, Biological Youngplants:

"Na stagnatie sterke toename kruidenverkoop"

Tholen – Wie een basilicumplantje in de supermarkt koopt, oogst liever vaker dan een of twee keer. Bij Biological Youngplants wordt gewerkt aan een basilicumras dat, volgens Wim van Marrewijk, culinair niet onderdoet voor gezaaide kruiden. “Onze klanten verwachten er veel van. Het ras heeft een sterke smaak en een goede houdbaarheid, precies wat de retail wil. Volgend jaar hopen we het ras groots te introduceren.”

Wie de kassen van het bedrijf in Poeldijk binnenstapt, kan met een beetje geluk wel 56 soorten kruiden tellen. Het grootste gedeelte van het uitgangsmateriaal dat hier geproduceerd wordt, komt uiteindelijk terecht bij de retail in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Gesneden in het versschap of als potkruid. En dat is niet alles. Ook uitgangsmateriaal van zoete aardappelen en lavendel – de te consumeren variant – wordt hier opgekweekt.

Basilicum

“Wat betreft de kruiden wordt basilicum in de retail het meest verkocht. Daarnaast vullen onze eigen muntrassen, diverse soorten rozemarijn en dragon een voor een belangrijk deel het schap. We kweken alles biologisch en hebben een SKAL-certificaat. Ook de biologische gewasbeschermingsmiddelen die nog zijn toegestaan in de BIO teelt, gebruiken we in principe niet. Veel van onze producten gaat naar de retail, waar vaak bovenwettelijke eisen worden gesteld.”

Negen miljoen muntplanten
Twee jaar geleden introduceerde het bedrijf een muntras dat succesvol is gebleken. “Moroccan Beauty, retailers komen er steeds weer bij ons op terug. Twee jaar na introductie van dit ras  gingen er ruim negen miljoen over de toonbank. Dit ras is onderscheidend omdat het onderste blad goed aan de stengel blijft zitten en veel minder snel geel verkleurt. Deze munt wordt zowel als potplant gebruikt als voor de snijderij. 80 procent van het snijkruiden assortiment gaat naar Zwitserland, waar het als vers versneden kruiden op de markt komt.”

Munt

Stagnatie en toename door coronacrisis
Hoewel Biological Youngplants de verkoop van kruiden in tuincentra ziet toenemen, focust het bedrijf vooral op de retail. “In tuincentra is het verkoopseizoen maar heel kort. Als vermeerderaar is dat lastig plannen. Vanuit de retail hebben we jaarrond een stabiele afname.” Ook bij dit bedrijf was de impact van de coronacrisis merkbaar. “Vanaf week 13 en 14 zagen we een duidelijke stagnatie in de verkoop. Dat sloeg in de laatste drie weken om in een sterk toegenomen vraag naar kruiden. Het lijkt erop dat consumenten veel bewuster voedingsmiddelen gaan kopen. Dat ze meer naar streekwinkels gaan dan naar supermarkten, merkten we ook. Voor streekwinkels steeg de omzet met 400 procent. Voor (biologische) supermarkten was dat minder heftig: het schommelde tussen -8 en +12 procent.”

Biologische lavendel in trek
Net als de meeste kruiden is lavendel ook een lipbloemige. Niet vreemd dus, dat het bedrijf ook dit vermeerdert. “Binnen het assortiment hebben we zowel soorten die geschikt zijn voor de potteelt als voor de snijderij. We merken veel belangstelling voor lavendel, juist voor de biologische rassen. Wellicht komt dat omdat lavendel een relatief hoge ph-waarde nodig heeft. In conventionele teelt wordt kunstmest gebruikt, dat kan zorgen voor verzuring. De vraag naar biologische rassen komt o.a. uit Frankrijk, waar veel lavendel wordt geteeld voor etherische oliën, en ook uit Duitsland en Zwitserland.”

Zoete aardappelen uit stekmateriaal
Als gevolg van een samenwerking met een Indonesisch bedrijf startte Biological Youngplants een jaar of zeven geleden met het leveren van stekmateriaal voor zoete aardappelen. Een product wat de laatste jaren door steeds meer telers ontdekt wordt. Inmiddels is het bedrijf hiermee de grootste in Nederland. “Steeds meer telers ‘ruiken’ aan de teelt van zoete aardappelen. Ze zien dat de netto opbrengst in vergelijking met aardappelen interessanter is”, vertelt Wim. “Ons stekmateriaal komt van moederplanten die we onder geconditioneerde omstandigheden in Nederland hebben staan. Zo weten we zeker dat de stekjes vrij zijn van aaltjes en virussen."

Zoete aardappelen kun je ook telen met slips; de scheuten of uitlopers van knollen van het vorige seizoen. In warme gebieden in Azië en Amerika is dat een prima methode, maar hier zijn de teeltomstandigheden anders.

Zoete aardappel

De zoete aardappel kent een teeltduur van 100 tot 112 dagen, van planten tot oogsten. Tot IJsheiligen op 15 mei, kan het nog erg koud zijn, en kan er nog niet geplant worden. Zolang er niet geplant kan worden, verschuift het moment van oogsten. "Voor telers is het relatief moeilijk om een volgroeid product te krijgen en te kunnen oogsten voordat het te nat is op het land. Stekmateriaal geeft zo’n teler bedrijfszekerheid, omdat het sneller groeit.” Momenteel biedt Biological Youngplants drie zoete aardappelrassen en er zitten er nog eens drie in de pijplijn. “We nemen zeker twee of drie jaar de tijd om de rassen goed te testen, voordat we het releasen. Het ene jaar is het andere niet, waardoor volumes, knolkwaliteit en knolvorming kunnen verschillen.”

 

Voor meer informatie:

Biological Youngplants
info@biologicalyoungplants.com
www.biologicalyoungplants.com