"Wat wij normaal online in één maand verkopen, verkopen we nu in één dag"

Veel lokale voedselproducenten hebben het zwaar nu ze hun producten niet meer aan de horeca kunnen leveren. Maar de crisis geeft de waardering van lokale producten wel een flinke boost en dit stimuleert de kringlooplandbouw. Hoe houden we dit vast?

De huidige crisis maakt het veel voedselproducenten en boeren lastig. De verkoop aan hotels, restaurants, cafés en bedrijfskantines is weggevallen. Maar er is ook een lichtpuntje: de verkoop van lokale producten aan particulieren stijgt. Een aantal door Triodos Bank gefinancierde ondernemers vertellen hierover én blikken alvast vooruit.

Buurtbox
Er zijn verschillende initiatieven die lokale producenten in contact brengen met consumenten. Support Your Locals is er een van. Daar bestel je een box vol producten uit je eigen regio. Ondernemer Samuel Levi is een van de initiatiefnemers. Toen de horeca sloot kwam hij met zijn worstenmakerij Brandt & Levi direct in de knel, want veel van hun producten worden geleverd aan restaurants. Levi: “Ik besefte meteen dat wij niet de enigen zijn die het lastig hebben. In mijn netwerk zitten veel voedselproducenten en boeren die nog veel afhankelijker zijn van de horeca. Hun vaak duurzame producten zijn van een geweldige kwaliteit. Er zit veel tijd, geld en aandacht in. Verschrikkelijk als dat allemaal verloren moet gaan. Dus waarom niet aan particulieren verkopen? Zo kwamen we op het idee.”

Producent zkt. consument
De Melkbrouwerij, in de buurt van Deventer, doet mee. Rick en Arjuna Huis in ’t Veld leveren normaalgesproken zo’n 1000 liter per week aan de horeca in de buurt. Nu gaat zo’n 300 liter per week in boxen voor particulieren. “En de verkoop in ons boerderijwinkeltje is daarbij nog met zo’n twintig procent gestegen,” vertelt Arjuna.

Ook Dirco te Voortwis van boerderij De Lindenhoff merkt dat de verkoop aan particulieren is toegenomen. “Voor ons was het in eerste instantie echt schrikken, ook wij leveren veel aan restaurants en ineens viel dat helemaal weg. Maar de hele toestand heeft een positief bijeffect: mensen hebben meer tijd en gelegenheid om in de buurt boodschappen te doen. Wat wij normaal online in één maand verkopen, verkopen we nu in één dag.”

Klik om verder te lezen.

Bron: Triodos | De Kleur van Geld


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven